"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Stamning och skenande tal, 6 hp

Engelskt namn: Stuttering and Cluttering

Denna kursplan gäller: 2009-12-07 och tillsvidare

Kurskod: 3LO008

Högskolepoäng: 6

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Logopedi: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Logopedi

Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet, 2009-12-17

Innehåll

Kursen innebär en fördjupning av kunskaper och färdigheter förvärvade på grundnivå inom huvudområdena logopedi, medicin, lingvistik och psykologi och skall ytterligare utveckla studentens förmåga att självständigt integrera och använda dessa såväl i teori som vid klinisk tillämpning. Följande aspekter behandlas o teorier om uppkomst, utveckling och behandling av stamning hos barn, ungdomar och vuxna o diagnostik av stamning hos barn, ungdomar och vuxna o interventionstekniker i relation till graden av problem och psykosocialt sammanhang o indirekt och direkt behandling individuellt och i grupp o föräldrakontakt och samtal o somatiska, intrapsykiska, interpersonella och sociala faktorers inverkan på kommunikationsprocessen o samarbete med andra yrkeskategorier

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse Efter genomgången kurs skall studenten ha fördjupat sina kunskaper o tidigare och aktuell forskning om stamning och skenande tal o olika behandlingsmodeller med eller utan tekniska hjälpmedel, individuellt eller i grupp o samarbete med andra yrkeskategorier o indikationer för remittering till annan specialist o hur kön och etnicitet kan påverka patientens upplevelse av stamning och omgivningens reaktioner på den o hur patientens kön och etnicitet kan påverka logopedens bedömning och behandling av stamningen o stamningsföreningar och självhjälpgrupper Färdighet och förmåga Efter genomgången kurs skall studenten visa fördjupad färdighet och förmåga att självständigt o analysera stamning perceptuellt o utifrån art och grad av störningar i talets flyt, artikulation och hastighet differentialdiagnostisera mellan stamning och skenande tal o ställa diagnos utifrån individens verbala produktion, fysiska och psykiska reaktioner på stamning samt dennes kommunikativa förmåga och behov o visa kliniska färdigheter att planera, genomföra och utvärdera ändamålsenlig, individualiserad stamningsterapi utifrån patientens ålder, motivation, personlighet, och allmänna livssituation o genomföra föräldrasamtal o ge information, rådgivning och vägledning till patienten, föräldrar, lärare och förskolepersonal på föräldrars uppdrag. o visa dokumentationsförmåga o kunna demonstrera olika stamningsmönster o kunna omsätta teori till praktik Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter genomgången kurs skall studenten visa förmåga o till professionellt/terapeutiskt förhållningssätt, samverkan och ansvarstagande i kontakter med patient och dennes närstående liksom annan berörd personal o till generiska och diagnosspecifika kliniska färdigheter samt dokumentationsförmåga enligt kriterier för klinisk utbildning på termin 7 o att reflektera över nödvändigheten av den egna fortsatta utvecklingen inom området o att reflektera över egna och andras reaktioner på självproducerad stamning i sociala sammanhang

Behörighetskrav

Studenten skall inom logopedprogrammet vid Umeå universitet vara godkänd i kursen Dyslexi 3 hp, Terapeutiskt förhållningssätt 4,5 hp samt ha genomfört minst 40 dagar klinisk praktisk utbildning med såväl barn som vuxna patienter. Motsvarande kunskaper kan åberopas.

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. I momentet ingår även verksamhetsförlagd utbildning under handledning. Alla kursmoment utom föreläsningar är obligatoriska.

Examination

Examination sker dels fortlöpande under kursens gång genom muntliga genomgångar av patientfall i seminarieform, dels i form av skriftligt prov vid kursmomentets slut. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar inklusive den verksamhetsförlagda utbildningen och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programrådet begära annan examinator att bestämma betyg. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Omtentamen anordnas tidigast tio arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast tre månader efter ordinarie prov. Student som underkänts fem gånger utifrån ovan angivna omtentamensregler måste avbryta studierna. Student som underkänts i klinisk utbildning erbjuds en ny utbildningsperiod som till längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet. Tillgodoräknande Studerande som genomgått motsvarande kurs vid annat lärosäte får räkna sig detta tillgodo. Prövning och beslut om sådant tillgodoräknande ankommer på programrådet för logopedprogrammet efter hörande av berörd institution. Ett negativt beslut motiveras skriftligt och kan överklagas till Överklagandenämnden för högskola, men lämnas in till registrator för Umeå Universitet inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Överklagandet skall vara skriftligt. I skrivelsen skall klaganden ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslut som begärs.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.