Engelskt namn: Qualitative Methodology for Public Health, part 2
Denna kursplan gäller: 2008-09-01
och tillsvidare
Kurskod: 3FH013
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Folkhälsovetenskap: Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för epidemiologi och global hälsa
Beslutad av: Programkommittén för Internationella masterprogrammet i folkhälsovetenskap, 2007-11-20
Innehåll
Kursen börjar med en översikt av kvalitativ dataanalys och olika sätt att bedöma trovärdigheten av kvalitativa studier. Kursen bygger på Grounded Theory (grundad teori), som är en kvalitativ forskningsansats vars syfte är att generera begrepp, hypoteser och teorier grundade i kvalitativa data. Grounded Theory jämförs med andra kvalitativa tolkningsansatser såsom innehållsanalys, narrativ analys och fenomenologisk analys. Som en del av tolkningsprocessen presenteras och diskuteras tillämpning av etablerade socialvetenskapliga teorier samt olika sätt att kommunicera och presentera kvalitativa studier. Deltagarna ges tillfälle att genomföra en analys av eget material eller av data som tillhandahålls av kursledningen.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna
- Beskriva och förstå hur man bedömer trovärdigheten inom kvalitativ forskning
- Förklara centrala begrepp och processer relevanta för kvalitativ analys baserad på Grounded Theory
- Förklara och diskutera huvudsakliga likheter och skillnader mellan Grounded Theory och andra kvalitativa tolkningsansatser.
- Kritiskt granska och värdera vetenskaplig artiklar på basis av dess beskrivna kvalitativa tolkningsansats
- Genomföra en Grounded Theory-analys av eget material eller av data som tillhandahållits av kursledningen.
Behörighetskrav
Univ: För sökande till kursen som fristående kurs, krävs minst 120 hp varav minst 30 hp inom ett av följande områden: hälsovetenskap, miljö- och hälsoskydd eller samhällsvetenskap. Studenten måste ha genomgått kursen 3FH012 Kvalitativa metoder, del 1 eller ha motsvarande kvalifikationer samt En A.
Undervisningens upplägg
Kursen ges på halvfart. Undervisningen är koncentrerad till två kursveckor under kursperioden. Undervisningen sker i form av föreläsningar, gruppövningar. Det ges också seminarier där studenterna presenterar hemuppgifter. All undervisning sker på engelska.
Examination
Examinationen sker dels genom muntlig presentation av hemuppgifter och dels genom en skriftlig tentamen. För muntlig presentation tillämpas betygsgraderna undergodkänd och godkänd. För den skriftliga tentamen tillämpas betygsgraderna underkänd, godkänd eller väl godkänd. För kursen som helhet ges något av betygen icke godkänd, godkänd eller väl godkänd. För att bli godkänd på kursen som helhet krävs godkänt betyg för muntlig presentation och den skriftliga tentamen. För väl godkänt betyg på kursen krävs väl godkänt betyg på den skriftliga delen.
Övriga föreskrifter
Anstånd med studiestart
Anstånd med studiestart kan beviljas om särskilda skäl föreligger. Exempel på särskilda skäl är sjukdom, militärtjänstgöring, graviditet, vård av barn eller annat omvårdnadsansvar m.m.
Negativt beslut om anstånd med studiestart kan överklagas till Överklagandenämden för högskolan.
Kursupprop
Samtliga kursupprop är obligatoriska. Befrielse från upprop kan endast ges av kursansvarig vid föranmälan och endast då särskilda skäl föreligger. Frånvaro utan giltigt förfall kan föranleda förlust av kursplats. Beslut om detta fattas av kursansvarig.
Tillgodoräknande prövas alltid individuellt i enlighet med universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning.
Litteratur
Giltig från:
2010 vecka 12
Course literature
Creswell John W. Qualitative inquiry and research design : choosing among five traditions London : SAGE : cop. 1998 : xv, 403 s. : ISBN: 0-7619-0143-4 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Qualitative methodology for international public health Dahlgren Lars, Emmelin Maria, Winkvist Anna, Lindhgren Maria 2. ed. : Umeå : Epidemiology and Public Health Sciences : Health Sciences, Department of Public Health and Clinical Medicine, Umeå University,c 2007 : 218 s. : ISBN: 978-91-7264-326-0 Se Umeå UB:s söktjänst