"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Folkhälsovetenskap och praktiskt folkhälsoarbete - en introduktion, 2 hp

Kursen är nedlagd

Engelskt namn: Public health science and public health action

Denna kursplan gäller: 2020-09-21 och tillsvidare

Kurskod: 3FH082

Högskolepoäng: 2

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Folkhälsovetenskap: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för epidemiologi och global hälsa

Beslutad av: Programråd för masterprogram inom folkhälsovetenskap, 2020-09-15

Innehåll

Den nationella folkhälsopolitiken avses omfatta alla samhällssektorer och dess formuleringar blir därmed av mer principiell art. Därför är det (1) angeläget att förtydliga hur ansvaret för folkhälsopolitiken är fördelat mellan den nationella, regionala och kommunala nivån, samt (2) utifrån detta utforma det lokala och regionala folkhälsoarbetet.

Folkhälsoarbete kan definieras med lite olika ordval, men gemensamt är att syftet att främja hälsa och förebygga fysisk, psykisk och social ohälsa i befolkningen. Det är viktigt i folkhälsoarbetet att både undanröja risker genom sjukdoms- och skadeförebyggande arbete och skapa mer av det som håller oss friska genom hälsofrämjande arbete.
  
Kursen är en introduktion till olika aspekter av folkhälsa i allmänhet och den praktiska tillämpningen i synnerhet.

Förväntade studieresultat

Målet med utbildningen är i stora drag att öka kunskapen om folkhälsovetenskap och folkhälsoarbete samt att ge möjlighet till övning/praktisk tillämpning i den egna verksamheten, alltså en kombination av teori och tillämpning på det egna uppdraget. Utbildningen är introducerande till sin karaktär och kan bidra till en gemensam kunskap om folkhälsovetenskap och folkhälsoarbete i länet och dess kommuner. Kursen ges som uppdragsutbildning på uppdrag av Västerbottens länsstyrelse.

Kunskap och förståelse:
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • Uttrycka en bred kunskap om grunderna för folkhälsoarbetet
  • Ha kunskap om folkhälsorelevanta indikatorer och var dessa kan finnas
  • Beskriva folkhälsorelevanta hälsoekonomiska metoder

Färdigheter och förmåga:
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • Ha förmåga att granska och tolka folkhälsorelevanta indikatorer  
  • Att undersöka och utveckla förutsättningarna för ett framgångsrikt folkhälsoarbete
  • Presentera och diskutera en egen granskning utifrån Svensk Folkhälsoförenings kvalitetskriterier. 

Värderingsförmåga och förhållningssätt:
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:

  • Reflektera kring hur det nationella perspektiv som präglar den nationella folkhälsopolitiken kan konkretiseras i det lokala och regionala folkhälsoarbetet

Behörighetskrav

För sökande till kursen krävs tidigare högskolestudier om minst 90 högskolepoäng. Engelska B/6 och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier om utbildningen ges på svenska.

Undervisningens upplägg

Kursen ges med kvartsfart, dvs. under cirka femton veckor. Undervisningen genomförs i huvudsak som distanskurs men en avslutande campusträff övervägs. Webbseminarier och andra tidsatta aktiviteter följer det schema som deltagarna fått sig tilldelade. Undervisningen ges i form av föreläsningar tillgängliga via webb, individuella övningar och seminarier.

Examination

Examinationen genomförs baserat på ett skriftligt hemarbete som presenteras vid det avslutande mötet. Hemarbetet innebär att man ska presentera och diskutera en egen granskning av den egna organisationen utifrån Svensk Folkhälsoförenings kvalitetskriterier. Inlämnat hemarbete kan erhålla betyget underkänd (U), godkänd (G) och betyget väl godkänd (VG). Det senare betyget sätts om granskningen presenterats och diskuterats på ett föredömligt sätt vid avslutning samt om man redovisat en plan för hur resultatet kan nyttiggöras. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt. Komplettering för högre betyg är ej tillåtet.

Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie prov anordnas en alternativ examination vid senare provtillfälle om studenten så begär. Skriftlig begäran inges i så fall till kursansvarig.

Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.