Huvudområden och successiv fördjupning:
Logopedi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Logopedi
Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet, 2009-12-15
Innehåll
Kursen innebär en fördjupning och utvidgning av kunskaper förvärvade på grundnivå inom statistik, forskningsmetod och vetenskaplig framställning.
Kursen behandlar:
- formulering av en forskningsplan: litteraturgenomgång, syfte och frågeställningar, metod samt etiska överväganden
- kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder och deras tillämpning i särskilt logopedisk forskning.
- praktiska aspekter på insamling, bearbetning och tolkning av data med olika forskningsmetoder.
- forskningsetik för projekt med försökspersoner särskilt i klinisk forskning.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs skall studenten visa fördjupad kunskap och förståelse om
- kvantitativa och kvalitativa forskningsmetoder i medicinsk/ beteendevetenskaplig forskning
- faktorer att ta i beaktande när man väljer för projektarbetet passande forskningsmetoder
- de vanligaste metoderna för insamling, bearbetning, redovisning och tolkning av kvantitativa data.
- hur begreppen validitet och reliabilitet definieras och används inom kvantitativa studier
- hur en kvalitativ studie planeras och genomförs i praktiken inklusive datainsamling, intervjuer, observationer och fokusgrupper.
- de grundläggande etiska principer som fungerar som riktlinjer för forskning
- de speciella forskningsetiska plikter och regler som finns i relation till olika kategorier av
- försökspersoner i samband med klinisk forskning (exempelvis beslutskapabla/inkapabla,
- patienter/friska, beroendeställning eller ej).
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs skall studenten visa förmåga att självständigt
- formulera en forskningsplan för ett projekt för sitt examensarbete
- utvärdera de etiska frågorna i det planerade forskningsprojektet och förklara hur dessa frågor skall hanteras i genomförandet av projektet
- förbereda den information om forskningsprojektet som är riktad till försökspersoner
- förbereda formulär för skriftligt medgivande till deltagande i forskningsprojektet
Behörighetskrav
Den studerande ska ha fullgjort samtliga kurser på terminerna 1-6 inom logopedprogrammet eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier och grupparbeten. Seminarier och grupparbeten är examinerande.
Examination
Examination sker fortlöpande under kursens gång genom seminarieövningar, där kunskaperna redovisas muntligt samt en självständigt skriven forskningsplan som innefattar rubriken ´etiska överväganden´. Som betyg används en tvågradig betygsskala, godkänd eller underkänd. Betyget sätts först när alla ingående moment är godkända. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Omtentamen anordnas tidigast 10 arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast tre månader efter ordinarie prov. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programrådet begära annan examinator att bestämma betyg. Student som underkänts fem gånger utifrån ovan angivna omtentamensregler måste avbryta studierna. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.
TILLGODORÄKNANDE
Studerande som genomgått motsvarande kurs vid annat lärosäte får räkna sig detta tillgodo. Prövning och beslut om sådant tillgodoräknande ankommer på programrådet för logopedprogrammet efter hörande av berörd institution. Ett negativt beslut motiveras skriftligt och kan överklagas till Överklagandenämnden för högskola, men lämnas in till registrator för Umeå Universitet inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Överklagandet skall vara skriftligt. I skrivelsen skall klaganden ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslut som begärs.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.