Huvudområden och successiv fördjupning:
Logopedi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Logopedi
Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet, 2009-09-08
Reviderad av: PRLP, 2011-09-07
Innehåll
Kursen innebär en fördjupning av kunskaper och färdigheter förvärvade på grundnivå inom ämnesområdena logopedi, medicin, lingvistik och psykologi och skall ytterligare utveckla studentens förmåga att självständigt integrera och använda dessa såväl i teori som vid klinisk tillämpning. Studenten skall kunna genomföra en dyslexibedömning och differentialdiagnostisera dyslexi mot språkstörningar och mot utvecklingsförseningar. Studenten skall kunna analysera och utvärdera bedömningen, förmedla resultatet till såväl patienten som berörda lärare samt kunna föreslå principer för riktade pedagogiska insatser för fortsatt lärande för patienten.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten ha fördjupat sina kunskaper
försenad och avvikande utveckling av läs- och skrivförmågan
olika vetenskapliga synsätt på läs- och skrivsvårigheter
tidigare och aktuell tvärvetenskaplig forskning inom ämnesområdet med speciell tonvikt på
lingvistisk och logopedisk forskning
kognitiv utveckling, inlärningssvårigheter och språkliga problem i relation till läs- och
skrivsvårigheter
skolans läroplansmål och innehåll i relation till läs- och skrivförmåga i skolåldrarna
pedagogiska metoder för att utveckla läs- och skrivförmågan
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten visa fördjupad färdighet och förmåga att självständigt
på basis av aktuella teorisystem om dyslexi utreda bakgrundsorsaker relaterade till lingvistiska och
neurolingvistiska nivåer
utifrån vetskap om individens läs- och skrivförmåga samt dennes språkliga och kognitiva förmåga
differentialdiagnostisera mellan dyslexi och språkstörning samt mellan dyslexi och generell
utvecklingsförsening samt mellan dyslexi och dyskalkyli
att analysera, värdera och dokumentera undersökningsresultat
i samråd med patient, anhöriga, lärare och specialpedagoger föreslå principer för riktade
pedagogiska insatser för fortsatt inlärning
kunna omsätta teori till praktik
kunna känna igen symptom vid dyskalkyli
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs skall studenten visa förmåga
till professionellt/terapeutiskt förhållningssätt, samverkan och ansvarstagande i kontakter med
patient och dennes anhöriga liksom annan berörd personal
till generiska och diagnosspecifika kliniska färdigheter samt dokumentationsförmåga enligt kriterier
för klinisk utbildning på termin 6
nödvändigheten av den egna fortsatta utvecklingen inom området
vikten av teamsamverkan vid utredning och behandling av läs- och skrivsvårigheter liksom kunskap
om teamdeltagarnas utbildning och arbetsuppgifter
Behörighetskrav
Studenten skall inom logopedprogrammet vid Umeå universitet vara godkänd i kurserna Språkstörningar hos barn 9 hp, Afasi 9 hp, Habiliteringslogopedi 9 hp, Administration och juridik 3 hp, Statistik och metod 4,5 hp, Läs- och skrivutveckling 3 hp, Personlighetspsykologi 3 hp. Experimentell fonetik 4,5 hp, Audiologi 1,5 hp, Neurologi 3 hp, Neuropediatrik 1,5 hp, Pediatrik 1,5 hp, Barnpsykiatri 3hp, Farmakologi, samt ha genomfört minst 40 dagar klinisk praktisk utbildning med såväl barn som vuxna patienter. Motsvarande kunskaper kan åberopas.
Undervisningens upplägg
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. I momentet ingår även klinisk praktisk utbildning under handledning.
Examination
Examination sker dels fortlöpande under kursens gång genom muntliga genomgångar av patientfall i seminarieform, dels i form av skriftligt prov vid kursmomentets slut. Som betyg används uttrycken godkänd eller underkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar inklusive den kliniska utbildningen och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programråd begära annan examinator att bestämma betyg. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast tre månader efter ordinarie prov. Student som underkänts fem gånger utifrån ovan angivna omtentamensregler måste avbryta studierna. Student som underkänts i klinisk utbildning erbjuds en ny utbildningsperiod som till längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.
TILLGODORÄKNANDE
Studerande som genomgått motsvarande kurs vid annat lärosäte får räkna sig detta tillgodo. Prövning och beslut om sådant tillgodoräknande ankommer på programrådet för logopedprogrammet efter hörande av berörd institution. Ett negativt beslut motiveras skriftligt och kan överklagas till Överklagandenämnden för högskola, men lämnas in till registrator för Umeå Universitet inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Överklagandet skall vara skriftligt. I skrivelsen skall klaganden ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslut som begärs.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.