"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Habiliteringslogopedi, 9 hp

Engelskt namn: Logopedic Habilitation

Denna kursplan gäller: 2011-03-21 och tillsvidare

Kurskod: 3LO021

Högskolepoäng: 9

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Logopedi: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Logopedi

Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet, 2011-02-23

Innehåll

Kursen innebär en fördjupning, breddning och tillämpning av kunskaper förvärvade inom ämnesområdena lingvistik, psykologi, medicin och logopedi och skall utveckla studentens förmåga att integrera och använda dessa såväl i teori som vid kliniskt logopediskt arbete med personer med funktionshinder från barndomen in i vuxen ålder. Följande aspekter beaktas • teoribildningar om utveckling av tidig kommunikation och tidiga signaler på avvikelser och logopedens roll i teamarbetet kring stimulering av tidig kommunikation • hur olika funktionshinder (som autism, cerebral pares, mental retardation, Downs syndrom) påverkar personers förmåga att utveckla språk och kommunikation • differentialdiagnostisering av tal- språk- och kommunikationsstörningar mot olika funktionshinder och typ av insatser på olika nivåer • olika former av alternativ kompletterande kommunikation såväl låg- som högteknologisk ställningstagande till och former för intervention utifrån International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) aspekter • ät- och sväljsvårigheter i relation till funktionshinder semantiska och pragmatiska störningar små och mindre kända diagnosgrupper • lagstiftning • vårdkedjan

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse Efter genomgången kurs skall studenten visa kunskap om och insikt i • konsekvenserna av funktionshinder på personens tal-, språk- och kommunikationsförmåga i närmiljön, samhället och möjligheter till delaktighet som samhällsmedborgare • effektivare kommunikation för personen med språk- och kommunikationsstörning i samband med funktionshinder och samtalspartnern • konsultativt arbetssätt – nätverksarbete och teamarbete • vårdkedjan Färdighet och förmåga Efter genomgången kurs skall studenten visa förmåga att självständigt • redogöra för utredning och diagnostik av språk och kommunikation hos personer med olika former av funktionshinder från barn till vuxen ålder • kartlägga och bedöma tal- och språkstörningar utifrån ICF perspektiv • analysera, värdera och dokumentera undersökningsresultat • kunna ge förslag på och motivera olika former av insatser och behandling för att stötta språkutvecklingen och optimera kommunikationsförmågan inkl utifrån ett ICF perspektiv. • kunna redogöra för olika former av alternativ och kompletterande kommunikation och kognitionshjälpmedel och diskutera dessa i relation till språklig kompetens och utveckling • undersöka oralmotorik med avseende på ät- och sväljfunktion, pröva åtgärder som underlättar den funktionshindrades matsituation och utvärdera resultatet • planera och genomföra ändamålsenlig intervention utifrån ICF perspektiv • ge information och rådgivning till närstående och personal Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter genomgången kurs skall studenten visa förmåga • att samråda med patient, anhöriga och vårdpersonal; ge information, rådgivning och vägledning • till professionellt/terapeutiskt förhållningssätt, samverkan och ansvarstagande • att fungera i kliniskt sammanhang avseende generella och diagnosspecifika kliniska färdigheter enligt uppställda kriterier för praktik på termin 5 • att söka och utvärdera kunskap inom området på vetenskaplig nivå • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området • att visa medvetenhet om behovet av att fortsätta utveckla förutsättningarna för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet

Behörighetskrav

Programmets uppläggning bygger på klar progression varför kurserna skall läsas i den terminsordning de ges. Studenten skall inom logopedprogrammet vid Umeå universitet ha genomgått: Utvecklingspsykologi II 7,5 hp; Testmetodik 1,5 hp; Lingvistik för logopedi 7,5 hp; Talkommunikation II 6 hp; Språk- och talutveckling 6 hp; Fonologisk och fonetisk analys 7,5 hp; Språklig interaktion 4,5 hp; Otorhinolaryngologi 2,5 hp; Neurologi 3 hp; Neuropediatrik 1,5 hp; Pediatrik 1,5 hp; Barnpsykiatri 1,5 hp; Oralmotorik 3 hp; Språkstörningar hos barn 9 hp eller motsvarande kunskaper.

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, workshops och kliniska seminarier. I kursen ingår även klinisk praktisk utbildning under handledning. Alla kursmoment utom föreläsningar förutsätter aktivt deltagande.

Examination

Kursen examineras individuellt i form av dels skriftlig tentamen och dels dokumenterade förmågor avseende kliniska färdigheter vid bedömning och behandling av patienter, professionellt/terapeutiskt förhållningssätt, samverkan och ansvarstagande och dokumentationsförmåga enligt uppställda kriterier för klinisk utbildning på termin 5. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar inklusive den kliniska utbildningen och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast tre månader efter ordinarie prov. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programrådet begära annan examinator att bestämma betyg. Student som underkänts fem gånger utifrån ovan angivna omtentamensregler måste avbryta studierna. Student som underkänts i klinisk utbildning erbjuds en ny utbildningsperiod som till längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet. Tillgodoräknande Studerande som genomgått motsvarande kurs vid annat lärosäte får räkna sig detta tillgodo. Prövning och beslut om sådant tillgodoräknande ankommer på programrådet för logopedprogrammet efter hörande av berörd institution. Ett negativt beslut motiveras skriftligt och kan överklagas till Överklagandenämnden för högskola, men lämnas in till registrator för Umeå Universitet inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Överklagandet skall vara skriftligt. I skrivelsen skall klaganden ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslut som begärs.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.