"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utvärdering av folkhälsoarbete, 5 hp

Engelskt namn: Evaluation in public health

Denna kursplan gäller: 2015-07-06 och tillsvidare

Kurskod: 3FH052

Högskolepoäng: 5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Folkhälsovetenskap: Avancerad nivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Institutionen för epidemiologi och global hälsa

Beslutad av: Programrådet för internationella masterprogrammet i folkhälsovetenskap, 2010-10-05

Reviderad av: Programrådet för internationella masterprogrammet i folkhälsovetenskap, 2015-06-02

Innehåll

I kursen behandlas metoder som används vid utvärderingar av folkhälsointerventioner. Begrepp och metoder från olika vetenskapliga discipliner kombineras för att underlätta ett mångsidigt perspektiv: mått på exponeringsgrad, på positiva och negativa hälsoeffekter orsakade av interventionen samt på fördelningen av hälsa och andra effekter i befolkningen.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs skall studenten kunna
– redogöra för de olika utvärderingsmetoder som behandlats i kursen.
– förklara för- och nackdelar med de olika metoderna samt diskutera vilken metod som kan passa bäst för en given situation.
– granska utvärderingar av folkhälsointerventioner som gjorts inom hälso- och sjukvården samt belysa styrkor och svagheter i dessa utvärderingar.
– självständigt utarbeta en plan för en utvärdering av en specifik folkhälsointervention.

Behörighetskrav

För sökande till kursen som fristående kurs, krävs minst 120 hp varav minst 30 hp inom ett av följande områden: hälsovetenskap, miljö- och hälsoskydd eller samhällsvetenskap samt En A eller En 5.

Undervisningens upplägg

Kursen ges på halvfart. Undervisningen är koncentrerad till två kursveckor under kursperioden. Undervisningen ges i form av föreläsningar och gruppövningar. Det ges också ett seminarium där studenterna presenterar och diskuterar en utvärderingsplan. Detta seminarium är obligatoriskt. All undervisningen sker på engelska.

Examination

Examinationen görs i två delar. I slutet av kursen ges en skriflig tentamen och under kursens gång skall studenten vid ett seminarium presentera en kritisk analys av en utvärderingsanalys inom folkhälsa. Studenten skall också lämna in en spridningstrategi för en utvärderad folkhälsointervention. För den skriftliga tentamen tillämpas betygsgraderna underkänd, godkänd samt väl godkänd. För utvärderingsanalys samt spridningsstrategi tillämpas betygsgraderna underkänd och godkänd. För att få betyget godkänd på kursen krävs betyget godkänd på skriftlig tentamen, utvärderingsanalys samt spridningstrategi. För att få betyget väl godkänd på kursen krävs betyget väl godkänd på skriftlig tentamen samt betyget godkänd på utvärderingsanalys samt spridningsstragi.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie skriftligt provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Motsvarande gäller för student vars utvärderingsplan inte blivit godkänd. En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för kursen har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Anhållan om byte av examinator skall lämnas till Medicinska fakultetsnämnden.

Övriga föreskrifter

Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Exempel på särskilda skäl är sjukdom, militärtjänstgöring, graviditet, vård av barn eller annat omvårdnadsansvar m.m.
Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämden för högskolan.
Samtliga kursupprop är obligatoriska. Befrielse från upprop kan endast ges av kursansvarig vid föranmälan och endast då särskilda skäl föreligger. Frånvaro utan giltigt förfall kan föranleda förlust av kursplats. Beslut om detta fattas av kursansvarig.



Tillgodoräknande prövas alltid individuellt i enlighet med universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning.

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.