Engelskt namn: Physiotherapy in musculoskeletal disorders and mental health/psychiatry including research methods
Denna kursplan gäller: 2024-06-03 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2024-06-03
Kursplan för kurser med start mellan 2023-11-20 och 2024-06-02
Kursplan för kurser med start mellan 2022-01-03 och 2023-11-19
Kurskod: 3FT312
Högskolepoäng: 22,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Fysioterapi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Avdelningen för fysioterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen, 2021-02-11
Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen (PRAFI), 2024-05-15
Kursen är indelad i tre moduler: Fysioterapi vid muskuloskeletala besvär, Fysioterapi vid psykisk ohälsa och Vetenskaplig metod. I modul 1 och 2 ligger betoning på tillämpning av ett evidensbaserat kliniskt resonemang vid muskuloskeletala besvär och psykisk ohälsa. Fysioterapiprocessen och WHO:s International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) används som grund för det kliniska resonemanget. Vidare tillämpas ett biopsykosocialt perspektiv samt hälsofrämjande och professionellt förhållningssätt vid bedömning, bemötande och behandling. I kursen tränas förmågan att använda normmedvetna perspektiv i relation till fysioterapi och rehabilitering avseende exempelvis problematik, ålder, kön/genus, etnicitet. Modul 3 innehåller vetenskaplig metod. Kursen inbegriper även moment där professionell utveckling inom fysioterapi är i fokus. Inom alla undervisningsmoment stimuleras och uppmuntras studenten till problemlösning och en kritisk reflekterande hållning.
Modul 1 Fysioterapi vid muskuloskeletala besvär 14 hp:
I modulen ingår medicinska grunder i ortopedi, reumatologi/inflammatoriska sjukdomar och immunologi. Därefter följer fysioterapeutisk analys, förebyggande och behandlande åtgärder inom dessa områden. Undervisningen utgår från studenternas förkunskaper inom funktionell anatomi, fysiologi, biomekanik, motorisk kontroll samt beteendevetenskap. Vidare introduceras patoanatomi/patofysiologi inklusive undersöknings- och behandlingstekniker för skador/sjukdomar och besvär. Symptom och tecken på smärta av olika karaktär diskuteras ur ett neurofysiologiskt perspektiv. Bilddiagnostiska (ultraljud, slätröntgen, magnetresonanstomografi) och farmakologiska metoders användningsområden för patienter med muskuloskeletala besvär presenteras i samband med respektive medicinskt område. Praktisk färdighetsträning i anamnestagning, kliniskt resonemang, formulering av funktionsdiagnos, undersökning samt behandling av muskuloskeletala besvär och dokumentation utgör en stor del av modulen.
Modul 2 Fysioterapi vid psykisk ohälsa 4 hp:
I modulen ingår grunder i psykisk ohälsa och psykisk sjukdom, sjukdomslära och farmakologi samt tillhörande fysioterapeutisk bedömning och behandling med tillämpning inom psykiatri, primärvård och andra verksamhetsområden. Undervisningen utgår från studenternas kunskaper inom beteendevetenskap, inlärningspsykologi, psykosomatik, kris, kommunikation och samtalsmetodik, fysiologi och motorisk kontroll. Sjukdoms- och besvärspecifik anamnestagning samt undersökning och behandling av nedsatt funktion ingår. Praktisk färdighetsträning och kliniskt resonemang innefattar psykoedukation, medveten närvaro, kroppsmedvetande, rörelsekvalitet, rörelsebeteende och kroppsupplevelser. Vidare innefattas beteendeaktivering och anpassad fysisk aktivitet. Indikationer och kontraindikationer för fysioterapeutiska åtgärder introduceras, samt hur fysioterapeuten kan samarbeta med andra professioner för att främja hälsa.
Modul 3 Vetenskaplig metod 4.5 hp:
I modulen ingår grunderna för vetenskaplig teori och hur ett vetenskapligt arbete planeras, genomförs och rapporteras. Undervisningen utgår från studenternas tidigare kunskaper inom vetenskaplig teori och vetenskaplig metod. Olika studiedesigner och metoder för både kvalitativ och kvantitativ datainsamling och analys presenteras och praktiseras. Forskningsetiska principer och riktlinjer belyses.
Modul 1: Fysioterapi vid muskuloskeletala besvär 14 hp
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse:
1. Beskriva akuta och kroniska tillstånd inom ortopedi, reumatologi samt kunna redogöra för faktorer som har betydelse för uppkomst, läkningsprocesser, rehabilitering och prognos.
2. Redogöra för grundläggande mätteoretiska begrepp avseende diagnostik och screening (inkl. bilddiagnostiska metoder) som används vid muskuloskeletala besvär och vid misstanke om allvarlig sjukdom.
Färdigheter och förmåga:
3. Välja och tillämpa relevanta undersökningstekniker av led-, muskel- och nervfunktion vid undersökning av muskuloskeletala besvär.
4. Ställa en adekvat fysioterapeutisk funktionsdiagnos vid muskuloskeletala besvär utifrån ett kliniskt resonemang. Detta innefattar att ta en anamnes, kunna strukturera och genomföra en fysisk undersökning. I anamnesen inbegrips diagnostiskt triage, uppmärksammandet av röda flaggor och frågor/tolkning av patientens upplevelse av smärta/nedsatt funktion.
5. Kunna utforma och genomföra en individanpassad och evidensbaserad behandling vid olika muskuloskeletala besvär.
6. Strukturera journalanteckningar enligt gällande riktlinjer.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
7. Reflektera över eget professionellt förhållningssätt under anamnestagning.
8. Identifiera och sammanfatta en individs muskuloskeletala besvär avseende problem och resurser samt planera, genomföra och utvärdera preventiva och rehabiliterande insatser utifrån ett biopsykosocialt perspektiv och ICF.
Modul 2 Fysioterapi vid psykisk ohälsa 4 hp:
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse:
1. Beskriva diagnostik och behandling vid psykisk ohälsa och psykisk sjukdom, samt känna till handlingsplaner för suicidprevention.
2. Redogöra för fysioterapeutiska undersöknings- och behandlingsmetoder med hänvisning till forskning, nationella riktlinjer och beprövad klinisk erfarenhet.
Färdigheter och förmåga:
3. Identifiera, bedöma och bemöta symtom på psykisk ohälsa och dess kroppsliga uttryck, samt ställa en fysioterapeutisk funktionsdiagnos utifrån ett kliniskt resonemang. Detta innefattar anamnes, undersökning, förhållningssätt och fysioterapeutiska behandlingsåtgärder.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
4. Identifiera uttryck för och symtom på psykisk och psykosomatisk ohälsa utifrån ett professionellt och personorienterat förhållningssätt, samt förstå fysioterapins möjligheter och begränsningar i rehabiliteringsprocessen.
5. Reflektera över interprofessionellt samarbete i relation till biopsykosociala perspektiv och främjande av psykisk och muskuloskeletal hälsa.
Modul 3 Vetenskaplig metod 4.5 hp
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
Kunskap och förståelse:
1. Sammanfatta grundläggande vetenskaplig teori.
2. Förklara forskningsprocessen, studiedesign samt ange datainsamlings- och analysmetoder inom kvalitativ och kvantitativ forskning.
Färdigheter och förmåga:
3. Praktiskt tillämpa kunskap i vetenskaplig metod genom analys av ett kvalitativt och kvantitativt datamaterial.
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
4. Diskutera och reflektera över metodval, analyser, resultat, tillförlitlighet och trovärdighet i vetenskapliga studier.
5. Beskriva och diskutera forskningsetiska principer och riktlinjer.
Univ: Godkända resultat motsvarande samtliga kurser i termin 1 vid Fysioterapeutprogrammet, Umeå universitet.
Informationstekniska inslag kan förekomma i undervisningen och kräver tillgång till internetuppkopplad dator.
Under hela kursen används ett studerandeaktivt arbetssätt där stor vikt läggs vid eget ansvarstagande och kunskapssökande. I undervisningen ingår föreläsningar, grupparbeten, seminarier, praktiska övningar och egna studier. Inspelade föreläsningar och annat material som stöd för lärandet kan förekomma. Inom alla undervisningsformer stimuleras och uppmuntras studenten till en kritisk reflekterande hållning.
Modul 1 Fysioterapi vid muskuloskeletala besvär 14 hp
Mål 1-2 examineras individuellt genom skriftlig salstentamen.
Mål 3 examineras individuellt genom praktiskt prov.
Mål 4 examineras i grupp, med individuell bedömning, genom en muntlig och praktisk tentamen.
Mål 5 examineras i grupp, med individuell bedömning, genom en muntlig och praktisk tentamen samt med aktivt deltagande vid praktiskt moment i vattenträning.
Mål 6-7 examineras genom individuell skriftlig reflektion.
Mål 8 examineras i grupp, med individuell bedömning, genom muntligt och praktiskt seminarium.
Modul 2 Fysioterapi vid psykisk ohälsa 4 hp
Mål 1-2 examineras genom individuell skriftlig salstentamen.
Mål 3-4 examineras genom muntligt och praktiskt seminarium där bedömningen är individuell i grupp.
Mål 5 examineras genom individuell skriftlig reflektion.
Modul 3 Vetenskaplig metod 4.5 hp
Mål 1 examineras genom individuell muntlig tentamen.
Mål 2 och 4 examineras genom individuell muntlig tentamen (kvalitativ forskning), samt genom individuell skriftlig salstentamen (kvantitativ forskning).
Mål 3 examineras genom individuell skriftlig salstentamen (kvantitativ metod) samt genom aktivt deltagande vid workshop och grupparbete vilket bedöms individuellt genom skriftlig hemuppgift (kvalitativ metod).
Mål 5 examineras i grupp, med individuell bedömning, genom aktivt muntligt deltagande vid seminarium där studenten skall bidra till diskussion med egna reflektioner
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Alla obligatoriska moment utgör bedömningsunderlag för betyg på kursen. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda och bedömda.
Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem.
I det fall kursen har upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Reumatologi
Klareskog Lars, Saxne Tore, Enman Yvonne
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Studentlitteratur : 2011 : 423 s. :
ISBN: 978-91-44-05532-9 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ortopedi i primärvård
Lindén Bjarne C., Hagstedt Bengt, Khalid Mohammad
5., [utök.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 322 s. :
ISBN: 978-91-44-06917-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Clarkson Hazel M.
Musculoskeletal assessment : joint range of motion, muscle testing, and function
Fourth edition. : Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins : 2021 : 1 volume :
ISBN: 9781975152406
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
FYSS 2021 : fysisk aktivitet i sjukdomsprevention och sjukdomsbehandling
Dohrn Ing-Mari, Jansson Eva, Börjesson Mats, Hagströmer Maria
[4., rev. uppl.] : Stockholm : Läkartidningen förlag AB : [2021] : 500 s. :
ISBN: 9789198509823
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nya Motions- och idrottsskador och deras rehabilitering
Thomeé Roland, Swärd Leif, Karlsson Jon
1. uppl. : Stockholm : SISU idrottsböcker : 2011 : 344 s. :
ISBN: 978-91-86323-09-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ländryggssmärta och bålkontroll : från teori till praktik
Rasmussen Barr Eva, Eriksson Crommert Martin
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2014 : 195 s. :
ISBN: 9789144083827
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Petty's musculoskeletal examination and assessment : a handbook for therapists
Petty Nicola J., Ryder Dionne, Barnard Kieran
Sixth edition. : [Amsterdam] : Elsevier : 2024 : xii, 525 pages :
ISBN: 9780323874717
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Herlofson Jörgen
MiniPsykiatri
1. utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2014 : 277 s. :
ISBN: 9789127135796
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Basal kroppskännedom : den levda kroppen
Lundvik Gyllensten Amanda, Skoglund Kent, Wulf Inger
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 163 s. :
ISBN: 9789144086637
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Holm Ivarsson Barbro
MI - motiverande samtal : praktisk handbok för hälso-och sjukvården : [tobak, matvanor, fysisk aktivitet, alkohol, samtal med personer med kognitiva svårigheter, samtal i psykiatrin]
3. [omarb. och utök.] uppl. : Stockholm : Gothia fortbildning : 2016 : 112 s. :
ISBN: 9789188099600
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
12 verktyg i KBT : från teori till färdighet
Linton Steven James, Flink Ida
Andra utgåvan : Natur & Kultur : 2021 : 327 sidor :
ISBN: 9789127824546
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Valda delar
Björk Jonas
Praktisk statistik för medicin och hälsa, bok med eLabb
Stockholm : Liber : 2011 : 327 s. :
ISBN: 91-47-10343-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Rehabilitation research : principles and applications
Carter Russell, Lubinsky Jay, Domholdt Elizabeth
4. ed. : Philadelphia, Pa. : Saunders : 2011 : vii, 503 s. :
ISBN: 978-1-4377-0840-0 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Henricson Maria
Vetenskaplig teori och metod : från idé till examination inom omvårdnad
Andra upplagan : Lund : Studentlitteratur AB : 2017 : 510 sidor :
ISBN: 978-91-44-11328-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hermerén Göran
God forskningssed
Stockholm : Vetenskapsrådet : 2011 : 129 s. :
Fulltext
ISBN: 978-91-7307-189-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: www.vr.se