"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Dysartri, 3 hp

Engelskt namn: Dysarthria

Denna kursplan gäller: 2007-11-26 och tillsvidare

Kurskod: 3LO000

Högskolepoäng: 3

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Logopedi: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Logopedi

Beslutad av: Programrådet för logopedprogrammet, 2007-12-05

Innehåll

Kursen innebär en fördjupning och utvidgning av kunskaper förvärvade på grundnivå inom ämnesområdena logopedi, medicin, psykologi och lingvistik. Följande aspekter behandlas - bakomliggande orsaker till dysartri liksom differentialdiagnostik av olika dysartrityper - genomförande och tolkning av perceptuell och akustisk analys av dysartriskt tal - planering och genomförande av ändamålsenlig intervention som rådgivning och dysartribehandling - informationsutbyte med anhöriga, vårdpersonal och övriga i vårdteamet samt vid behov konsultation med andra specialister - orientering kring ordination och utprovning av tekniska hjälpmedel för talhandikappade samt information om övriga stödinsatser - dokumentation av utredning och behandling - tidigare och aktuell dysartriforskning

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse Efter genomgången kurs skall studenten visa fördjupad kunskap om - utprovning och förskrivning av tekniska kommunikationshjälpmedel samt att instruera patienten i deras användning - psykologiskt stöd vid progredierande neurologiska sjukdomar - teamsamverkan Färdighet och förmåga Efter genomgången kurs skall studenten visa förmåga att självständigt - utifrån nivåerna tal, språk och kognition differentialdiagnostisera mot apraxi/ afasi/ demens/ konfusion - utifrån teori och symtom differentialdiagnostisera mellan olika typer av dysartri och relatera störningen till bakomliggande sjukdomstillstånd - kartlägga och bedöma störningar på olika nivåer – respiration, fonation, oral och faryngeal motorik, artikulation - samt störningens inverkan på prosodi och förståelighet - föreslå åtgärdsplan. - planera, genomföra och utvärdera ändamålsenlig, individualiserad behandling - kunna omsätta teori till praktik. - analysera, värdera och dokumentera undersökningsresultat Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter genomgången kurs skall studenten visa förmåga att - samråda med patient, anhöriga och vårdpersonal; ge information, rådgivning och vägledning för social återanpassning - visa förmåga till ett professionellt/terapeutiskt förhållningssätt, samverkan och ansvarstagande - fungera i kliniskt sammanhang avseende generiska och diagnosspecifika kliniska färdigheter enligt uppställda kriterier för praktik på termin 7 - visa förmåga att söka och utvärdera kunskap inom området på vetenskaplig nivå - utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området - vara medveten om behovet att fortsätta utveckla förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet.

Behörighetskrav

Den studerande ska ha fullgjort samtliga kurser på terminerna 1-6 inom logopedprogrammet eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Undervisningen ges i form av föreläsningar, seminarier och gruppövningar. Alla kursmoment utom föreläsningar är obligatoriska. I kursen ingår även verksamhetsförlagd utbildning under handledning.

Examination

Examination sker dels fortlöpande under kursens gång genom aktivt deltagande i seminarier och gruppövningar, dels i form av skriftligt prov vid momentets slut. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar inklusive den klinisk praktiska utbildningen och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Omtentamen anordnas tidigast tio arbetsdagar efter att resultatet från första tentamenstillfället meddelats och senast tre månader efter ordinarie prov. Den som har underkänts två gånger i prov har rätt att hos programkommittén begära annan examinator att bestämma betyg. Student som underkänts fem gånger utifrån ovan angivna omtentamensregler måste avbryta studierna. Student som underkänts i klinisk utbildning erbjuds en ny utbildningsperiod som till längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. I övrigt hänvisas till utbildningsplan för logopedprogrammet.

Övriga föreskrifter

TILLGODORÄKNANDE Studerande som genomgått motsvarande kurs vid annat lärosäte får räkna sig detta tillgodo. Prövning och beslut om sådant tillgodoräknande ankommer på programrådet för logopedprogrammet efter hörande av berörda institutioner. Ett negativt beslut motiveras skriftligt och kan överklagas till Överklagandenämnden för högskola, men lämnas in till registrator för Umeå Universitet inom tre veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Överklagandet skall vara skriftligt. I skrivelsen skall klaganden ange vilket beslut som överklagas och den ändring i beslut som begärs.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.