Engelskt namn: Speech and language impairment in children
Denna kursplan gäller: 2014-12-15 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2014-12-15
Kurskod: 3LO031
Högskolepoäng: 12
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Logopedi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tvågradig skala
Ansvarig institution: Logopedi
Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet, 2012-03-28
Reviderad av: Programrådet för logopedprogrammet (PRLP), 2014-11-05
Kursen innebär en fördjupning och tillämpning av kunskaper förvärvade inom ämnesområdena lingvistik, psykologi, medicin och logopedi och skall utveckla studentens förmåga att integrera och använda dessa. Kursen består av två moment: Moment I (7,5 hp) och moment II (4,5 hp). I Moment I beaktas störningar i tal-, språk- och kommunikationsutvecklingen i relation till barnets allmänna utveckling; oralmotorisk utveckling och barnets ät- drick- och sväljsvårigheter; testmetoder, utredning, diagnosticering och intervention av olika typer av språk-, tal-, kommunikation- och oralmotoriska svårigheter i olika åldrar. I moment II beaktas flerspråkig utveckling; intervention på det flerspråkiga barnets olika språk; hörselskadors inverkan på språk, tal och röst; logopedisk intervention och utvärdering vid CI hos barn; språkstörningar hos skolbarn och samförekomsten med andra funktionshinder.
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten visa förmåga att
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs skall studenten
Studenten skall inom logopedprogrammet vid Umeå universitet vara godkänd i kurserna
Introduktionskurs i logopedi 3 hp; Utvecklingspsykologi II 7,5 hp; Testmetodik 1,5 hp; Lingvistik för logopedi 7,5 hp; Talkommunikation I 6 hp; Språk-och talutveckling 6 hp; Fonologisk och fonetisk analys 7,5 hp; Anatomi och Fysiologi 6 hp; Otorhinoralyngologi och audiologi 3 hp eller motsvarande kunskaper.
Undervisningen ges i form av föreläsningar, case, aktivitet på nätbaserad lärplattform, workshops och kliniska seminarier. Alla kursmoment utom föreläsningar förutsätter aktiv medverkan.
Kursen examineras i form av skriftligt prov, aktivitet på nätbaserad lärplattform, gruppövningar samt seminarier. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla examinerande uppgifter är godkända. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast tre månader efter ordinarie prov. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programrådet begära annan examinator att bestämma betyg. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Bishop D
Uncommon Understanding. Development and Disorders of Language Comprehension in Children. Kapitel 2-6
UK: Psychology Press : 1997 :
Obligatorisk
Clinical management of motor speech disorders in children. Kapitel 1-6, 8
Caruso A. J, Strand E.
USA: Thieme Medica Pub : 1999 :
Obligatorisk
Logopedi. Kapitel 6, 8-14, 28, 37 (Kapitel 11-14, moment II)
Hammarberg B, Hartelius L, Nettelbladt U
1:a uppl. Lund: Studentlitteratur : 2008 :
Obligatorisk
Developmental Disorders of Language Learning and Cognition. Kapitel 1, 4, 7, 9 (Kapitel 7, 9, moment II)
Hulme C, Snowling M J
UK: Wiley-Blackwell : 2009 :
Obligatorisk
Språkutveckling och språkstörning hos barn. Kapitel 1-2, 4, 6, 8-10
Nettelbladt U, Salameh E-K
Lund: Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-01771-6 : 2007 :
Obligatorisk
Salameh E-K
Flerspråkighet i skolan - språklig utveckling och undervisning. Kapitel 1-3, 9-10 (moment II)
Stockholm: Natur & Kultur : 2012 :
Obligatorisk
Artiklar och kopierat material tillkommer
. :
Obligatorisk
Pediatric Swallowing and Feeding: Assessment and Management. Kapitel 7, 9, 13
Arvedson J. C, Brodsky L
2:a uppl. Canada: Thomson Dellmar Learning : 2002 :
Barn utvecklar sitt språk.
Bjar L, Liberg C
Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-02793-1 : 2003 :
Håkansson G
Tvåspråkighet hos barn i Sverige
Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-03070-3 : 2003 :
Leonard L.B.
Children with specific language impairment.
USA: MIT Press : 1997 :
Barn som är annorlunda. Hjärnans betydelse för barns utveckling.
Trillingsgaard A, Dalby M, Ostergaard J
Lund: Studentlitteratur : 2000 :
Bishop D
Uncommon Understanding. Development and Disorders of Language Comprehension in Children. Kapitel 2-6
UK: Psychology Press : 1997 :
Obligatorisk
Clinical management of motor speech disorders in children. Kapitel 1-6, 8
Caruso A. J, Strand E.
USA: Thieme Medica Pub : 1999 :
Obligatorisk
Logopedi. Kapitel 6, 8-14, 28, 37
Hartelius L, Nettelbladt U, Hammarberg B
1:a uppl. Lund: Studentlitteratur : 2008 :
Obligatorisk
Hellquist B
Metafon, Manual
Pedagogisk Design : 1992 :
Obligatorisk
Hellquist B
Praxis, Träningsmaterial för dyspraktiska barn, Manual.
Pedagogisk Design : 1996 :
Obligatorisk
Developmental Disorders of Language Learning and Cognition. Kapitel 1, 4, 7, 9
Hulme C, Snowling M J
UK: Wiley-Blackwell : 2009 :
Obligatorisk
Språkutveckling och språkstörning hos barn. Kapitel 1-2, 4, 6, 8-10
Nettelbladt U, Salameh E-K
Lund: Studentlitteratur. ISBN 978-91-44-01771-6 : 2007 :
Obligatorisk
Artiklar. Ca 100 sidor
- :
Obligatorisk
Pediatric Swallowing and Feeding: Assessment and Management. Kapitel 7, 9, 13
Arvedson J. C, Brodsky L
2:a uppl. Canada: Thomson Dellmar Learning : 2002 :
Barn utvecklar sitt språk.
Bjar L, Liberg C
Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-02793-1 : 2003 :
Håkansson G
Tvåspråkighet hos barn i Sverige
Lund: Studentlitteratur. ISBN 91-44-03070-3 : 2003 :
Leonard L.B.
Children with specific language impairment.
USA: MIT Press : 1997 :
Barn som är annorlunda. Hjärnans betydelse för barns utveckling.
Trillingsgaard A, Dalby M, Ostergaard J
Lund: Studentlitteratur : 2000 :