"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Dyslexi, 3 hp

Engelskt namn: Dyslexia

Denna kursplan gäller: 2011-09-05 och tillsvidare

Kurskod: 3LO007

Högskolepoäng: 3

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Logopedi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Logopedi

Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet, 2009-09-08

Reviderad av: PRLP, 2011-09-07

Innehåll

Kursen innebär en fördjupning av kunskaper och färdigheter förvärvade på grundnivå inom ämnesområdena logopedi, medicin, lingvistik och psykologi och skall ytterligare utveckla studentens förmåga att självständigt integrera och använda dessa såväl i teori som vid klinisk tillämpning. Studenten skall kunna genomföra en dyslexibedömning och differentialdiagnostisera dyslexi mot språkstörningar och mot utvecklingsförseningar. Studenten skall kunna analysera och utvärdera bedömningen, förmedla resultatet till såväl patienten som berörda lärare samt kunna föreslå principer för riktade pedagogiska insatser för fortsatt lärande för patienten.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse Efter genomgången kurs skall studenten ha fördjupat sina kunskaper • försenad och avvikande utveckling av läs- och skrivförmågan • olika vetenskapliga synsätt på läs- och skrivsvårigheter • tidigare och aktuell tvärvetenskaplig forskning inom ämnesområdet med speciell tonvikt på lingvistisk och logopedisk forskning • kognitiv utveckling, inlärningssvårigheter och språkliga problem i relation till läs- och skrivsvårigheter • skolans läroplansmål och innehåll i relation till läs- och skrivförmåga i skolåldrarna • pedagogiska metoder för att utveckla läs- och skrivförmågan Färdighet och förmåga Efter genomgången kurs skall studenten visa fördjupad färdighet och förmåga att självständigt • på basis av aktuella teorisystem om dyslexi utreda bakgrundsorsaker relaterade till lingvistiska och neurolingvistiska nivåer • utifrån vetskap om individens läs- och skrivförmåga samt dennes språkliga och kognitiva förmåga differentialdiagnostisera mellan dyslexi och språkstörning samt mellan dyslexi och generell utvecklingsförsening samt mellan dyslexi och dyskalkyli • att analysera, värdera och dokumentera undersökningsresultat • i samråd med patient, anhöriga, lärare och specialpedagoger föreslå principer för riktade pedagogiska insatser för fortsatt inlärning • kunna omsätta teori till praktik • kunna känna igen symptom vid dyskalkyli Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter genomgången kurs skall studenten visa förmåga • till professionellt/terapeutiskt förhållningssätt, samverkan och ansvarstagande i kontakter med patient och dennes anhöriga liksom annan berörd personal • till generiska och diagnosspecifika kliniska färdigheter samt dokumentationsförmåga enligt kriterier för klinisk utbildning på termin 6 • nödvändigheten av den egna fortsatta utvecklingen inom området • vikten av teamsamverkan vid utredning och behandling av läs- och skrivsvårigheter liksom kunskap om teamdeltagarnas utbildning och arbetsuppgifter

Behörighetskrav

Studenten skall inom logopedprogrammet vid Umeå universitet vara godkänd i kurserna Språkstörningar hos barn 9 hp, Afasi 9 hp, Habiliteringslogopedi 9 hp, Administration och juridik 3 hp, Statistik och metod 4,5 hp, Läs- och skrivutveckling 3 hp, Personlighetspsykologi 3 hp. Experimentell fonetik 4,5 hp, Audiologi 1,5 hp, Neurologi 3 hp, Neuropediatrik 1,5 hp, Pediatrik 1,5 hp, Barnpsykiatri 3hp, Farmakologi, samt ha genomfört minst 40 dagar klinisk praktisk utbildning med såväl barn som vuxna patienter. Motsvarande kunskaper kan åberopas.

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. I momentet ingår även klinisk praktisk utbildning under handledning.

Examination

Examination sker dels fortlöpande under kursens gång genom muntliga genomgångar av patientfall i seminarieform, dels i form av skriftligt prov vid kursmomentets slut. Som betyg används uttrycken godkänd eller underkänd. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar inklusive den kliniska utbildningen och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programråd begära annan examinator att bestämma betyg. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast tre månader efter ordinarie prov. Student som underkänts fem gånger utifrån ovan angivna omtentamensregler måste avbryta studierna. Student som underkänts i klinisk utbildning erbjuds en ny utbildningsperiod som till längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet. TILLGODORÄKNANDE Studerande som genomgått motsvarande kurs vid annat lärosäte får räkna sig detta tillgodo. Prövning och beslut om sådant tillgodoräknande ankommer på programrådet för logopedprogrammet efter hörande av berörd institution. Ett negativt beslut motiveras skriftligt och kan överklagas till Överklagandenämnden för högskola, men lämnas in till registrator för Umeå Universitet inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Överklagandet skall vara skriftligt. I skrivelsen skall klaganden ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslut som begärs.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.