Huvudområden och successiv fördjupning:
Logopedi: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Logopedi
Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet, 2011-02-23
Innehåll
Kursen innebär en fördjupning, breddning och tillämpning av kunskaper förvärvade inom ämnesområdena lingvistik, psykologi, medicin och logopedi och skall utveckla studentens förmåga att integrera och använda dessa såväl i teori som vid kliniskt logopediskt arbete med personer med funktionshinder från barndomen in i vuxen ålder. Följande aspekter beaktas
teoribildningar om utveckling av tidig kommunikation och tidiga signaler på avvikelser och logopedens roll i teamarbetet kring stimulering av tidig kommunikation
hur olika funktionshinder (som autism, cerebral pares, mental retardation, Downs syndrom) påverkar personers förmåga att utveckla språk och kommunikation
differentialdiagnostisering av tal- språk- och kommunikationsstörningar mot olika funktionshinder och typ av insatser på olika nivåer
olika former av alternativ kompletterande kommunikation såväl låg- som högteknologisk ställningstagande till och former för intervention utifrån International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) aspekter
ät- och sväljsvårigheter i relation till funktionshinder
semantiska och pragmatiska störningar
små och mindre kända diagnosgrupper
lagstiftning
vårdkedjan
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten visa kunskap om och insikt i
konsekvenserna av funktionshinder på personens tal-, språk- och kommunikationsförmåga i närmiljön, samhället och möjligheter till delaktighet som samhällsmedborgare
effektivare kommunikation för personen med språk- och kommunikationsstörning i samband med funktionshinder och samtalspartnern
konsultativt arbetssätt nätverksarbete och teamarbete
vårdkedjan
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten visa förmåga att självständigt
redogöra för utredning och diagnostik av språk och kommunikation hos personer med olika former av funktionshinder från barn till vuxen ålder
kartlägga och bedöma tal- och språkstörningar utifrån ICF perspektiv
analysera, värdera och dokumentera undersökningsresultat
kunna ge förslag på och motivera olika former av insatser och behandling för att stötta språkutvecklingen och optimera kommunikationsförmågan inkl utifrån ett ICF perspektiv.
kunna redogöra för olika former av alternativ och kompletterande kommunikation och kognitionshjälpmedel och diskutera dessa i relation till språklig kompetens och utveckling
undersöka oralmotorik med avseende på ät- och sväljfunktion, pröva åtgärder som underlättar den funktionshindrades matsituation och utvärdera resultatet
planera och genomföra ändamålsenlig intervention utifrån ICF perspektiv
ge information och rådgivning till närstående och personal
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs skall studenten visa förmåga
att samråda med patient, anhöriga och vårdpersonal; ge information, rådgivning och vägledning
till professionellt/terapeutiskt förhållningssätt, samverkan och ansvarstagande
att fungera i kliniskt sammanhang avseende generella och diagnosspecifika kliniska färdigheter enligt uppställda kriterier för praktik på termin 5
att söka och utvärdera kunskap inom området på vetenskaplig nivå
utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området
att visa medvetenhet om behovet av att fortsätta utveckla förutsättningarna för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet
Behörighetskrav
Programmets uppläggning bygger på klar progression varför kurserna skall läsas i den terminsordning de ges. Studenten skall inom logopedprogrammet vid Umeå universitet ha genomgått: Utvecklingspsykologi II 7,5 hp; Testmetodik 1,5 hp; Lingvistik för logopedi 7,5 hp; Talkommunikation II 6 hp; Språk- och talutveckling 6 hp; Fonologisk och fonetisk analys 7,5 hp; Språklig interaktion 4,5 hp; Otorhinolaryngologi 2,5 hp; Neurologi 3 hp; Neuropediatrik 1,5 hp; Pediatrik 1,5 hp; Barnpsykiatri 1,5 hp; Oralmotorik 3 hp; Språkstörningar hos barn 9 hp eller motsvarande kunskaper.
Undervisningens upplägg
Undervisningen ges i form av föreläsningar, workshops och kliniska seminarier. I kursen ingår även klinisk praktisk utbildning under handledning. Alla kursmoment utom föreläsningar förutsätter aktivt deltagande.
Examination
Kursen examineras individuellt i form av dels skriftlig tentamen och dels dokumenterade förmågor avseende kliniska färdigheter vid bedömning och behandling av patienter, professionellt/terapeutiskt förhållningssätt, samverkan och ansvarstagande och dokumentationsförmåga enligt uppställda kriterier för klinisk utbildning på termin 5. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar inklusive den kliniska utbildningen och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast tre månader efter ordinarie prov. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programrådet begära annan examinator att bestämma betyg. Student som underkänts fem gånger utifrån ovan angivna omtentamensregler måste avbryta studierna. Student som underkänts i klinisk utbildning erbjuds en ny utbildningsperiod som till längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.
Tillgodoräknande
Studerande som genomgått motsvarande kurs vid annat lärosäte får räkna sig detta tillgodo. Prövning och beslut om sådant tillgodoräknande ankommer på programrådet för logopedprogrammet efter hörande av berörd institution. Ett negativt beslut motiveras skriftligt och kan överklagas till Överklagandenämnden för högskola, men lämnas in till registrator för Umeå Universitet inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Överklagandet skall vara skriftligt. I skrivelsen skall klaganden ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslut som begärs.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.