"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Hälsopromotion och kommunikation, inriktning arbetsmiljöteknik, 7,5 hp

Engelskt namn: Health promotion and communication, occupational safety and health engineering

Denna kursplan gäller: 2015-11-30 och tillsvidare

Kurskod: 3EM020

Högskolepoäng: 7,5

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsliv och hälsa: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Avdelningen för hållbar hälsa

Beslutad av: Programrådet för internationella masterprogrammet i folkhälsovetenskap, 2015-10-28

Innehåll

Sjukskrivning är vanligt förekommande och det är därför viktigt att skapa hälsosamma miljöer, inte minst i arbetslivet. Kursen introducerar hur hälsopromotiv (hälsofrämjande) arbetsmiljö skapas ur ett arbetsmiljötekniskt perspektiv såsom riskkällor, riskhantering och MTO. Kursen omfattar teorier och metoder inom hälsopedagogik, hälsofrämjande och preventiv arbetsmiljöteknik men även kommunikation och konsultation. Motiverande samtal som metod för stöd till säkert arbetsrelaterat beteende ingår. Kursen har ett tvärvetenskapligt perspektiv i form av teamarbete med beteendevetare, företagssköterskor och ergonomer.

Förväntade studieresultat

Kunskap och förståelse

  • Beskriva och förklara begreppen hälsopromotion och prevention i samhället och på arbetsplatsen ur ett arbetsmiljötekniskt perspektiv
  • Redogöra för och beskriva aktuella teorier och pedagogiska metoder relevanta för lärande inom arbetsmiljöteknik på individ-, grupp-, organisationsnivå
  • Redogöra för processer vid beteendeförändring samt tillämpa verktyg för att skapa motivation, hantera ambivalens och formulera målsättning

Färdighet och förmåga

  • Självständigt genomföra och analysera en riskkommunikativ insats rörande arbetsmiljöteknik och tillsammans med klient forma en målsättning utifrån evidens
  • Planera, skapa och värdera en hälsopromotiv insats i tvärdisciplinära team
  • Förmåga att kommunicera i tvärdisciplinära team

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Reflektera över det egna professionella förhållningssättet vid en riskkommunikativ insats
  • Värdera vetenskapliga evidens vid arbetsmiljötekniska åtgärder som främjar hälsa
  • Kritiskt reflektera över och diskutera bedömningar av hälsofrämjade åtgärder och hälsostödjande insatser utifrån etiska, samhälleliga och vetenskapliga aspekter

Behörighetskrav

- Kandidatexamen inom det teknisk-naturvetenskapliga området eller yrkesexamen om minst 180 hp inom motsvarande områden såsom högskoleexamen eller civilingenjörsexamen, innehållande minst 15 hp examensarbete, samt

- Engelska A/5, Kemi B/2 och Svenska B/3

Undervisningens upplägg

Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, problemlösning och reflektion utifrån ett evidensbaserat förhållningssätt, individuellt och i grupp. Undervisningen bedrivs både på campus och nätbaserat. Närvaro och aktivt delatagande i examinerande seminarier och gruppövningar är obligatoriskt. Då kursen till största delen är nätburen ska studenten ha tillgång till dator med webkamera, headset med mikrofon samt internetuppkoppling.

Examination

Kursen examineras både genom individuella och gruppbaserade muntliga och skrifliga uppgifter både på campus och via nätet, där vissa moment är obligatoriska. Mer specifikt, så examineras kursen via: 1) ett antal obligatoriska nätbaserade inlämningsuppgifter, både i grupp och individuellt, 2) ett antal obligatoriska gruppövningar och seminarium på campus.

Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten från examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. För att få betyget "väl godkänt" på hela kursen krävs att studenten fått detta betyg på den sista obligatoriska individuella skriftliga inlämningsuppgiften.

För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie prov anordnas ytterligare provtillfälle. Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform. En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till skriftlig och eller muntlig komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenten meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.

En student som utan godkänt resultat har genomgått två prov för en kurs eller en del av en kurs, har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det. Skriftlig begäran inlämnas till studierektor.

Övriga föreskrifter

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås

Litteratur

Litteraturlistan är inte tillgänglig via den webbaserade utbildningskatalogen. Kontakta aktuell institution.