"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Bildterapins grunder, 30 hp

Engelskt namn: Art Therapy - Foundation

Denna kursplan gäller: 2015-01-12 och tillsvidare

Kurskod: 3AT301

Högskolepoäng: 30

Utbildningsnivå: Avancerad nivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Bildterapi: Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi

Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut och tränarprogrammen, 2015-06-10

Innehåll

Kursen inriktas mot studier av bildens roll i samhället och konstvetenskapliga teorier relevanta för bildterapi. Grundläggande principer för psykoterapi och andra terapeutiska/pedagogiska arbetssätt studeras, liksom bildterapeutiska teorier och metoder. Etiska aspekter på bildterapi och principer för evidensbaserad vård studeras. Aspekter på genus, klass och etnicitet behandlas i relation till kursens innehåll och de studerandes verksamhetsområden. Professionell utveckling och arbete med eget bildskapande utgör en väsentlig del av lärandet.

Förväntade studieresultat

Delkurs 1. Bildens roll i samhället, 7,5 högskolepoäng

  • tillämpa olika modeller för analys av bilder på olika gestaltningsnivåer och ur olika perspektiv
  • analysera sambandet mellan lärande/utveckling/hälsa och bildskapande

Delkurs 2. Klienten i den bildterapeutiska relationen, 7,5 högskolepoäng

  •  identifiera och analysera grundläggande begrepp för den bildterapeutiska relationen samt nödvändiga betingelser för en psykoterapeutisk process
  •  integrera kunskap och bedöma behandlingsbehov samt analysera olika tillämpningar av bildterapi för olika klientgrupper utifrån en helhetssyn på individen och relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
  •  fortlöpande reflektera över sitt behov av kompetensutveckling och professionellt förhållningssätt
  •  visa självkännedom och empatisk förmåga

Delkurs 3. Vetenskaplig teori och metod för bildterapi, 15 högskolepoäng

  •  kritiskt granska och värdera olika modeller och teoretiska referensramar för bildterapi i relation till komplexa situationer och frågeställningar
  •  förstå samband mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och dess betydelse för den bildterapeutiska yrkesutövningen

Behörighetskrav

Univ: Avlagd högskoleexamen om minst 180 hp eller motsvarande utländsk examen inom
Alt I: vård,
Alt II: socialt arbete eller
Alt III: lärarexamen omfattande minst 180 hp samt specialpedagogexamen eller kandidatexamen i specialpedagogik.
Den sökande ska också ha genomgått bildterapi och/eller psykoterapi omfattande minst 30 timmar eller motsvarande.
En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska). Undantag kan beviljas för dig med svenska som modersmål eller motsvarande.
 

Undervisningens upplägg

Kursen bedrivs med modifierad studietakt som distansutbildning med undervisningsperioder på studieorten. Studierna sker genom ett problemorienterat arbetssätt med självstudier på hemorten. Kursen är delvis nätbaserad, varför tillgång till dator med internetuppkoppling via bredband eller till ett lärcentrum (www.larcentra.se) krävs. Schemalagd tid omfattar undervisning, seminarier och internat, självstudier utgörs av litteraturstudier, eget måleri (studio), klientarbete under handledning samt studieuppgifter.  Studieortsträffar och internatveckor innehåller introduktion till nya kursmoment, föreläsningar och seminarier, samt laborationer och eget bildskapande. Anvisningar om delkursernas mål, studiernas uppläggning och examination ges i studiehandledningar.
Den sökande skall dessutom under utbildningstiden
a)  ha anställning eller uppdrag genom avtal på arbetsplats, där bildterapi/bildarbete kan bedrivas, vilket skall kunna verifieras med intyg från arbetsgivaren, och
b)  ingå i ett arbetsteam och förväntas få sådana bildterapeutiska arbetsuppgifter, som kan utgöra underlag för meningsfull handledning.

Examination

Den studerandes prestation bedöms genom en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga moment inom kursen är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av kursens olika delar.
Kursen examineras individuellt i form av skriftliga rapporter, via måleriuppgifter och i seminarier. I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem.
Studerande som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. Student som blivit underkänd erbjuds studievägledning. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för magisterprogrammet i bildterapi.
Student som ligger nära gränsen för godkänt betyg kan få utföra kompletterande uppgifter i stället för en omtentamen. Examinatorn bestämmer vilka uppgifter studenten ska utföra samt inom vilken tid som komplettering ska vara utförd.

Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.
I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.
Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

 

Övriga föreskrifter

Studierna skall bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot Medicinska fakultetens plagiatpolicy vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap 10. För information om universitetets plagiatpolicy se http://www.umu.se/DownloadProtectedAsset.action?siteNodeId=25321&contentId=69980&languageId=1&assetKey=Bro_2005674_fusk  
 

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 3

Delkurs 1

Dalley Tessa
Art as therapy : an introduction to the use of art as a therapeutic technique
London : Tavistock : 1984 : 209 s. :
ISBN: 0-422-78720-5 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Forsberg Linda
Rum och ramar vid bildterapi
Umeå : Arbetsenheten för psykoterapiutbildning : 1993 : 68 s. :
Obligatorisk

Thomson Martina
On art and therapy : an exploration
London ;a New York : Free Association Books : 1997 : 300 s. :
ISBN: 1-85343-366-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

What do you see? : phenomenology of therapeutic art expression
Betensky Mala Gitlin, Rubin Judith A.
London : Jessica Kingsley : 1995 : xii, 196 s. :
ISBN: 1-85302-261-6 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Möten med bilder : analys och tolkning av visuella uttryck
Eriksson Yvonne, Göthlund Anette
Lund : Studentlitteratur : 2004 : 180 s. :
ISBN: 91-44-02325-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hinz Lisa D.
Expressive therapies continuum : a framework for using art in therapy
New York : Routledge : c2009 : xxv, 292 p. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0823/2008030581.html
ISBN: 978-0-415-96347-3 (hardback : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hogan Susan
Healing arts : the history of art therapy
London : Jessica Kingsley : cop. 2001 : 336 s. :
ISBN: 1-85302-799-5 (hft.) ; No price : Formerly CIP
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Rubin Judith Aron
Introduction to art therapy : sources & resources
2. ed. : New York : Routledge : cop. 2010 : xxvii, 337 s. :
ISBN: 9780415960939 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Edwards, D. (2014). (2nd ed). Art Therapy. London: Sage Publications. http://site.ebrary.com/lib/UMEAUB/docDetail.action?docID=10076766&p00=art%20therapy%20edwards Stayne, S. (2011). Den integrerande bilden. Om förändring av uttryck och hjärnans aktivitet under terapeutiskt bildskapande. Examensuppsats, Svenska Inst f Kognitiv Psykoterapi.

Delkurs 2

Hinz Lisa D.
Expressive therapies continuum : a framework for using art in therapy
New York : Routledge : c2009 : xxv, 292 p. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0823/2008030581.html
ISBN: 978-0-415-96347-3 (hardback : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Andersson Gerhard
Psykologisk behandling vid depression : teorier, terapimetoder och forskning
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2012 : 252 s. :
ISBN: 9789127127357 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Unified protocol : diagnosöverskridande psykologisk behandling. Arbetsbok
Barlow David H., Stalby Christina
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2013 : 257 s. :
ISBN: 978-91-27-13434-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Barlow David H.
Unified protocol : diagnosöverskridande psykologisk behandling. Terapeutmanual
1. utg. : Stockholm : Natur & kultur : 2013 : 206 s. :
ISBN: 978-91-27-13433-1 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Oxford guide to imagery in cognitive therapy
Hackmann Ann, Bennett-Levy James, Holmes Emily A.
Oxford : Oxford University Press : 2011 : xlii, 233 p. :
ISBN: 9780199234028 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Baxter, P. & Jack, S. (2007) Qualitative Case Study Methodology: Study Design and Implementation for Novice Researchers. The Qualitative Report, 13 (4) http://nsuworks.nova.edu/tqr/vol13/iss4/2/ Lundin-Kleberg, J. & Jönsson, J-E. (2010). Behandlingsmanual Generaliserat ångestsyndrom (GAD) och överdriven oro. Göteborgs universitet. http://www.angest-stockholm.se/wp-content/uploads/2009/08/Behandlingsmanual-GAD.pdf

Moore, M R. (2005). Family Art Therapy: A Case Study. Electronic Theses, Treatises and Dissertation. http://diginole.lib.fsu.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=3925&context=etd 103 s

Delkurs 3

Art therapy : a handbook
Waller Diane, Gilroy Andrea
Buckingham : Open University Press : 1992 : xiii, 258 s. :
ISBN: 0-335-09886-X (cased)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Forsberg Linda
Rum och ramar vid bildterapi
Umeå : Arbetsenheten för psykoterapiutbildning : 1993 : 68 s. :
Obligatorisk

Rubin Judith Aron
Approaches to art therapy : theory and technique
2. ed. : Philadelphia, Pa. : Brunner-Routledge : cop. 2001 : xvi, 364 s. :
ISBN: 1-58391-070-0 (hbk. : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hinz Lisa D.
Expressive therapies continuum : a framework for using art in therapy
New York : Routledge : c2009 : xxv, 292 p. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0823/2008030581.html
ISBN: 978-0-415-96347-3 (hardback : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Granskär Monica, Höglund-Nielsen Birgitta
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2012 : 249 s. :
ISBN: 978-91-44-07699-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jungianska grundbegrepp från A till Ö : med originaltexter av C. G. Jung
Hark Helmut, Jung C. G., Eriksson Lars-Göran, Freij Lars W., Gieser Suzanne
Stockholm : Natur och kultur : 1997 : 243, [1] s. :
ISBN: 91-27-05475-6 (inb.) ;
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Schaverien Joy
The revealing image : analytical art psychotherapy in theory and practice
London : Jessica Kingsley Publishers : 1999 : xiii, 242 p., [8] p. of plates :
ISBN: 1-85302-821-5 (pbk. : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Case C. & Dalley T. (2014) (3rd ed). The Handbook of Art Therapy. NY: Routledge. alt: .Malchiodi, C. (2013) (2nd ed). Handbook of art therapy. Guilford Press. Hogan, S. (2015). Art Therapy Theories. A critical introduction.NY: Routledge. Socialstyrelsen (2012) Om evidensbaserad praktik http://www.socialstyrelsen.se/evidensbaseradpraktik http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/18920/2012-12-20.pdf

Stayne, S. Stayne, S. (2011). Den integrerande bilden. Om förändring av uttryck och hjärnans aktivitet under terapeutiskt bildskapande. Examensuppsats, Svenska Inst f Kognitiv Psykoterapi. Övrig litteratur och vetenskapliga artiklar utifrån den studerandes verksamhets- och intresseområde tillkommer.