Engelskt namn: Physiotherapy - functional anatomy and physiology
Denna kursplan gäller: 2023-06-05 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2023-06-05
Kursplan för kurser med start mellan 2022-08-22 och 2023-06-04
Kursplan för kurser med start mellan 2022-08-15 och 2022-08-21
Kurskod: 3FT112
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Fysioterapi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Avdelningen för fysioterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut och tränarprogrammen, 2019-04-24
Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen, 2023-04-13
Kursen är indelad i två moduler; Funktionell anatomi och Professionell utveckling.
Modul 1: Funktionell anatomi 10 hp
I modulen ingår teoretisk och praktisk ämneskunskap inom funktionell anatomi såsom färdighetsträning av fysioterapeutiska undersökningsmetoder, gruppträning, biomekanik och psykomotorik samt sinnesfysiologi. Störst betoning läggs på rörelse- och stödjesystemets funktionella förutsättningar och praktisk tillämpning.
Modul 2: Professionell utveckling 5 hp
Modulen innehåller delar om kommunikation och professionell hållning samt empati. Det ingår teoretiska och praktiska moment inom kommunikativa färdigheter. I modulen ingår också en introduktion till vetenskaplig metod och träning i att söka, läsa, tyda och skriva akademisk text.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
Modul 1: Funktionell anatomi 10 hp
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
(1) Beskriva och förklara basala undersökningsmetoder inom fysioterapi.
(2) Visa förståelse för olika rörelsers inverkan på ledbelastning utifrån ett biomekaniskt och psykomotoriskt resonemang.
(3) Beskriva funktionen av receptorer i kroppen särskilt för somatoreceptorer, proprioceptorer och nociceptorer samt dess betydelse för reglering av muskeltonus, rörelseförmåga och nociception genom reflexer och bansystem.
(4) Förklara fysiologiska mekanismer avseende uppkomst och modulering av smärta samt hur det inverkar på rörelsemönster.
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
(5) Tillämpa kunskaper i funktionell anatomi och belastning i samband med rörelseanalys och manuell undersökning av människokroppen utifrån ett fysioterapeutiskt förhållningssätt.
(6) Analysera, bedöma och ge exempel på hur hänsyn tagits till psykomotoriska aspekter i samband med rörelseanalys och undersökning av människokroppen.
(7) Planera, leda, analysera och konstruktivt utveckla gruppträning till musik för deltagare med goda rörelseförutsättningar
(8) Tillämpa kunskaper i funktionell anatomi i samband med att leda och instruera ett träningspass samt visa pedagogisk förmåga genom att inspirera och ge feedback.
Modul 2: Professionell utveckling 5 hp
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
(9) Beskriva och förklara basala begrepp inom kommunikation och kommunikativa hjälpmedel.
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
(10) Kommunicera sin grundläggande förståelse för fysioterapi som ämne och för professionen fysioterapeut.
(11) Tillämpa basala begrepp inom kommunikation.
(12) Reflektera kring individuell och/eller gruppinsats i relation till uppgift.
(13) Använda grundläggande kunskap om vetenskaplig metod vid skrivande, sökning och granskning av vetenskaplig litteratur.
Under hela kursen används ett studerandeaktivt arbetssätt där stor vikt läggs vid eget ansvarstagande och kunskapssökande. I undervisningen ingår föreläsningar, grupparbeten, seminarier, praktiska övningar och egna studier. Inspelade föreläsningar och annat material som stöd för lärandet kan förekomma. Inom alla undervisningsformer stimuleras och uppmuntras studenten till en kritisk reflekterande hållning.
Modul 1: Funktionell anatomi 10 hp
Mål 1-2, 5-6 examineras genom en praktisk examination och en skriftlig salstentamen.
Mål 3-4 examineras genom en skriftlig individuell salstentamen.
Mål 7-8 examineras genom obligatoriskt deltagande på praktiska övningar och genom ett praktiskt prov som sker individuellt.
Modul 2: Professionell utveckling 5 hp
Mål 9-12 examineras genom reflekterat skrivande i egen professionsportfölj och granskande av andras texter samt aktivt deltagande i seminarium som bedöms individuellt.
Mål 13 examineras genom aktivt deltagande på ett seminarium där individuell bedömning sker.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Alla obligatoriska moment utgör bedömningsunderlag för betyg på kursen. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. För de två ingående modulerna ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betyg utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda och bedömda. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G), när de både modulerna är klara.
I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie tillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Examinator kan besluta att komplettering är möjlig för att nå godkänt resultat och ska anpassas individuellt utifrån det/ de mål som inte uppnåtts. Komplettering ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet, men före nästa examinationstillfälle.
Om examinator beslutat att komplettering är möjlig har studenten rätt att välja komplettering eller att istället göra ett omprov för att uppnå ett godkänt resultat.
I det fall kursen har upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Den friska människan : anatomi och fysiologi
Aldskogius Håkan, Rydqvist Bo
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2018] : 476 sidor :
ISBN: 9789147105694
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Används i flera kurser
Physical examination of the spine and extremities
Hoppenfeld Stanley, Hutton Richard
Englewood Cliffs : Prentice/Hall Int. : cop 1976 : xi, 276 s. :
ISBN: 0-8385-7845-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Clarkson Hazel M.
Musculoskeletal assessment : joint range of motion, muscle testing, and function
Fourth edition. : Philadelphia : Lippincott Williams & Wilkins : 2021 : 1 volume :
ISBN: 9781975152406
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Holm Ivarsson Barbro
MI - motiverande samtal : praktisk handbok för hälso-och sjukvården : [tobak, matvanor, fysisk aktivitet, alkohol, samtal med personer med kognitiva svårigheter, samtal i psykiatrin]
3. [omarb. och utök.] uppl. : Stockholm : Gothia fortbildning : 2016 : 112 s. :
ISBN: 9789188099600
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Används i flera kurser
Att lära och utvecklas i sin profession
Biguet Gabriele, Lindquist Ingrid, Martin Cathrin, Pettersson Anna
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 215 s. :
ISBN: 9789144092454
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Används i flera kurser