Huvudområden och successiv fördjupning:
Logopedi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Logopedi
Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2013-11-20
Reviderad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2016-11-23
Innehåll
I kursen behandlas specifika skriftspråkliga svårigheter (dyslexi) samt skriftspråkliga svårigheter relaterade till annan språklig problematik och/eller inlärnings-/utvecklingsstörningar samt frågeställningar kring differentialdiagnostisering. Studenten får kännedom om gången i en läs- och skrivutredning och får i grupp öva sig i att utvärdera och analysera bedömningsresultat för att kunna ta ställning till eventuell diagnos och åtgärdsförslag. Specifika räknesvårigheter (dyskalkyli) behandlas översiktligt liksom skolans läroplansmål relaterat till läs- och skrivförmåga.
Kursen innebär en fördjupning av kunskaper och färdigheter förvärvade på grundnivå inom ämnesområdena logopedi, medicin, lingvistik och psykologi och skall ytterligare utveckla studentens förmåga att självständigt integrera och använda dessa såväl i teori som vid senare klinisk tillämpning.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse Efter genomgången kurs skall studenten ha kunna
redogöra för och problematisera kring olika vetenskapliga synsätt på läs- och skrivsvårigheter
relatera kognitiv utveckling, inlärningssvårigheter och språkliga problem till läs- och skrivsvårigheter
beskriva de konsekvenser olika typer av läs- och skrivsvårigheter får för möjligheten att uppnå målen i skolan
beskriva och motivera val av kompenserande och tränande insatser för att underlätta i inlärningssituationen och vardagliga aktiviteter vid olika typer av läs- och skrivsvårigheter.
beskriva olika pedagogiska metoder för att utveckla läs- och skrivförmågan
exemplifiera typiska svårigheter vid dyskalkyli samt kortfattat beskriva hur räknesvårigheter utreds
Färdighet och förmåga Efter genomgången kurs skall studenten visa fördjupad färdighet och förmåga att självständigt
på basis av aktuella teorisystem om dyslexi analysera bakgrundsorsaker och relatera dessa till lingvistiska och neurolingvistiska nivåer
utifrån vetskap om individens läs- och skrivförmåga samt dennes språkliga och kognitiva förmåga differentialdiagnostisera mellan dyslexi och språkstörning samt mellan dyslexi och andra inlärningsstörningar alt. utvecklingsstörning.
känna igen symtom vid dyskalkyli
diskutera tidigare och aktuell tvärvetenskaplig forskning inom ämnesområdet med speciell tonvikt på lingvistisk och logopedisk forskning
söka och kritiskt värdera vetenskaplig evidens och information inom området
Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter genomgången kurs skall studenten kunna
identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och kunna ansvara för den egna kunskapsutvecklingen
utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området
Behörighetskrav
Studenten skall inom huvudområdet logopedi ha uppnått minst 67,5 hp. Därutöver skall studenten vara godkänd i följande kurser inom logopedprogrammet vid Umeå universitet: Utvecklingspsykologi I, med inriktning mot kognitiv utveckling, 7,5 hp, Pediatrik och neuropediatrik 3 hp, Barnpsykiatri 3 hp, Neurolingvistik 4,5 hp, Läs- och skrivutveckling 3 hp, Psykiatri 3 hp eller ha motsvarande kunskaper. Kunskaper i engelska och svenska motsvarande vad som krävs för grundläggande behörighet till högskolestudier på grundnivå.
Undervisningens upplägg
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Gruppövningar och seminarier är examinerande och förutsätter aktiv närvaro.
Examination
Kursen examineras i form av skriftligt prov samt muntliga och skriftliga redovisningar i samband med gruppövningar och seminarier. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast två månader efter ordinarie prov. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programrådet begära annan examinator att bestämma betyg. Student som underkänts fem gånger utifrån ovan angivna omtentamensregler måste avbryta studierna. I de fall obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas ersätts de med annan uppgift, vars omfattning och innehåll står i proportion till det missade obligatoriska momentet. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.
Litteratur
Giltig från:
2016 vecka 45
Obligatorisk
Björnström Markus Värt att veta om dyskalkyli 1. uppl. : Stockholm : Natur & kultur : 2012 : 48 s. : ISBN: 978-91-27-42852-2 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Language and Reading Disabilities Catts HW, Kamhi AG (eds) USA: Allyn & Bacon (kap 3-5) : 2005 : Obligatorisk
Developmental Disorders of Language Learning and Cognition Hulme C, Snowling M Wiley-Blackwell (kap-2-3) : 2009 : Obligatorisk
Dyslexi. Från teori till praktik Höien T, Lundberg I Natur & Kultur (kap 2-4) : 2001 :
Myrberg M Dyslexi - en kunskapsöversikt. Vetenskapsrådets rapportserie 2:2007 : 2007 : Obligatorisk
Svensson I Assistive Technology alias Alternativa Verktyg Dyslexi, nr 3-2012, s 4-12 : 2012 : Obligatorisk
Lagar och förordningar vad gäller elever med svårigheter i skolan - särskilt läs- och skrivsvårigehter/dyslexi. Sammanställt av C.G. Lindell Svenska dyslexiföreningen : 2011 : Obligatorisk
Samt ett antal vetenskapliga artiklar
Developmental dyslexia and Specific Language Impairment: Same or different? Psychological Bulletin, vol 130, nr 6, pp 858-886 : 2004 : Obligatorisk
Frith U Paradoxes in the Definition of Dyslexia. Dyslexia Vol. 5 (4), pp 192-214 : 1999 : Obligatorisk
Defining Dyslexia Tunmer W, Greaney K Journal of Learning Disabilities Vol. 43 (3) pp 229-243 : 2010 : Obligatorisk