"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Tal- och språkstörningar hos barn, 12 hp

Engelskt namn: Speech and language impairment in children

Denna kursplan gäller: 2014-12-15 och tillsvidare

Kurskod: 3LO031

Högskolepoäng: 12

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Logopedi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Logopedi

Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet, 2012-03-28

Reviderad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2014-11-05

Innehåll

Kursen innebär en fördjupning och tillämpning av kunskaper förvärvade inom ämnesområdena lingvistik, psykologi, medicin och logopedi och skall utveckla studentens förmåga att integrera och använda dessa. Kursen består av två moment: Moment I (7,5 hp) och moment II (4,5 hp). I Moment I beaktas störningar i tal-, språk- och kommunikationsutvecklingen i relation till barnets allmänna utveckling; oralmotorisk utveckling och barnets ät- drick- och sväljsvårigheter; testmetoder, utredning, diagnosticering och intervention av olika typer av språk-, tal-, kommunikation- och oralmotoriska svårigheter i olika åldrar. I moment II beaktas flerspråkig utveckling; intervention på det flerspråkiga barnets olika språk; hörselskadors inverkan på språk, tal och röst; logopedisk intervention och utvärdering vid CI hos barn; språkstörningar hos skolbarn och samförekomsten med andra funktionshinder.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
 

  • definiera språkstörningar hos barn och beskriva dess allmänna karaktäristik
  • relatera störningar i barns kognitiva, motoriska, sociala och emotionella utveckling till tal, språk och kommunikation
  • diagnosticera störningar i tal, språk och kommunikation hos barn i olika åldrar vad gäller art och svårighetsgrad med hänsyn till barnets allmänna utvecklingsstadium, ålder, språklig miljö samt sociala och emotionella situation
  • visa kunskap om oralmotorisk utveckling och barnets ät- drick- och sväljsvårigheter samt faktorer bakom dessa svårigheter
  • visa kunskap om flerspråkig utveckling
  • visa kunskap om hörselskadors inverkan på språk, tal och röst
  • visa kunskap om teamarbete kring barn med cochleaimplantat (CI) samt logopedisk intervention och utvärdering vid CI hos barn

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten visa förmåga att
 

  • bedöma barns språkliga utvecklingsstadium avseende kommunikativ förmåga, språkförståelse, semantik, syntax, morfologi och fonologi samt underliggande auditiva och neurolingvistiska förmågor. I samband med detta välja och använda lämpliga bedömningsmaterial utifrån barnets ålder
  • bedöma om barns tal- och språksvårigheter riskerar att bli handikappande samt relatera dem till ICF
  • relatera tal- och språksvårigheter hos barn till eventuella bakomliggande faktorer
  • redogöra för de vanligaste behandlingsmetoderna vid fonologisk språkstörning respektive dyspraxi
  • föreslå lämplig intervention på det flerspråkiga barnets olika språk
  • bedöma och föreslå lämplig intervention för det utlandsadopterade barnet
  • utifrån kunskaper om ansiktets och svalgets muskler, innervation, synergi och funktion utföra en motorisk/sensorisk bedömning av barns talapparat och artikulationsförmåga och deras ät-, drick- och sväljförmåga med ändamålsenliga material samt relatera detta till utvecklingsnivån
  • transkribera och analysera patologiskt tal ur fonologisk, lexikal och grammatisk aspekt
  • beskriva och redogöra för målgrupp för CI samt föreslå och planera logopedisk intervention vid CI hos barn

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs skall studenten
 

  • visa förmåga till insikt och förståelse för målgruppen CI
  • reflektera över olika kulturers inverkan på barns språkutveckling på ett nytt språk

Behörighetskrav

Studenten skall inom logopedprogrammet vid Umeå universitet vara godkänd i kurserna
Introduktionskurs i logopedi 3 hp; Utvecklingspsykologi II 7,5 hp; Testmetodik 1,5 hp; Lingvistik för logopedi 7,5 hp; Talkommunikation I 6 hp; Språk-och talutveckling 6 hp; Fonologisk och fonetisk analys 7,5 hp; Anatomi och Fysiologi 6 hp; Otorhinoralyngologi och audiologi 3 hp eller motsvarande kunskaper.

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, case, aktivitet på nätbaserad lärplattform, workshops och kliniska seminarier. Alla kursmoment utom föreläsningar förutsätter aktiv medverkan.

Examination

Kursen examineras i form av skriftligt prov, aktivitet på nätbaserad lärplattform, gruppövningar samt seminarier.  Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla examinerande uppgifter är godkända. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast tre månader efter ordinarie prov. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programrådet begära annan examinator att bestämma betyg. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Litteratur

  • Giltig från: 2014 vecka 51

    Obligatorisk

    Bishop D
    Uncommon Understanding. Development and Disorders of Language Comprehension in Children. Kapitel 2-6
    UK: Psychology Press : 1997 :
    Obligatorisk

    Clinical management of motor speech disorders in children. Kapitel 1-6, 8
    Caruso A. J, Strand E.
    USA: Thieme Medica Pub : 1999 :
    Obligatorisk

    Logopedi. Kapitel 6, 8-14, 28, 37 (Kapitel 11-14, moment II)
    Hammarberg B, Hartelius L, Nettelbladt U
    1:a uppl. Lund: Studentlitteratur : 2008 :
    Obligatorisk

    Developmental Disorders of Language Learning and Cognition. Kapitel 1, 4, 7, 9 (Kapitel 7, 9, moment II)
    Hulme C, Snowling M J
    UK: Wiley-Blackwell : 2009 :
    Obligatorisk

    Språkutveckling och språkstörning hos barn. Kapitel 1-2, 4, 6, 8-10
    Nettelbladt U, Salameh E-K
    Lund: Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-01771-6 : 2007 :
    Obligatorisk

    Salameh E-K
    Flerspråkighet i skolan - språklig utveckling och undervisning. Kapitel 1-3, 9-10 (moment II)
    Stockholm: Natur & Kultur : 2012 :
    Obligatorisk

    Artiklar och kopierat material tillkommer
    . :
    Obligatorisk

    Referenslitteratur

    Pediatric Swallowing and Feeding: Assessment and Management. Kapitel 7, 9, 13
    Arvedson J. C, Brodsky L
    2:a uppl. Canada: Thomson Dellmar Learning : 2002 :

    Barn utvecklar sitt språk.
    Bjar L, Liberg C
    Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-02793-1 : 2003 :

    Håkansson G
    Tvåspråkighet hos barn i Sverige
    Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-03070-3 : 2003 :

    Leonard L.B.
    Children with specific language impairment.
    USA: MIT Press : 1997 :

    Barn som är annorlunda. Hjärnans betydelse för barns utveckling.
    Trillingsgaard A, Dalby M, Ostergaard J
    Lund: Studentlitteratur : 2000 :

  • Giltig från: 2014 vecka 50

    Obligatorisk

    Bishop D
    Uncommon Understanding. Development and Disorders of Language Comprehension in Children. Kapitel 2-6
    UK: Psychology Press : 1997 :
    Obligatorisk

    Clinical management of motor speech disorders in children. Kapitel 1-6, 8
    Caruso A. J, Strand E.
    USA: Thieme Medica Pub : 1999 :
    Obligatorisk

    Logopedi. Kapitel 6, 8-14, 28, 37
    Hartelius L, Nettelbladt U, Hammarberg B
    1:a uppl. Lund: Studentlitteratur : 2008 :
    Obligatorisk

    Hellquist B
    Metafon, Manual
    Pedagogisk Design : 1992 :
    Obligatorisk

    Hellquist B
    Praxis, Träningsmaterial för dyspraktiska barn, Manual.
    Pedagogisk Design : 1996 :
    Obligatorisk

    Developmental Disorders of Language Learning and Cognition. Kapitel 1, 4, 7, 9
    Hulme C, Snowling M J
    UK: Wiley-Blackwell : 2009 :
    Obligatorisk

    Språkutveckling och språkstörning hos barn. Kapitel 1-2, 4, 6, 8-10
    Nettelbladt U, Salameh E-K
    Lund: Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-01771-6 : 2007 :
    Obligatorisk

    Artiklar. Ca 100 sidor
    - :
    Obligatorisk

    Referenslitteratur

    Pediatric Swallowing and Feeding: Assessment and Management. Kapitel 7, 9, 13
    Arvedson J. C, Brodsky L
    2:a uppl. Canada: Thomson Dellmar Learning : 2002 :

    Barn utvecklar sitt språk.
    Bjar L, Liberg C
    Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-02793-1 : 2003 :

    Håkansson G
    Tvåspråkighet hos barn i Sverige
    Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-03070-3 : 2003 :

    Leonard L.B.
    Children with specific language impairment.
    USA: MIT Press : 1997 :

    Barn som är annorlunda. Hjärnans betydelse för barns utveckling.
    Trillingsgaard A, Dalby M, Ostergaard J
    Lund: Studentlitteratur : 2000 :