"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Kemiska aspekter på arbetsmiljön, 7,5 hp

Engelskt namn: Chemical aspects on the work environment

Denna kursplan gäller: 2016-01-04 och tillsvidare

Kurskod: 3EM023

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsliv och hälsa: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Avdelningen för hållbar hälsa

Beslutad av: Programrådet för internationella masterprogrammet i folkhälsovetenskap, 2016-09-22

Innehåll

Kursens övergripande mål är att ge kunskaper om hur arbetsrelaterad kemisk och mikrobiologisk exponering påverkar hälsa och prestation. I kursen ingår teorier om exponerings- och upptagsvägar, akuta och långsiktiga hälsoeffekter, strategi, design och metod för exponeringsmätning, riskbedömning, åtgärder, utvärdering samt aktuella regelverk och lagstiftning inom området. 

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse
Efter genomgången kurs ska studenten kunna: 

  • Utifrån vetenskaplig förankring redogöra och diskutera begrepp och terminologi relevanta för kemiska exponeringars betydelse för ohälsofaktorer i arbetslivet.
  • Utifrån vetenskaplig förankring förstå och kunna redogöra för koppling mellan kemisk exponering och uppkomna hälsoeffekter
  • Förstå och tillämpa gällande lagar och regler samt analysera och diskutera i vad mån lagar och regler följs

Färdighet och förmåga
Efter genomgången kurs ska studenten kunna: 

  • Utifrån vetenskaplig förankring och aktuella regelverk bedöma kemiska och mikrobiologiska hälsorisker i arbetsmiljön
  • Utifrån aktuella regelverk och vetenskaplig grund bedöma och värdera resultatet av ett mätprogram för kemisk exponering i arbetsmiljön.
  • Självständigt dokumentera och kommunicera undersökningsresultat till olika aktörer samt argumentera för, värdera och utvärdera olika förslag på åtgärder utifrån lagar, föreskrifter och vetenskaplig förankring.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången kurs ska studenten kunna: 

  • Identifiera och reflektera över etiska dilemman vid genomförda insatser utifrån ett professionellt förhållningssätt.
  • Bedöma och värdera andra vetenskapliga rapporter och publikationer inom området
  • Analysera och värdera vilken kompetens som behövs för att handlägga olika frågeställningar och identifiera egna utvecklingsbehov inom området.

Behörighetskrav

- Kandidatexamen inom det teknisk-naturvetenskapliga området eller yrkesexamen om minst 180 hp inom motsvarande områden såsom högskoleexamen eller civilingenjörsexamen, innehållande minst 15 hp examensarbete, samt

- Engelska A/5, Kemi B/2 och Svenska B/3

Undervisningens upplägg

Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt, individuellt och i grupp. Undervisningen bedrivs både på campus och nätbaserat. Närvaro och aktivt deltagande vid seminarier är obligatoriskt. Då kursen till största delen är nätburen ska studenten ha tillgång till dator med webkamera, headset med mikrofon samt internetuppkoppling.

Examination

Kursen examineras både genom individuella och gruppbaserade muntliga och skrifliga uppgifter både på campus och via nätet, där vissa moment är obligatoriska. Mer specifikt, så examineras kursen via: 1) ett antal obligatoriska nätbaserade inlämningsuppgifter, både i grupp och individuellt, 2) ett antal obligatoriska gruppövningar och seminarium på campus.

Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten från examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att få betyget "väl godkänt" på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på den sista obligatoriska individuella skriftliga inlämningsuppgiften.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie prov anordnas ytterligare provtillfälle. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till skriftlig och eller muntlig komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenten meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.

En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran inlämnas till studierektor.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslå

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.