"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Klinisk baskurs 3, 29,2 hp

Engelskt namn: Clinical Science 3

Denna kursplan gäller: 2011-01-17 och tillsvidare

Kurskod: 3IS004

Högskolepoäng: 29,2

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Medicin: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tvågradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för klinisk mikrobiologi

Beslutad av: Programrådet för läkarprogrammet, 2010-11-02

Innehåll

Kursen innehåller klinisk tjänstgöring och teoretiska avsnitt med prekliniska inslag och omfattar rörelseorganens sjukdomar och skador, inflammatoriska systemsjukdomar, sjukdomar inom dermatologi och venerologi samt infektionssjukdomar i sluten och öppen vård inkl primärvård. Kursen omfattar lärande om symtom och tillstånd inom de delämnen som nämnts under ”huvudområde” ovan, både ur ett primär- och ett slutenvårdsperspektiv, samt konsultations-övningar. Kursen innehåller också indikationer, undersökningsmetodik och bildbearbetning för de morfologiskt och funktionellt bildgivande metoderna och deras tillämpningar för sjukdoms-tillstånd inom Klinisk Baskurs 3. Kursen innehåller läkemedelslära och dess kliniska tillämpningar inom ovan nämnda områden. Kursen innehåller träning i att förstå och använda evidensbaserade metoder för att utveckla kunskap om diagnostik och behandling av enskild patient. Kursen innehåller träning i grundläggande arbetssätt på vårdavdelning, mottagning och primärvård. I detta ingår anamnes och status och att skriva journaler, remisser och recept. Dessutom träning i att bedriva diagnostik och behandling samt att bemöta patienter och anhöriga på ett professionellt sätt.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten kunna: • bemöta och kommunicera med patienter, anhöriga och personal på ett professionellt sätt. • analysera kliniska situationer utifrån ett kultur-, omvärlds-, ålders-, genus- och socialpsykologiskt perspektiv. • identifiera och värdera etiska problem inom området. • genomföra för delämnena relevant anamnestagande och kroppsundersökning i god kontakt med patienten och med respekt för patientens integritet. • i samråd med patienten utreda, diagnosticera och behandla vanliga och viktiga tillstånd inom de ingående delämnena, samt planera rehabilitering och uppföljning. • kunna använda evidensbaserad kunskap i mötet med enskilda patienter. • göra en samlad bedömning utifrån symptom, kliniska fynd och diagnostiska undersökningar samt dokumentera detta. • relatera symptom, kliniska fynd och diagnostiska undersökningsfynd för delämnenas sjukdomar och skador till tidigare inhämtad kunskap från KB 1 och KB 2. • tillämpa principerna för akut omhändertagande av patienter med sjukdomar/skador inom de ingående delämnena. • förklara uppkomstmekanismer och förlopp, liksom grunderna för diagnostik och behandling för sjukdomar/skador inom de ingående delämnena. • planera utredning av patologiska tillstånd inom i kursen ingående ämnesområden med hjälp av laboratoriediagnostik och Bild- och funktionsmedicin samt värdera möjligheter, begränsningar och potentiella risker för undersökningsmetoderna. • värdera riskfaktorer och ge råd till enskilda patienter för att förebygga sjukdomar/skador som behandlas inom klinisk baskurs 3. • tillämpa en helhetssyn över delämnesgränserna vid dessa sjukdomar och skador. • redogöra för betydelsen av skillnader i sjukdomspanorama mellan primärvård och sjukhusvård och kunna tillämpa detta vid prioritering och bedömning av vårdnivå för olika grupper av patienter. • redogöra för handläggning av de vanliga sjukdomar i primärvården som studerats t.o.m. klinisk baskurs 3. • ge exempel på handläggning av patienter med symtom utan säker medicinsk diagnos. • beskriva och tillämpa smittskyddslagen och övriga lagar och förordningar tillämpliga inom de specialiteter som ingår i terminen. • tillämpa vårdhygieniska principer. • redogöra för rörelseorganens funktionella anatomi och relatera till kliniska fynd. • redogöra för rehabiliteringsteamets funktioner för patienter inom de ovan nämnda specialiteterna.

Behörighetskrav

En A och Svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier. Klinisk Propedeutik (30hp) 3MB022, Klinisk baskurs 1 (28,5 hp) 3ME061, Professionell utveckling termin 6 (1,5 hp), 3ME045, Professionell utveckling termin 7 (3 hp) 3ME046, Klinisk Baskurs 2 (27 hp) 3KI001.

Undervisningens upplägg

Kursen genomförs studerandeaktivt i form av case och seminarier med kunskapsinhämtning och tillämpning genom deltagande i klinisk verksamhet. Jourtjänstgöring förekommer. Föreläsningar och annan undervisning ges både på studieort och på distans. Delar av undervisningen sker på distans med användande av Informations- och kommunikationsteknologi (IKT). Kursen innehåller teoretiska och verksamhetsförlagda studier vid 4 studieorter: Umeå, Sunderbyn, Östersund och Sundsvall. Studenterna har verksamhetsförlagd utbildning även vid andra kliniker i regionen samt vid vårdcentraler inom hela regionen. Upprop samt klinisk tjänstgöring, inlämningsuppgifter och all undervisning förutom föreläsningar är obligatoriskt.

Examination

För godkänd kurs (inrapportering till Ladok) krävs förutom godkända examinationer även fullgjorda obligatoriska moment. De i kursen ingående delämnena examineras huvudsakligen integrerat. Studenten examineras skriftligt, delvis IT-baserat, och muntligt. Examinationen sker löpande och i slutet av kursen. Praktiska prov förekommer. Kursen kan tenteras vid ett ordinarie tillfälle och vid ett omtenteringstillfälle i nära anslutning därtill. I regel ges vidare inför varje kursstart därutöver, efter anmälan, möjlighet till tentamen. Vid underkänt resultat hänvisas därefter studenten till tentamen nästa gång kursen/moment ges. En studerande som blivit underkänd i examination har rätt att genomgå förnyad examination ytterligare fem gånger för att bli godkänd. Efter fyra underkända examinationer erbjuds den studerande att gå om kursen. Studerande som efter att ha gått om kursen och underkänts i ordinarie examination samt vid ytterligare ett tillfälle måste avbryta sina studier. Omtentamen baserad på samma kursplan som vid ordinarie tentamen garanteras under minst två år efter studentens förstagångsregistrering. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av kurs, har rätt att, efter skriftlig begäran hos programrådet, få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.