"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Verksamhetsförlagd utbildning 2, 4,5 hp

Engelskt namn: Clinical education 2

Denna kursplan gäller: 2013-03-04 och tillsvidare

Kurskod: 3LO034

Högskolepoäng: 4,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Logopedi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Logopedi

Beslutad av: Medicinska fakultetens programråd för logopedprogrammet, 2012-12-05

Innehåll

Kurserna VFU 1-4 innebär verksamhetsförlagd undervisning inom logopedens olika arbetsområden, där progressionen är tydlig och kraven på studenternas självständighet successivt ökar. Kurserna syftar till att studenten under handledning (av yrkesverksamma logopeder) skall förvärva och utveckla sina grundläggande kliniska färdigheter, professionella förhållningssätt, förmåga att dokumentera, samverka och ta ansvar.

VFU 2 sker inom neurologopedisk verksamhet där studenten under handledning får insikt i och erfarenhet av kartläggning, analys, diagnostisering samt åtgärder/behandling avseende vuxna med förvärvade  tal-, språk- och/eller sväljstörningar.

Under kursen arbetar studenten med patienter vid nybesök, uppföljning och behandling, vilket kan ske i såväl slutenvård som på en mottagning.  I undervisningen ingår även auskultationer samt deltagande vid andra patientrelaterade aktiviteter som till exempel teamronder, vårdplanering eller närståendesamtal.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs förväntas studenten med ökad självständighet kunna:
• Redogöra för patientens begränsningar i social och professionell delaktighet till följd av sin/-a funktionsnedsättningar.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs förväntas studenten med ökad självständighet kunna:
• Inhämta relevant anamnes.
• Välja ut relevanta test och/eller undersökningsmaterial utifrån frågeställning och patientens svårigheter, samt genomföra dessa.
• Genomföra klinisk analys, bedömning och logopedisk diagnostisering.
• Resonera kring tänkbara orsaker till patientens problematik.
• Bedöma svårigheterna ur ett helhetsperspektiv och ta ställning till indikationer för vidareremittering.
• Planera, genomföra och utvärdera ändamålsenliga logopediska åtgärder utifrån patientens svårigheter och situation, vilket kan innefatta direkt behandling, instruktion i självträning eller indirekta åtgärder (konsultation, handledning och teamsamarbete).
• Bedöma behov av och introducera alternativa och kompletterande kommunikationssätt för patienten och närstående.
• Informera och ge råd till patient, närstående, team, nätverk och/eller andra involverade personer om aktuell bedömning eller behandling.
• Formulera journalanteckningar på ett för ändamålet korrekt sätt.
• Analysera, sammanställa och redovisa information och redovisa den skriftligt och muntligt.
• Uppvisa förmåga till klinisk färdighet vid bedömning och behandling enligt fastställda kriterier.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs förväntas studenten:

• Uppvisa förmåga till professionellt förhållningssätt i möte med patienter och närstående enligt fastställda kriterier.
• Uppvisa förmåga till samverkan och ansvarstagande enligt fastställda kriterier.
• Visa förmåga till reflektion över de egna insatserna i patientmötet samt kunna redogöra för dessa utifrån ett helhetsperspektiv.
• Resonera kring egen kommunikativ förmåga och hur den kan påverka förhållandet till patienten i en behandlingssituation.

Behörighetskrav

Studenten skall inom logopedprogrammet vid Umeå universitet vara godkänd i Introduktionskurs i logopedi 3 hp, Anatomi och fysiologi 6 hp, Språklig interaktion 3 hp, Testmetodik 1,5 hp, Allmän medicin och patologi 3 hp, Anatomi och fysiologi 6 hp, Otorhinolaryngologi och audiologi 3 hp, Neurologi 3 hp, Verksamhetsförlagd utbildning 1 4,5 hp, Neurolingvistik 4,5 hp, Neuropsykologi 3 hp eller motsvarande kunskaper samt ha genomgått kurserna Förvärvade tal-,språk- och sväljstörningar 1 och 2 eller motsvarande kunskap.

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker genom auskultationer och kliniskt patientarbete under handledning. Den sker i par eller liten grupp ute på logopedisk mottagning alternativt inom annan logopedisk verksamhet. Undervisningen kan även innebära arbete med patientfall eller annan patientrelaterad aktivitet. All verksamhetsförlagd undervisning kräver aktiv närvaro av studenten.

Examination

Kursen examineras individuellt av examinator utifrån handledarens bedömning av student i verksamhetsförlagd utbildning (VFU) där studentens förmåga till kliniska färdigheter vid bedömning och behandling, professionellt förhållningssätt, samverkan och ansvarstagande samt dokumentationsförmåga värderats utifrån uppställda kriterier. I tveksamma fall görs bedömning gemensamt av handledare och examinator.

Aktivt deltagande vid avslutande VFU-seminarium alternativt inlämning av skriftlig rapport efter avslutad VFU.

Student som ej blivit godkänd i VFU 1 har rätt att genomgå ytterligare ett utbildningstillfälle i enlighet med Högskoleförordningen 6 kap. 21 §.  Därefter kommer inga ytterligare resurser att erbjudas i enlighet med Högskolelagen 1 kap 4§.  Student som ej blivit godkänd vid första examinationen erbjuds stödåtgärder innan och under andra utbildningstillfället, för att om möjligt förhindra att studenten tvingas avbryta sin utbildning. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.

Student som på grund av medicinska eller sociala skäl varit frånvarande från undervisningen upp till 25% kan få kursen godkänd om handledare och examinator bedömer att studenten har uppnått de färdigheter som krävs för godkänd kurs.

En students verksamhetsförlagda utbildning (VFU) kan omedelbart avbrytas om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att patientsäkerheten eller patienternas förtroende för sjukvården riskeras. Om den verksamhetsförlagda utbildningen avbryts på detta sätt upprättar programrådet en individuell handlingsplan där det framgår vilka aktiviteter och kunskapskontroller som krävs innan studenten ges möjlighet till fortsatt VFU.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

Giltig från: 2013 vecka 10

Patientkommunikation i praktiken : information, dialog, delaktighet
Larsson Inger, Rahle Hasselbalch Lena, Palm Lars, Nylander Staffan
Stockholm : Norstedts akademiska förlag : 2008 : 205 s. :
Omslagsbild
ISBN: 978-91-7227-546-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst