"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Vetenskaplig teori, metod och etik i arbetsliv och hälsa, 7,5 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-02-03

Engelskt namn: Scientific theory, method and ethics in work and health

Denna kursplan gäller: 2015-08-24 och tillsvidare

Kurskod: 3FT911

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsliv och hälsa: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Avdelningen för fysioterapi

Beslutad av: Programrådet för internationella masterprogrammet i folkhäsovetenskap (PRPH), 2015-02-27

Innehåll

Denna kurs syftar till att ge kunskaper och färdigheter i metodik och mätmetoder nödvändiga för att upptäcka, analysera och åtgärda förekommande frågeställningar inom området arbetsliv och hälsa. Kursen ger en överblick kring forskningsmetoder, kvantitativa och kvalitativa, vetenskapsteori samt etiska principer i forskning. I kursen ingår att praktiskt genomföra och analysera en intervju samt analysera och tolka kvantitativa data med statistiska metoder. Kursen har ett tvärvetenskapligt perspektiv i form av teamarbete med beteendevetare, företagssköterskor och arbetsmiljötekniker.
Kursen i korthet: kvalitativa och kvantitativa mätmetoder, vetenskapsteori, forskningsetik.

 

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
-    Förstå och redogöra för olika typer av design och metoder inom forskning
-    Tillämpa och värdera grundläggande statistiska metoder
-    Förstå grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp
-    Uppvisa kunskap om individskyddskrav och andra etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
-    Formulera och utveckla en projektidé
-    Självständigt utifrån en frågeställning planera, genomföra och analysera en kvalitativ intervju
-    Självständigt utifrån specifika frågeställningar analysera och tolka kvantitativa data

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
-    Kritiskt granska och värdera vetenskapliga artiklar med olika forskningsansatser

 

Behörighetskrav

Kandidatexamen i sjukgymnastik/fysioterapi, arbetsterapi eller omvårdnad alternativt sjukgymnastexamen/fysioterapeutexamen, arbetsterapeutexamen eller sjuksköterskeexamen om 180 hp innehållande minst 15 hp examensarbete, samt yrkesverksamhet som sjukgymnast/fysioterapeut, arbetsterapeut eller sjuksköterska motsvarande minst 12 månader heltid. En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska). Undantag från språkkrav beviljas för den som har behörighetsgivande examen (eventuellt utbildning om inte examen krävs) från svenskt universitet/ högskola.

Undervisningens upplägg

Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt, individuellt och i grupp. Undervisningen bedrivs både på campus och nätbaserat. Närvaro och aktivt deltagande vid seminarier är obligatoriskt. Då kursen till största delen är nätburen ska studenten ha tillgång till dator med web kamera, headset med mikrofon samt internetuppkoppling.

Examination

Kursen examineras individuellt genom aktivt deltagande vid obligatoriska individuella och gruppbaserade inlämningsuppgifter samt seminarier.
 
På obligatoriska seminarier och gruppövningar sätts betygen underkänd (U) och godkänd (G), och på de individuella inlämningsuppgifterna sätts betyget underkänd (U), godkänd (G) och väl godkänd (VG). På hela kursen ges något av betygen underkänd (U), godkänd (G) och väl godkänd (VG).
 
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga skriftliga uppgifter och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten från examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att få betyget ”väl godkänd” krävs att studenten fått detta betyg på de individuella skriftliga inlämningsuppgifterna.
 
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till skriftlig och eller muntlig komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenten meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt. 
 
Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie prov anordnas ytterligare provtillfälle. Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran inges till studierektor.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Övriga föreskrifter

Studierna skall bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot Medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap. 10.

 

Litteratur

  • Giltig från: 2015 vecka 37

    Domholdt Elizabeth
    Rehabilitation research : principles and applications
    3. ed. : St. Louis, Mo. : Elsevier Saunders : cop. 2005 : xvi, 576 s. :
    ISBN: 0-7216-0029-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
    Granskär Monica, Höglund-Nielsen Birgitta
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 249 s. :
    ISBN: 978-91-44-07699-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Greenhalgh Trisha
    Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter : grunden för en evidensbaserad vård
    1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 309 s. :
    ISBN: 978-91-44-07271-5
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Helgesson Gert
    Forskningsetik
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 176 s. :
    ISBN: 9789144088495
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Statistiska metoder
    Körner Svante, Wahlgren Lars
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 211 s. :
    ISBN: 91-44-04420-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Muijs Daniel
    Doing quantitative research in education with SPSS
    London : SAGE : 2004 : xi, 228 s. :
    ISBN: 0-7619-4382-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Essentials of nursing research : appraising evidence for nursing practice
    Polit Denise F., Beck Cheryl Tatano
    7., [updated] ed. : Philadelphia PA : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins : cop. 2010 : xiv, 610 s. :
    ISBN: 978-0-7817-8153-4 (alk. paper)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Obligatorisk läsning om etiska principer och regler

    Dessa artiklar hittar ni i verktyget "Bibliotek" i mappen "Litteratur" och vidare till mappen "Etiklitteratur":

    Nilstun Ture, Löfmark Rurik, 2005: Forskningsetiska riktlinjer: delvis olika krav i olika typer av studier. http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/2/2221/LKT0541s2932_2937.pdf Forskningsetiska principer http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf Hantering av integritetskänsligt forskningsmaterial http://www.vr.se/download/18.aae1aa51132473084980005790/integritetskansligtforskningsmateria21.pdf Helsingforskdeklarationen http://www.sls.se/PageFiles/229/helsingfors.pdf

  • Giltig från: 2015 vecka 36

    Domholdt Elizabeth
    Rehabilitation research : principles and applications
    3. ed. : St. Louis, Mo. : Elsevier Saunders : cop. 2005 : xvi, 576 s. :
    ISBN: 0-7216-0029-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Essentials of nursing research : appraising evidence for nursing practice
    Polit Denise F., Beck Cheryl Tatano
    7., [updated] ed. : Philadelphia PA : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins : cop. 2010 : xiv, 610 s. :
    ISBN: 978-0-7817-8153-4 (alk. paper)
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Statistiska metoder
    Körner Svante, Wahlgren Lars
    2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 211 s. :
    ISBN: 91-44-04420-8
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
    Granskär Monica, Höglund-Nielsen Birgitta
    2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 249 s. :
    ISBN: 978-91-44-07699-7
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst

    Muijs Daniel
    Doing quantitative research in education with SPSS
    London : SAGE : 2004 : xi, 228 s. :
    ISBN: 0-7619-4382-X
    Obligatorisk
    Se Umeå UB:s söktjänst