Huvudområden och successiv fördjupning:
Logopedi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tvågradig skala
Ansvarig institution: Logopedi
Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet, 2010-01-24
Innehåll
Kursen innebär en fördjupning och tillämpning av kunskaper förvärvade inom ämnesområdena lingvistik, psykologi, medicin och logopedi och skall utveckla studentens förmåga att integrera och använda dessa såväl i teori som vid klinisk tillämpning. Följande aspekter beaktas
o kunskaper om störningar i tal-, språk- och kommunikationsutvecklingen i relation till barnets allmänna utveckling
o kunskaper om testmetoder, utredning och diagnostisering av olika typer av språk- tal och kommunikationssvårigheter i olika åldrar
o differentiering mellan specifik språkstörning och språkstörning relaterad till andra funktionsnedsättningar
o kliniskt praktiska kunskaper vid planering, genomförande och utvärdering av behandling med kännedom om olika behandlingsmetoder såväl direkta som indirekta
o dokumentation av utredning och behandling
o samarbete med föräldrar, förskolepersonal i form av information, rådgivning och handledning.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten visa kunskap om
störningar i barns kognitiva, motoriska, sociala och emotionella utveckling i relation till tal/språk/kommunikation.
bedömning och behandling av tal/språksvårigheter hos barn i olika åldrar under hela uppväxttiden.
diagnostik av barn med syndrom där språkstörning är ett delsymtom och omhändertagande av dessa ur logopedisk och allmän pedagogisk synvinkel.
material för bedömning av språklig förmåga med avseende på pragmatik, språkförståelse, semantik, syntax, morfologi och fonologi samt underliggande auditiva och neurolingvistiska förmågor.
förskolans och skolans målsättning, organisation och innehåll.
speciella språkförskolor och språkklasser
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten visa förmåga att
bedöma barns språkliga utvecklingsstadium och därvid observera kommunikativ förmåga, språkförståelse, semantik, syntax, morfologi och fonologi.
transkribera och analysera patologiskt tal ur fonologisk, lexikal och grammatisk aspekt.
bedöma språklig och kommunikativ störning, dvs diagnostisera vad gäller art och svårighetsgrad och med hänsyn till barnets allmänna utvecklingsstadium, ålder, språkliga miljö, sociala och emotionella situation.
ställa tal/språksvårigheter hos barn i relation till eventuella bakomliggande faktorer.
bedöma om barns tal/språksvårigheter riskerar att bli handikappande.
föreslå åtgärdsplan.
planera, genomföra och utvärdera ändamålsenlig språklig terapi med utgångspunkt från barnets språkliga utvecklingsstadium
individualisera behandling och andra åtgärder utifrån barnet, de anhöriga och deras allmänna situation.
ha utvecklat kliniska färdigheter vid bedömning och behandling enligt uppställda kriterier för termin 3.
dokumentera
kunna omsätta teori till praktik
Värderingsförmåga och förhållningsätt
Efter genomgången kurs skall studenten
visa förmåga till ett professionellt/terapeutiskt förhållningssätt, samverkan och ansvarstagande enligt uppställda kriterier för praktik på termin 3
fungera i kliniskt sammanhang avseende generiska och diagnosspecifika kliniska färdigheter enligt uppställda kriterier för första praktikperioden på termin 3
kunna samråda med föräldrar, barnhälsovårds-, förskole- och skolpersonal; ge information, rådgivning och vägledning
utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området
Behörighetskrav
Studenten skall inom logopedprogrammet vid Umeå universitet ha genomgått Introduktionskurs i logopedi 3 högskolepoäng; Utvecklingspsykologi II 7,5 hp; Testmetodik 1,5 hp; Lingvistik för logopedi 7,5 hp; Talkommunikation I 6 hp; Språk-och talutveckling 6 hp; Fonologisk och fonetisk analys 7,5 hp; Anatomi och Fysiologi 6 hp; Otorhinoralyngologi 2,5 hp; Audiologi 1,5 hp eller motsvarande kunskaper.
Undervisningens upplägg
Undervisningen ges i form av föreläsningar, case, workshops och kliniska seminarier. I momentet ingår även klinisk praktisk utbildning under handledning. Alla kursmoment utom föreläsningar förutsätter aktiv medverkan.
Examination
Kursen examineras individuellt i form av dels salsskrivning och dels dokumenterade förmågor avseende kliniska färdigheter vid bedömning och behandling av patienter, professionellt/terapeutiskt förhållningssätt, samverkan och ansvarstagande och dokumentationsförmåga enligt uppställda kriterier för klinisk utbildning på termin 3. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar inklusive den kliniska utbildningen och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast tre månader efter ordinarie prov. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programrådet begära annan examinator att bestämma betyg. Student som underkänts fem gånger utifrån ovan angivna omtentamensregler måste avbryta studierna. Student som underkänts i klinisk utbildning erbjuds en ny utbildningsperiod som till längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.
TILLGODORÄKNANDE
Studerande som genomgått motsvarande kurs vid annat lärosäte får räkna sig detta tillgodo. Prövning och beslut om sådant tillgodoräknande ankommer på programrådet för logopedprogrammet efter hörande av berörd institution. Ett negativt beslut motiveras skriftligt och kan överklagas till Överklagandenämnden för högskola, men lämnas in till registrator för Umeå Universitet inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Överklagandet skall vara skriftligt. I skrivelsen skall klaganden ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslut som begärs.
Litteratur
Giltig från:
2010 vecka 1
Obligatorisk litteratur
Bishop Dorothy V. M. Uncommon understanding : development and disorders of language comprehension in children. Kapitel 2 Hove : Psychology : cop. 1997 : viii, 277 s. : ISBN: 0-86377-260-9 Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: kap 2-6