Engelskt namn: Art Therapy - Practice and Thesis
Denna kursplan gäller: 2016-01-11 och tillsvidare
Kurskod: 3AT302
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Bildterapi: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut och tränarprogrammen, 2015-10-14
Kursen är en fördjupning i området bildterapi, i olika forskningstraditioner och vetenskapliga metoder. Delkurs 1 innefattar tillämpning av bildterapeutisk teori och metod i eget klientarbete under handledning, delkurs 2 behandlar bildterapeutens professionella roll. I delkurs 3 ingår planering, genomförande och försvar av ett självständigt examensarbete (uppsats) på avancerad nivå. Arbete med eget bildskapande utgör en väsentlig del av lärandet i bägge delkurser.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
Delkurs 1. Bildterapi i klientarbete, 8 högskolepoäng
Delkurs 2. Bildterapeutens professionella roll, 7 högskolepoäng
Delkurs 3. Examensarbete, 15 högskolepoäng
Univ: Avlagd högskoleexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen inom
Alt I: vård,
Alt II: socialt arbete eller
Alt II: lärarexamen omfattande minst 180 högskolepoäng samt specialpedagogexamen eller kandidatexamen i specialpedagogik.
Den sökande skall också ha genomgått minst 30 timmar sammanhållen bildterapi hos utbildad bildterapeut, eller minst 30 timmar sammanhållen psykoterapi hos leg psykoterapeut. Vidare krävs genomgången utbildning i bildterapi Bildterapins grunder (30 hp) eller motsvarande.
En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska). Undantag kan beviljas för dig med svenska som modersmål eller motsvarande.
Den sökande skall dessutom under utbildningstiden
a) ha anställning eller uppdrag genom avtal på arbetsplats, där bildterapi/bildarbete kan bedrivas, vilket skall kunna verifieras med intyg från arbetsgivaren, och
b) ingå i ett arbetsteam och förväntas få sådana bildterapeutiska arbetsuppgifter, som kan utgöra underlag för meningsfull handledning.
Kursen bedrivs med modifierad studietakt som distansutbildning med undervisningsperioder på studieorten. Studierna sker genom ett problemorienterat arbetssätt med självstudier på hemorten. Kursen är delvis nätbaserad, varför tillgång till dator med internetuppkoppling via bredband eller till ett lärcentrum (www.larcentra.se) krävs. Schemalagd tid vid studieortsträffar och internatveckor innehåller föreläsningar, laborationer och seminarier. Självstudier utgörs av litteraturstudier, examensarbete, studie- och måleriuppgifter, samt klientarbete under handledning. Anvisningar om delkursernas mål, studiernas uppläggning, examination och kriterier för bedömning ges i studiehandledningar. Samtliga internat, seminarier, laborationer, studie- och måleriuppgifter är obligatoriska moment.
Den studerandes prestation bedöms genom en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. Betyg utgör en sammanfattande bedömning av studentens prestation i kursens olika delar. För betyget godkänd på hela kursen krävs att samtliga moment inom varje delkurs är godkända. För väl godkänd krävs betyget väl godkänd på det självständiga examensarbetet.
Delkurs 1 examineras individuellt i form av skriftlig redovisning av klientarbete, delkurs 2 genom tre skriftliga inlämningsuppgifter och muntligt seminarium. Delkurs 3 examineras individuellt skriftligt och muntligt i seminarium med presentation och försvar av det egna arbetet samt granskning av annat arbete. Opposition och försvar bedöms av examinator.
Student som ligger nära gränsen för godkänt betyg kan få utföra kompletterande uppgifter i stället för en omtentamen. Examinatorn bestämmer vilka uppgifter studenten ska utföra samt inom vilken tid som komplettering ska vara utförd.
I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programkommittén begära annan examinator. Student som blivit underkänd erbjuds studievägledning. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för magisterprogrammet i bildterapi.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.
I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.
Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Studierna skall bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot Medicinska fakultetens plagiatpolicy vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap 10. För information om universitetets plagiatpolicy se http://www.umu.se/DownloadProtectedAsset.action?siteNodeId=25321&contentId=69980&languageId=1&assetKey=Bro_2005674_fusk
Hinz Lisa D.
Expressive therapies continuum : a framework for using art in therapy
New York : Routledge : c2009 : xxv, 292 p. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0823/2008030581.html
ISBN: 978-0-415-96347-3 (hardback : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Assessment in art therapy
Brown Christopher, Tipple Robin, Gilroy Andrea
Taylor and Francis : 2012 :
Obligatorisk
Etik : en introduktion
3., omarb. uppl. : Stockholm : Statens medicinsk-etiska råd :b Fritze [distributör] : 2008 : 48 s. :
http://www.fritzes.se/NJAB/Produkt.nsf/2/5AE468CEAD3467E5C12573A70027FE00/$file/etiik_en_introduktion.gif
ISBN: 978-91-38-32438-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Folkhälsofrågor ur ett genusperspektiv: arbetsmarknad, maskuliniteter, medikalisering och könsrelaterat våld
Hammarström Anne, Hensing Gunnel
Statens folkhälsoinstitut ISBN: 978-91-7257-552-3 : 2008 :
http://www.folkhalsomyndigheten.se/publicerat-material/publikationer/Folkhalsofragor-ur-ett-genusperspektiv/
Obligatorisk
Etiska riktlinjer för nationella bildterapeutförbunden i Sverige, USA, Storbritannien, Canada, Australien och Nya Zeeland (tillgängliga on-line).
Gilroy Andrea
Art Therapy Research in Practice
Peter Lang Publishing Group : 2011 :
ISBN: 978-3-0353-0136-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Granskär Monica, Höglund-Nielsen Birgitta
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 249 s. :
ISBN: 978-91-44-07699-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv
Olsson Henny, Sörensen Stefan
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 328 s. :
ISBN: 91-47-10051-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Gilroy Andrea
Art therapy, research and evidence based practice
London : Sage : 2006. : xi, 177 p. :
Hogan Susan.
Gender issues in art therapy[Elektronisk resurs]c edited by Susan Hogan ; foreword by Diane Wallet.
London ;a Philadelphia, Pa. : Jessica Kingsley Pub. : 2003. : 239 p. :
http://link.libris.kb.se/sfxbth?url_ver=Z39.88-2004&ctx_ver=Z39.88-2004&ctx_enc=info:ofi/enc:UTF-8&rfr_id=info:sid/sfxit.com:opac_856&url_ctx_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&sfx.ignore_date_threshold=1&rft.object_id=111087028274238&svc_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:sch_svc&z Online access for BTHz ebrary Academic Complete:Full Text
Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården : en handbok
2. uppl. : Stockholm : Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU) : 2014 : 187 s. :
http://www.sbu.se/sv/var_metod
ISBN: 9789185413713
Se Umeå UB:s söktjänst
Val av övrig litteratur sker i samråd med kursansvarig utifrån tillämpningsområde och fallstudier.Till varje delkurs tillkommer dessutom vetenskapliga artiklar och publikationer.