Engelskt namn: Research methods in Speech-language pathology
Denna kursplan gäller: 2013-09-02
och tillsvidare
Kurskod: 3LO053
Högskolepoäng: 3
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Logopedi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Logopedi
Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2013-11-20
Innehåll
Kursen innebär en fördjupning och utvidgning av kunskaper förvärvade på grundnivå inom statistik, forskningsmetod och vetenskaplig framställning.
Kursen behandlar:
formulering av en forskningsplan: litteraturgenomgång, syfte och frågeställningar, metod samt etiska överväganden
kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder, och deras tillämpning i logopedisk forskning.
praktiska aspekter på insamling, bearbetning och tolkning av data
forskningsetik i kliniska projekt med försökspersoner.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse Efter genomgången kurs skall studenten kunna
översiktligt redogöra för hur kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder används inom medicinsk/ beteendevetenskaplig forskning
redogöra för faktorer att ta i beaktande i valet av forskningsmetod för ett projekt
beskriva de vanligaste metoderna för insamling, bearbetning, redovisning och tolkning av kvantitativa data
redogöra för hur begreppen validitet och reliabilitet definieras och används inom kvantitativa studier
beskriva hur en kvalitativ studie planeras och genomförs
redogöra för de grundläggande etiska principer som fungerar som riktlinjer för forskning
beakta de speciella forskningsetiska plikter och regler som finns i relation till olika kategorier av försökspersoner i samband med klinisk forskning
Färdighet och förmåga Efter genomgången kurs skall studenten kunna
formulera en forskningsplan för ett projekt för sitt examensarbete
utvärdera de etiska frågorna i det planerade forskningsprojektet och förklara hur dessa frågor skall hanteras i genomförandet av projektet
förbereda den information om ett forskningsprojekt som är riktad till försökspersoner
förbereda formulär för skriftligt medgivande till deltagande i forskningsprojekt
Behörighetskrav
Studenten skall inom logopedprogrammet vid Umeå universitet vara godkänd på kurserna Statistik och metod 4,5 hp, Experimentell fonetik 4,5 hp och Forskningskommunikation 7,5 hp, eller ha motsvarande kunskaper.
Undervisningens upplägg
Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier. Seminarier är examinerande.
Examination
Examination sker fortlöpande under kursens gång genom examinerande seminarier, en forskningsplan som innefattar rubriken ’etiska överväganden’ samt informationsblad och medgivandeformulär tillhörande forskningsplanen som tillgodoser planens etiska aspekter. Som betyg används en tvågradig betygsskala, Godkänd eller Underkänd. Betyget sätts först när alla ingående moment är godkända. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast tre månader efter ordinarie prov. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programrådet begära annan examinator att bestämma betyg. Student som underkänts fem gånger måste i enlighet med ovan beskrivna regler för omtentamen avbryta studierna. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.
Tillgodoräknande Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Litteratur
Giltig från:
2013 vecka 36
Referenslitteratur
Backman Jarl Rapporter och uppsatser 2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. : ISBN: 978-91-44-04826-0 Se Umeå UB:s söktjänst
Dahmström Karin Från datainsamling till rapport : att göra en statistisk undersökning 5. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 489 s. : ISBN: 978-91-44-06027-9 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Ejlertsson Göran Statistik för hälsovetenskaperna Lund : Studentlitteratur : 2003 : 275 s. : ISBN: 91-44-03123-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Ejlertsson G. Enkäten i praktiken : En handbok i enkätmetodik Lund : Studentlitteratur : 2005 : ISBN: 91-44-03164-5 Se Umeå UB:s söktjänst
Erikson Martin G. Referera reflekterande : konsten att referera och citera i beteendevetenskaperna 1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 121 s. : ISBN: 978-91-44-04817-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Research methods: A process of enquiry. Graziano A, Raulin M Pearson Custom Publishing : 2009 :
Hegde M. N. Clinical research in communicative disorders : principles and strategies 3. ed. : Austin, Tex. : Pro-Ed : 2003 : xiii, 585 s. : ISBN: 0-89079-964-4 Se Umeå UB:s söktjänst
Howell D Statistical methods for psychology Wadsworth Publishing Company : 2009 :
Krag Jacobsen J Intervju: Konsten att lyssna och fråga Studentlitteratur, Lund : 1993 :
Nilstun T Forskningsetik i vård och medicin Studentlitteratur, Lund : 1996 :
Forskningsmetodikens grunder : att planera, genomföra och rapportera en undersökning Patel Runa, Davidson Bo 4., [uppdaterade] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 149 s. : ISBN: 978-91-44-06868-8 Se Umeå UB:s söktjänst
Trost Jan Kvalitativa intervjuer 4., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 165 s. : ISBN: 978-91-44-06216-7 Se Umeå UB:s söktjänst
Wallén Göran Vetenskapsteori och forskningsmetodik 2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 1996 : 151 s. : ISBN: 91-44-36652-3 ; 260:00 Se Umeå UB:s söktjänst