Huvudområden och successiv fördjupning:
Kognitionsvetenskap: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Institutionen för medicinsk och translationell biologi
Beslutad av: Programkommittén för kandidatprogrammet i kognitionsvetenskap, 2008-03-25
Reviderad av: Programkommittén för kandidatprogrammet i kognitionsvetenskap, 2009-10-27
Innehåll
Kursen är en tvärvetenskaplig introduktion till kognitionsvetenskapligt studium av aktiva handlingar i biologiska och artificiella system. Innehåll i korthet:
Motoriska system och sensorimotoriska mekanismer hos människan
Talproduktion och situationsbetingad variation i tal
Filosofiska uppfattningar om människans fria vilja
Datoranvändning utifrån kunskapsarbete
Förväntade studieresultat
Kunna redogöra för:
struktur och funktion hos muskelcellers och motoriska enheter
mönstergeneratorer för t.ex. lokomotion, tuggning och andning
sensorimotoriska styrning av handens motorik och betydelse av sensorisk kontroll
ögonmotorik och integrerad hand- och ögonmotorik
determinism respektive indeterminism och relatera dessa uppfattningar till empiriska resultat i modern naturvetenskap
antaganden som ligger till grund för kompatibilism respektive libertarianism
talproduktionsprocessen
hur talare anpassar sitt tal till situationen
olika former för datoranvändning och sambandet med den teknik som används
huvudsakliga delområdena för datorbaserad informationshantering: bearbetning, lagring, distribution, gränssnitt.
exempel på samband mellan gällande informationsteknik och hur samtida kunskap och information struktureras och organiseras
exempel på hur sambandet mellan informationstekniska artefakter och deras handhavande kan se ut
de två huvudinriktningar för informationsteknisk utveckling: cyberrymden och virtuella verkligheter, pervasive computing
informationsexplosionen samt de ändrade villkor som informationssamhället innebär
jämfört med industrisamhället
Behörighetskrav
Ma B, Sh A (områdesbehörighet 5)
Undervisningens upplägg
Undervisningen utgörs av lektioner, laborationer, demonstrationer och seminarieövningar. Uppnående av de förväntade studieresultaten förutsätter aktivt deltagande i undervisningen samt aktivt eget arbete.
Examination
Examination sker genom muntliga och skriftliga uppgifter under kursens gång och/eller genom skriftligt kunskapsprov vid kursens slut.
På hel kurs sätts något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl Godkänd
(VG). Betyget utgör en sammanfattande bedömning av resultaten vid examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska examinerande uppgifter är godkända. Student som godkänts i prov har inte rätt att undergå förnyad prövning för högre betyg. För studerande som inte blivit godkänd vid ordinarie provtillfälle anordnas ytterligare provtillfälle. Studerande har rätt att avlägga prov enligt den kursplan som gällde vid registreringstillfället under maximalt två år. Studerande har rätt att avlägga prov maximalt fem gånger. Studerande som två gånger underkänts i prov har rätt att hos humanistiska fakultetsnämnden begära att annan examinator utses att bestämma betyg.
Tillgodoräknande
I en examen får denna kurs ej ingå tillsammans med en annan kurs med likartat innehåll. Tillgodoräknande av andra studier prövas individuellt.
Litteratur
Giltig från:
2009 vecka 45
Kurslitteratur
Kane Robert Free will Malden, Mass. : Blackwell : 2002 : xii, 310 s. : ISBN: 0-631-22101-8 (inb.) Se Umeå UB:s söktjänst
Jackendoff Ray S Patterns in the mind : language and human nature Repr. ed. : New York, NY : BasicBooks : c1994 : 246 s. : ISBN: 0-465-05462-5 Se Umeå UB:s söktjänst
Purves Dale Neuroscience 4th ed. : Sunderland, Mass. : Sinauer : cop. 2008 : 857 s. + (52 s.) : ISBN: 978-0-87893-697-7 (hardcover : alk. paper) Se Umeå UB:s söktjänst
Kompletterande material och övningsmaterial enligt lärarens anvisningar tillkommer.