"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Professionellt förhållningssätt, 3 hp

Engelskt namn: Clinical Professional Methods

Denna kursplan gäller: 2016-11-14 och tillsvidare

Kurskod: 3LO047

Högskolepoäng: 3

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Logopedi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Logopedi

Beslutad av: Medicinska fakultetens programråd för logopedprogrammet, 2013-02-27

Reviderad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2016-10-19

Innehåll

Målet är en ökad förmåga att effektivt och ändamålsenligt använda sig själv i kommunikationen, att fördjupa förståelsen för det komplexa i mänskligt samspel och att hantera samtal som har med samarbetet, individens hälsa och psykologiska miljö att göra. Kursen syftar till att fördjupa studenternas förmåga att använda samtalet som ett professionellt redskap, och till ökad självkännedom och förståelse för egna reaktioner och ageranden i yrkesmässiga situationer. 

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten visa kunskap och förståelse för:

  • beroenderelationen, makten och ansvaret
  • medvetna och mindre medvetna samspelsprocesser
  • utmaningar i det professionella mötet
  • professionell hållning och empatiskt bemötande
  • interpersonell kompetens
  • uppgifts- och personorienterad kommunikation
  • det professionella samtalets struktur och innehåll
  • samtalsstrategier och samtalsmetoder
  • klargörande, perspektivvidgande och förändrande interventioner 

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten visa förmåga:  

  • till ökad självkännedom och ha tillägnat sig fördjupad kunskap och förståelse för den egna rollen i patientmötet och i möten med dennes närstående och berörd personal
  • att reflektera kring interaktionen i mötet med patienten, närstående och berörd personal utifrån ett helhetsperspektiv som inkluderar etnicitet och genus

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten visa förmåga att:

  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och kunna ansvara för den egna kunskaps- och färdighetsutvecklingen 
  • reflektera över den egna utvecklingen inom området

Behörighetskrav

Den studerande skall inom logopedprogrammet vid Umeå universitet ha genomgått kurserna VFU I och VFU II och därigenom ha erfarenhet av kliniskt logopediskt arbete med såväl vuxna som barn. Motsvarande kunskaper kan åberopas.

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier, diskussioner, övningar, rollspel och fingerade patientfall och bygger på studentens aktiva medverkan. Alla kursmoment förutom föreläsningar är obligatoriska.

Examination

Examination sker fortlöpande under kursens gång genom medverkan i diskussioner, övningar, rollspel och fingerade patientfall. Som betyg används uttrycken godkänd eller underkänd. Vid underkänt har studenten rätt att gå om kursen en gång. Vid frånvaro från enstaka obligatoriskt moment har studenten rätt till omprov senast två månader efter oridinarie prov. I de fall obligatoriska undervisningsmoment inte kan upprepas ersätts de med annan uppgift, vars omfattning och innehåll står i proportion till det missade obligatoriska momentet. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programrådet begära annan examinator att bestämma betyg. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.

Övriga föreskrifter

Kursen ges inom logopedprogrammet.

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 46

Obligatorisk

d'Elia Giacomo
Det kognitiva samtalet i vården
Natur och Kultur : 2004 :
Obligatorisk

Professionell vägledning
Hägg KM, Kuoppa SM
Studentlitteratur : 2007 :
Obligatorisk

Referenslitteratur

Crafoord C
Människan är en berättelse: Tankar om samtalskonst
Natur och Kultur : 2005 :

Engquist A
Om konsten att samtala
Nordstedts : 2009 :

Holm U
Det räcker inte att vara snäll: om empati och professionellt förhållningssätt inom människovårdande yrken
Natur och Kultur : 2009 :