Bedömning och behandling vid allergi, astma och kroniskt obstruktiv lungsjukdom, del II, 7,5 hp
Engelskt namn: Assessment and Treatment of Allergy, Asthma, and Chronic Obstructive Pulmonary Disease, Part II
Denna kursplan gäller: 2024-02-26
och tillsvidare
Kurskod: 3FT927
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Fysioterapi: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Omvårdnad: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Kursen ges utifrån Socialstyrelsens nationella riktlinjer och bygger på vetenskaplig evidensbaserad vård. I kursen studeras immunologiska mekanismer för igE förmedlad respektive icke-igE förmedlad allergi samt behandling av dessa. Kunskap om nationella riktlinjer, skriftlig behandlingsplan och tillämpning av luftvägsregistret i kvalitets- och förbättringsarbete ingår liksom vikten av ett personcentrerat förhållningssätt och interprofessionell samverkan. Teoretiska och praktiska kunskaper i användandet av olika diagnostiska metoder såsom spirometri och pricktest ingår samt patientundervisning och egenvård. Utbildning i tobaksavvänjning ingår med möjlighet att senare bli diplomerad tobaksavvänjare.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse: Studenten ska kunna (1) beskriva sjukdomsutveckling, symtom, diagnostik, behandling, egenvårdsstöd, skriftlig behandlingsplan samt interprofessionell samverkan vid allergi, astma och kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL) samt astma, allergi och födoämnesöverkänslighet hos barn. (2) beskriva tobakens hälsorisker och relevans för utveckling och påverkan av allergi, astma och KOL
Färdigheter och förmåga: Studenten ska kunna (3) självständigt utföra undersökning, behandling och uppföljning vid allergi, astma och KOL samt medverka vid diagnostisering av patienter med allergi, astma och KOL (4) initiera personcentrerad kommunikation och handleda, undervisa och ge stöd för att stärka patientens delaktighet och egenvårdsinsatser samt självständigt stödja och motivera till tobaksfrihet (5) initiera och genomföra kvalitets- och förbättringsarbete genom att söka, granska och referera till vetenskaplig evidens inom området samt registrera i relevanta register
Värderingsförmåga och förhållningssätt: Studenten ska kunna (6) utifrån ett kritiskt perspektiv analysera och problematisera den egna arbetsplatsens organisation kring patienter med allergi, astma och KOL samt visa medvetenhet om hur intersektionalitet och diskrimineringsgrunder påverkar den personcentrerade vården. (7) värdera och sammanställa aktuell evidensbaserad medicinsk kunskap relaterad till allergi, astma och KOL samt reflektera över eget lärande och identifiera behov av ytterligare kunskap och förmågor.
Behörighetskrav
Sjuksköterskeexamen eller Fysioterapiexamen samt yrkesverksamhet motsvarande minst 12 månader heltid som Sjuksköterska respektive Fysioterapeut samt kursen Bedömning och Behandling vid allergi, astma och kroniskt obstruktiv lungsjukdom, del I, 7.5hp eller motsvarande kurs om 7,5hp som innehåller kunskaper inom diagnostik, klinisk bedömning, behandling och uppföljning vid astma och KOL samt färdighet i att kunna tillämpa och värdera behandlingsinsatser vid astma och KOL.Engelska B/Engelska 6 och Svenska B/Svenska 3 eller motsvarande. Undantag från språkkrav beviljas för den som har behörighetsgivande examen från svenskt universitet/högskola
Undervisningens upplägg
Lärande i kursen sker genom självständigt arbete, praktisk träning tillsammans med studiekamrater, grupparbeten samt föreläsningar och lektioner där teori, demonstrationer och praktiska övningar integreras. Obligatoriska undervisningsmoment av prövande karaktär anges i schemat. Undervisningen sker huvudsakligen på distans med en träff på studieorten över två dagar.
Examination
Som betyg används en tre gradig betygsskala väl godkänd (VG), godkänd (G) eller underkänd (U). För att bli godkänd på kursen krävs närvaro och aktivt deltagande vid obligatoriska moment samt godkända examinationsuppgifter. För väl godkänd på kursen krävs väl godkända examinationsuppgifter. Med aktivt deltagande avses att studenten är förberedd och i diskussioner bidrar med muntliga, analytiska och relevanta inlägg, vilket bedöms individuellt. I förekommande fall fullgjorda kompletteringsuppgifter vid frånvaro.
Mål 1-3 examineras individuellt i form av individuell skriftlig tentamen.
Mål 4-7 examineras genom ett skriftligt förbättringsarbete som kan skrivas individuellt eller i par och aktivt deltagande vid redovisande seminarium där individuell bedömning sker.
Alla obligatoriska moment utgör bedömningsunderlag för betyg på kursen.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten
Övriga föreskrifter
I det fall att kursplan upphör att gälla eller genomgår större förändringar, garanteras studenter minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt föreskrifterna i den kursplan som studenten ursprungligen varit kursregistrerad på, under en tid av maximalt två år från det att tidigare kursplan upphört att gälla.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.