Reviderad av: Programråd för masterprogram inom folkhälsovetenskap, 2024-10-02
Innehåll
Kursen fokuserar på användning av R för analys och visualisering av data. Studenterna kommer att lära sig standardfunktioner, för grafisk framställning och statistisk analys samt att programmera, dvs. skapa sina egna funktioner. Centralt i kursen är användning av script och R-markdown för att framställa reproducerbara resultat. Studenterna ska lära sig att använda hjälpmedel som large language models (AI), för att effektivisera arbetsflödet men också att kritisk reflektera över dessa verktyg och deras användning.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse: Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Förstå och känna förtrogenhet med standardfunktioner i R.
Förstå och känna förtrogenhet med funktioner för grafisk framställning i R.
Ha en grundläggande kunskap och förståelse för hur man formulerar och genomför statistiska beräkningar med R.
Ha en grundläggande kunskap om hur man kan finna dokumentation och hjälp för R.
Förstå hur AI hjälpmedel som large language models kan användas för att skapa R kod.
Färdigheter och förmåga: Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Använda R för att städa och beskriva data.
Använda R för att visualisera data.
Genomföra statistiska analyser med R, såsom signifikanstest, ANOVA, generaliserade linjära modeller och överlevnadsanalys.
Genomföra enklare programmeringsuppgifter med R
Skapa reproducerbara (R Markdown) rapporter som integrerar resultat, R-kod och text.
Värderingsförmåga och förhållningssätt: Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
Kritiskt diskutera och utvärdera tillämpningen av R och AI hjälpmedel för att generera och förbättra kod.
Presentera reproducerbara analyser där R-kod och förklarande text ingår genom att använda exempelvis R Markdown.
Behörighetskrav
För sökande till kursen som fristående kurs, krävs minst 120 högskolepoäng, samt Engelska B/6
Undervisningens upplägg
Kursen ges dagtid som distansutbildning med 25% studiefart. Undervisningen sker genom webb-föreläsningar, praktiska datorövningar och gruppövningar. Undervisningen sker på engelska. Fungerande internet med accessmöjlighet till Canvas och programvara för videokonferens samt dator för installation av R och RStudio är ett krav. Under kursen kommer en blandning av demonstrationer och praktiska övningar att användas. Kursen innehåller ett obligatoriskt grupparbete.
För att förstå och tillgodogöra sig de statistiska metoderna rekommenderas grundläggande kunskaper i statistik.
Tidigare erfarenhet av R eller programmering krävs ej.
Examination
Betygsskalan består av betygen Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd för hel kurs. Kunskapskontroll sker löpande genom 4 inlämningsuppgifter följt av en avslutande individuell muntlig examination innehållande en av läraren vald del från en inlämningsuppgift och muntlig redovisning av ett grupparbete.
För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga uppgifter och obligatoriska moment är godkända. Kursbetyget är en sammanvägning av de delarna som examinationen omfattar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För kursbetyget väl godkänd (VG) krävs VG på minst 75% av inlämningsuppgifterna, G på övriga inlämningsuppgifter, G på muntliga examinationen och G på det obligatoriska grupparbetet. För kursbetyget godkänd (G) krävs minst G på samtliga inlämningsuppgifter samt G på muntliga examinationen och G på det obligatoriska grupparbetet.
Studerande som underkänts har rätt att undergå förnyat prov för godkänt betyg (se Umeå universitets regelsamling).
Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran inges till studierektor.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination, och som har erhållit ett beslut om rätt till stöd från samordnare för studenter med funktionsnedsättning vid Studentcentrum, ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Litteratur
Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen.
Kontakta aktuell institution.