Huvudområden och successiv fördjupning:
Folkhälsovetenskap: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för epidemiologi och global hälsa
Beslutad av: Programrådet för internationella masterprogrammet i folkhälsovetenskap, 2010-10-05
Reviderad av: Programrådet för internationella masterprogrammet i folkhälsovetenskap, 2013-11-30
Innehåll
Kursen ger en introduktion till den vetenskapsteoretiska grunden för kvalitativ metod. Kvalitativ studiedesign presenteras liksom kvalitativa datainsamlingsmetoder, såsom intervjuer, fokusgruppsdiskussioner och observationer. Ett dataprogram (OpenCode), som är utvecklat för att underlätta kvalitativ dataanalys introduceras. Deltagarna får möjlighet att genomföra och värdera kvalitativa datainsamlingsmetoder både under kursveckorna och som del av hemuppgifter.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna:
- Beskriva och förstå den vetenskapsteoretiska grunden för kvalitativ metod
- Förstå och förklara grunderna för en kvalitativ studiedesign
- Förklara och diskutera förutsättningarna för genomförande av kvalitativ datainsamling i form av intervjuer, fokusgruppdiskussioner och observationer.
- Få insikt om etiska frågeställningar vid genomförande av kvalitativ fältforskning
- Kritiskt granska och värdera vetenskapliga artiklar på basis av den studiedesign som presenteras.
Behörighetskrav
För sökande till kursen som fristående kurs, krävs minst 120 hp varav minst 30 hp inom ett av följande områden: hälsovetenskap, miljö- och hälsoskydd eller samhällsvetenskap, samt En A/5.
Undervisningens upplägg
Kursen ges på halvfart. Undervisningen är koncentrerad till två kursveckor under kursperioden. Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppövningar och via kurswebben. Det ges också seminarier där studenterna presenterar sina hemuppgifter. All undervisning sker på engelska.
Examination
Examinationen sker i tre olika former; 1) deltagande i övningar, 2) muntlig presentation av hemuppgifter och 3) en skriftlig tentamen. För deltagande i övningar och muntliga presentationer tillämpas betygsgraderna underkänd och godkänd. För den skriftliga tentamen tillämpas betygsgraderna underkänd, godkänd och väl godkänd. För kursen som helhet ges något av betygen underkänd, godkänd eller väl godkänd. För att bli godkänd på kursen som helhet krävs godkänt betyg för deltagande i datainsamlingsövningar, den muntliga presentationen och den skriftliga tentamen. För väl godkänt betyg på kursen krävs väl godkänt betyg på den skriftliga tentamen.
Övriga föreskrifter
Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Exempel på särskilda skäl är sjukdom, militärtjänstgöring, graviditet, vård av barn eller annat omvårdnadsansvar m.m.
Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämden för högskolan.
Samtliga kursupprop är obligatoriska. Befrielse från upprop kan endast ges av kursansvarig vid föranmälan och endast då särskilda skäl föreligger. Frånvaro utan giltigt förfall kan föranleda förlust av kursplats. Beslut om detta fattas av kursansvarig.
Tillgodoräknande prövas alltid individuellt i enlighet med universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning.
Litteratur
Giltig från:
2015 vecka 37
Qualitative methodology for international public health Dahlgren Lars, Emmelin Maria, Winkvist Anna, Lindhgren Maria Umeå : Epidemiology and Public Health Sciences : Health Sciences, Department of Public Health and Clinical Medicine, Umeå University,c 2004 : 219 s. : ISBN: 91-7305-680-4 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Qualitative Research Methods: A data collectors field guide. Mack Natasha, Woodsong Cynthia, MacQueen Kathleen M, Guest Greg, Namey Emily Research Triangle Park, North Carolina: Family Health International. : 2005 : http://www.fhi.org/en/rh/pubs/booksreports/qrm_datacoll.htm Obligatorisk