Engelskt namn: Scientific theory, method and ethics in work and health
Denna kursplan gäller: 2015-08-24 och tillsvidare
Kurskod: 3FT911
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Arbetsliv och hälsa: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Avdelningen för fysioterapi
Beslutad av: Programrådet för internationella masterprogrammet i folkhäsovetenskap (PRPH), 2015-02-27
Denna kurs syftar till att ge kunskaper och färdigheter i metodik och mätmetoder nödvändiga för att upptäcka, analysera och åtgärda förekommande frågeställningar inom området arbetsliv och hälsa. Kursen ger en överblick kring forskningsmetoder, kvantitativa och kvalitativa, vetenskapsteori samt etiska principer i forskning. I kursen ingår att praktiskt genomföra och analysera en intervju samt analysera och tolka kvantitativa data med statistiska metoder. Kursen har ett tvärvetenskapligt perspektiv i form av teamarbete med beteendevetare, företagssköterskor och arbetsmiljötekniker.
Kursen i korthet: kvalitativa och kvantitativa mätmetoder, vetenskapsteori, forskningsetik.
Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Förstå och redogöra för olika typer av design och metoder inom forskning
- Tillämpa och värdera grundläggande statistiska metoder
- Förstå grundläggande vetenskapsteoretiska begrepp
- Uppvisa kunskap om individskyddskrav och andra etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Formulera och utveckla en projektidé
- Självständigt utifrån en frågeställning planera, genomföra och analysera en kvalitativ intervju
- Självständigt utifrån specifika frågeställningar analysera och tolka kvantitativa data
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- Kritiskt granska och värdera vetenskapliga artiklar med olika forskningsansatser
Kandidatexamen i sjukgymnastik/fysioterapi, arbetsterapi eller omvårdnad alternativt sjukgymnastexamen/fysioterapeutexamen, arbetsterapeutexamen eller sjuksköterskeexamen om 180 hp innehållande minst 15 hp examensarbete, samt yrkesverksamhet som sjukgymnast/fysioterapeut, arbetsterapeut eller sjuksköterska motsvarande minst 12 månader heltid. En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska). Undantag från språkkrav beviljas för den som har behörighetsgivande examen (eventuellt utbildning om inte examen krävs) från svenskt universitet/ högskola.
Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt, individuellt och i grupp. Undervisningen bedrivs både på campus och nätbaserat. Närvaro och aktivt deltagande vid seminarier är obligatoriskt. Då kursen till största delen är nätburen ska studenten ha tillgång till dator med web kamera, headset med mikrofon samt internetuppkoppling.
Kursen examineras individuellt genom aktivt deltagande vid obligatoriska individuella och gruppbaserade inlämningsuppgifter samt seminarier.
På obligatoriska seminarier och gruppövningar sätts betygen underkänd (U) och godkänd (G), och på de individuella inlämningsuppgifterna sätts betyget underkänd (U), godkänd (G) och väl godkänd (VG). På hela kursen ges något av betygen underkänd (U), godkänd (G) och väl godkänd (VG).
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga skriftliga uppgifter och obligatoriska moment är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten från examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att få betyget ”väl godkänd” krävs att studenten fått detta betyg på de individuella skriftliga inlämningsuppgifterna.
En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till skriftlig och eller muntlig komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenten meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.
Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie prov anordnas ytterligare provtillfälle. Student som erhållit godkänt betyg får inte genomgå förnyat prov. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran inges till studierektor.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Studierna skall bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot Medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap. 10.
Domholdt Elizabeth
Rehabilitation research : principles and applications
3. ed. : St. Louis, Mo. : Elsevier Saunders : cop. 2005 : xvi, 576 s. :
ISBN: 0-7216-0029-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Granskär Monica, Höglund-Nielsen Birgitta
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 249 s. :
ISBN: 978-91-44-07699-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Greenhalgh Trisha
Att läsa vetenskapliga artiklar och rapporter : grunden för en evidensbaserad vård
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 309 s. :
ISBN: 978-91-44-07271-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Helgesson Gert
Forskningsetik
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 176 s. :
ISBN: 9789144088495
Se Umeå UB:s söktjänst
Statistiska metoder
Körner Svante, Wahlgren Lars
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 211 s. :
ISBN: 91-44-04420-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Muijs Daniel
Doing quantitative research in education with SPSS
London : SAGE : 2004 : xi, 228 s. :
ISBN: 0-7619-4382-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Essentials of nursing research : appraising evidence for nursing practice
Polit Denise F., Beck Cheryl Tatano
7., [updated] ed. : Philadelphia PA : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins : cop. 2010 : xiv, 610 s. :
ISBN: 978-0-7817-8153-4 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dessa artiklar hittar ni i verktyget "Bibliotek" i mappen "Litteratur" och vidare till mappen "Etiklitteratur":
Nilstun Ture, Löfmark Rurik, 2005: Forskningsetiska riktlinjer: delvis olika krav i olika typer av studier. http://www.lakartidningen.se/OldWebArticlePdf/2/2221/LKT0541s2932_2937.pdf Forskningsetiska principer http://www.codex.vr.se/texts/HSFR.pdf Hantering av integritetskänsligt forskningsmaterial http://www.vr.se/download/18.aae1aa51132473084980005790/integritetskansligtforskningsmateria21.pdf Helsingforskdeklarationen http://www.sls.se/PageFiles/229/helsingfors.pdf
Domholdt Elizabeth
Rehabilitation research : principles and applications
3. ed. : St. Louis, Mo. : Elsevier Saunders : cop. 2005 : xvi, 576 s. :
ISBN: 0-7216-0029-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Essentials of nursing research : appraising evidence for nursing practice
Polit Denise F., Beck Cheryl Tatano
7., [updated] ed. : Philadelphia PA : Wolters Kluwer Health/Lippincott Williams & Wilkins : cop. 2010 : xiv, 610 s. :
ISBN: 978-0-7817-8153-4 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Statistiska metoder
Körner Svante, Wahlgren Lars
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2005 : 211 s. :
ISBN: 91-44-04420-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Granskär Monica, Höglund-Nielsen Birgitta
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 249 s. :
ISBN: 978-91-44-07699-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Muijs Daniel
Doing quantitative research in education with SPSS
London : SAGE : 2004 : xi, 228 s. :
ISBN: 0-7619-4382-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst