"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Självständigt arbete i arbetsliv och hälsa - inriktning mot ergonomi, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-02-03

Engelskt namn: Project work in occupational health with specialisation in ergonomics

Denna kursplan gäller: 2016-01-18 och tillsvidare

Kurskod: 3FT915

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsliv och hälsa: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Avdelningen för fysioterapi

Beslutad av: Programrådet för internationella masterprogrammet i folkhäsovetenskap (PRPH), 2015-02-27

Innehåll

Studierna sker på helfart och är till största del nätbaserade. Kursen innefattar planering och genomförande av ett självständigt projektarbete inom området arbetsliv och hälsa med inriktning mot ergonomi. Studenten väljer ämnesområde och relevant vetenskaplig metod i samråd med handledare. Kursen omfattar att formulera frågeställning, datainsamling, dataanalys, rapportskrivning och presentation/försvar av det egna examensarbetet. Även att kritiskt granska andras examensarbeten ingår i kursen.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
-    Uppvisa övergripande och fördjupad kunskap av relevanta teorier inom området arbetsliv och hälsa
-    Uppvisa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen
-    Uppvisa kunskap om individskyddskrav och andra etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
-    visa förmåga att självständigt identifiera och formulera ett syfte med avgränsade frågeställningar
-    visa förmåga att självständigt planera och med adekvata metoder genomföra och dokumentera ett projektarbete i en vetenskaplig uppsats
-    visa förmåga att integrera kunskap, analysera resultat och diskutera komplexa företeelser
-    tillämpa metoder för litteratursökning samt välja relevant litteratur utifrån aktuell frågeställning
-    visa förmåga att självständigt muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera sina slutsatser i dialog med andra vid ett seminarium
-    konstruktivt granska, värdera och diskutera andras uppsatser vid ett seminarium

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
-    Kritiskt granska och värdera teorier, metodval och resultat utifrån vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter

 

Behörighetskrav

Kandidatexamen i sjukgymnastik/fysioterapi eller arbetsterapi alternativt sjukgymnastexamen/fysioterapeutexamen eller arbetsterapeutexamen om 180 hp innehållande minst 15 hp examensarbete, samt yrkesverksamhet som sjukgymnast/fysioterapeut eller arbetsterapeut motsvarande minst 12 månader heltid, samt En A och Sv B för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska). Undantag från språkkrav beviljas för den som har behörighetsgivande examen (eventuellt utbildning om inte examen krävs) från svenskt universitet/ högskola. Samt avklarad kurs i "vetenskaplig teori, metod och etik i arbetsliv och hälsa, 7,5 hp" som ingår i magisterprogrammet i arbetsliv och hälsa, Umeå universitet

Undervisningens upplägg

Kursen är delvis nätburen med två kursträffar i Umeå. Kursen är till största del nätbaserad, vilket förutsätter att studenten har tillgång till dator, internet, web kamera och headset med mikrofon. Projektarbetet kan utföras i grupper om två men studenterna arbetar självständigt under handledning. Projektet redovisas vid seminarier.
 

Examination

Kursen examineras individuellt genom ett aktivt självständigt arbete under kursens gång. Deltagande vid uppsatsseminarier är obligatoriskt och den studerande skall självständigt presentera/försvara sitt självständiga arbete samt kritiskt granska annans/andras självständiga arbete.
 
På obligatoriska seminarier och det skriftliga självständiga arbetet sätts betygen underkänd (U), godkänd (G) och väl godkänd (VG).
 
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till skriftlig komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenten meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet.
 
Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie prov anordnas ytterligare provtillfälle. Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran inges till studierektor.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Övriga föreskrifter


Studierna skall bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot Medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt högskoleförordningen, kap. 10.

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 1

Domholdt Elizabeth
Rehabilitation research : principles and applications
3. ed. : St. Louis, Mo. : Elsevier Saunders : cop. 2005 : xvi, 576 s. :
ISBN: 0-7216-0029-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Statistiska metoder
Körner Svante, Wahlgren Lars
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 211 s. :
ISBN: 91-44-04420-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Granskär Monica, Höglund-Nielsen Birgitta
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 249 s. :
ISBN: 978-91-44-07699-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Muijs Daniel
Doing quantitative research in education with SPSS
London : SAGE : 2004 : xi, 228 s. :
ISBN: 0-7619-4382-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Övrig litteratur och vetenskapliga artiklar tillkommer utifrån vald metod och ämne.