"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Idrottsmedicin F3, 30 hp

Engelskt namn: Sports Medicine, F3 Advanced Exercise Physiology

Denna kursplan gäller: 2010-08-23 och tillsvidare

Kurskod: 3ID012

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Idrottsmedicin: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Betygsskala: För denna kurs ges betygen VG Väl godkänd, G Godkänd, U Underkänd

Ansvarig institution: Idrottsmedicin

Beslutad av: Programrådet för läkarprogrammet, 2010-08-20

Innehåll

Moment 1 Idrottsfysiologi 15hp: Momentet innehåller temainriktade frågeställningar inom följande områden; 1) Neurofysiologi med fokus på motorisk kontroll/inlärning och kognition, 2) Inflammation och smärtfysiologi, 3) Blodets sammansättning, dynamik och egenskaper, 4) Kardiovaskulär funktion och reglering, 5) Metabol funktion och reglering, 6) Endokrinologi i relation till ålder och kön, 7) Adaptation vid olika träningsmodeller och 8) Testmetodik och biofeedback. Fokus i de temainriktade studierna och laborativa momenten ligger på fysiologiska och cellulära effekter av fysisk träning, för prestation och hälsa. Varje uppgift inom respektive tema redovisas muntligt och skriftligt. Moment 2 Kandidatuppsats 15hp: Momentet innehåller en fördjupning i forskningsmetodik inom idrottsmedicin och fysiologi. Momentet utgörs av ett 15hp projektarbete som antingen grundar sig på litteraturstudier eller insamlande av data i idrottslabbet/ute i fält.

Förväntade studieresultat

Efter genomgånget moment 1 skall studenten kunna: - Designa träningspass och träningsprogram motiverade utifrån träningens medicinska, fysiologiska, cellbiologiska och funktionella kunskaper, såväl för hälsa (t.ex. träning på recept) som för prestationsutveckling (tävlingsidrott). - Problematisera, designa försök (laborationer) och genomföra försök med hjälp av fysiologiska mätmetoder i laboratoriemiljö och i fält. - Söka relevant vetenskaplig fakta i medicinska databaser, t.ex. PUBMED. - Kritiskt granska och värdera vetenskapliga fakta i publikationer. - Sammanställa och presentera resultat från litteraturstudier och laborativa försök med ett kritsikt förhållningssätt, både muntlig och skriftligt. - Argumentera för egna slutsatser på ett vetenskapligt sätt. - Integrativ fysiologi ur ett idrottsfysiologiskt perspektiv, speciellt med inriktning mot cirkulationssystemets och skelettmuskulaturens fysiologi. - Hur kroppsvävnaderna kan anpassas till träning respektive inaktivitet och hur detta står i relation till hälsa, ohälsa och idrottsprestation. - Göra en avancerad träningsplanering som är motiverad ur ett idrottsmedicinskt och idrottsfysiologiskt perspektiv ha kompetens att: - Designa, utföra och utvärdera tester inom det idrottsfysiologiska området, samt att tillämpa informationen från testerna till råd och design av träningsprogram för hälso- och prestationsutveckling. - Kritiskt granska och göra bedömningar av vetenskaplig information. - Översätta information från vetenskapliga studier till värdefull information för tränare, idrottare och motionärer med avseende på rekommendationer om träning. Efter genomgånget moment 2 skall studenten kunna: - Söka relevant vetenskaplig fakta. - Granska och värdera vetenskapliga fakta. - Förstå den i de vetenskapliga artiklarna använda metodologin. - Kunna reflektera över betydelsen av de framkomna resultaten i relation till arbete inom områdena för hälsa, ohälsa och idrottsprestation. - Sammanställa och presentera detta i muntlig och skriftlig form. - Argumentera för sina slutsatser på ett vetenskapligt sätt. - Designa, utföra och utvärdera tester inom det idrottsvetenskapliga området, samt att tillämpa dessa i en vetenskaplig studie.

Behörighetskrav

Univ: 60 hp Idrottsmedicin eller 45 hp Idrottsmedicin och 15 hp Kost och idrott alternativt 15 hp Kost och näring eller 150 hp på Läkarprogrammet, eller examen från Sjukgymnastprogrammet eller examen från Biomedicinska analytikerprogrammet med inriktning mot fysiologi eller motsvarande.

Undervisningens upplägg

Moment 1: Undervisningen sker i föreläsningsform, handledning i de problemorienterade uppgifter och laborationer, i seminarieform och i gruppövningar. Undervisningen är obligatorisk vid laborationer, seminarier och gruppövningar. Momentets pedagogiska upplägg utgörs till stor del av problemorienterad inlärning i mindre grupper utifrån de temainriktade frågeställningarna som skall lösas med hjälp av laborationer i kombination med studier av vetenskapliga publikationer och diskussioner i seminarieform. Moment 2: Fördjupade studier enligt särskild litteraturlista, vilket innebär att inom valt ämnesområde författa en uppsatts grundad på litteraturstudier alternativt grundat på studie utfört i idrottslabbet eller ute i fält. I uppgiften ingår också att redovisa och försvara uppsatsen vid ett seminarium med opponenter. Sker i huvudsak som självständigt arbete enskilt eller i grupp under handledning. Arbetet redovisas skriftligt och muntligt. Kursen är forskningsorienterad och målet är att utveckla förmågan att söka, granska, värdera och reflektera över resultat i vetenskapliga rapporter och i en eventuell egen genomförd studie.

Examination

Moment 1: Studenten examineras skriftligt på en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd För betyget godkänt krävs också en muntlig och/eller skriftlig redovisning av inlämnings- och seminarieuppgifter samt godkänd skriftlig examination (tentamen). För betyget väl godkänd läggs i bedömningen resultat vid tentamina och särskild vikt vid den studerandes förmåga att omsätta information från de problemorienterade uppgifterna på ett sakligt, kritiskt reflekterande och pedagogiskt sätt i skrift (inlämningsrapporterna) och vid muntliga presentationer (seminarierna). Moment 2: Examinationen utgörs av författande av en uppsats och offentligt försvar av denna. Betygsskalan består av Välgodkänd, Godkänd eller Underkänd. För betyget godkänt krävs en muntlig och skriftlig redovisning av det genomförda projektarbetet, samt närvaro med aktiv opposition vid andra kursdeltagares redovisning. Slutbetyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. Student som underkänts vid ordinarie tillfälle har rätt till förnyad examination i nära anslutning till ordinarie tillfälle. En studerande som blivit underkänd i examination har rätt att genomgå förnyad examination ytterligare fyra gånger för att bli godkänd. Student som erhållit godkänt betyg får ej genomgå förnyad examination. En student, som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av kurs, har rätt att, efter skriftlig begäran hos programrådet, få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Examination på denna kursplan garanteras två år efter förstagångsregistrering på kurs. TILLGODORÄKNANDE Tillgodoräknande av moment/del av kurs beslutas av examinator. Tillgodoräknande av hel kurs beslutas av Fakultetsnämnden för lärarutbildning efter ansökan. Blankett återfinns på http://www.anstalld.umu.se/digitalAssets/17/17173_sa11.pdf

Litteratur

Giltig från: 2010 vecka 34

Moment 1

Exercise physiology : energy, nutrition, and human performance
McArdle William D., Katch Frank I., Katch Victor L.
6. ed. : Baltimore : Lippincott Williams & Wilkins : cop. 2007 : 1068, 41 p. +e 1 CD-ROM :
ISBN: 0-7817-4990-5
Obligatorisk
Se bibliotekets söktjänst

Moment 2

Relevanta vetenskapliga publikationer
Idrottsmedicin :
Obligatorisk