Engelskt namn: Anatomy, physiology and related disabilities
Denna kursplan gäller: 2024-09-02 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2024-09-02
Kurskod: 3AT224
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Arbetsterapi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen, 2023-06-07
Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen (PRAFI), 2024-06-03
Kursen består av två delmoduler. Med utgångspunkt i tidigare kunskaper i biologi fokuserar kursen på hur människokroppen fungerar utifrån anatomi och fysiologi. En viktig grund för att kunna rekommendera lämpliga åtgärder för framtida patienter, är att veta hur kroppen fungerar vid sjukdom och funktionsnedsättning samt hur detta påverkar utövandet av vardagliga aktiviteter. Under kursen kommer du få använda redan inhämtad kunskap om bemötande och professionellt förhållningssätt.
Modul 1, 6 hp
Modulen fokuserar på fördjupad kunskap inom funktionell anatomi och fysiologi, samt ger färdigheter i att analysera rörelsemönster i vardagliga aktiviteter.
Modul 2, 9 hp
Modulens fokus är funktionsnedsättningar och att identifiera deras inverkan på aktivitetsutförande, vilket innefattar förmåga att praktiskt bedöma graden av funktionsnedsättning. I modulen behandlas även biomekanik och ergonomi i relation till vardagsaktiviteter. Bemötande och professionellt förhållningssätt tillämpas i prövande moment.
Efter genomgången kurs skall studenten kunna:
Modul 1
Kunskap och förståelse:
1. Med medicinsk terminologi övergripande redogöra för människans anatomi
2. Beskriva grundläggande neurofysiologi med fokus på högre kortikala funktioner
3. Beskriva grundläggande funktioner inom respirationsfysiologi och cirkulationsfysiologi
4. Beskriva grundläggande funktioner inom smärtfysiologi och muskelfysiologi
Färdigheter och förmåga:
5. Utföra grundläggande rörelseanalys i vardagliga aktiviteter
Modul 2
Kunskap och förståelse:
6. Redogöra för symptom och prognos vid vanligt förekommande neurologiska, muskuloskeletala, internmedicinska samt geriatriska sjukdomar och tillstånd
7. Redogöra för funktionsnedsättningar som följer av vanligt förekommande neurologiska, muskuloskeletala, internmedicinska samt geriatriska sjukdomar och tillstånd
Färdigheter och förmåga:
8. Förklara och tillämpa biomekaniska och ergonomiska principer relaterade till vardagliga aktiviteter
9. Visa praktiska bedömningsfärdigheter relaterade till fysiska funktionsnedsättningar
10. Observera, dra slutsatser om och förutse neurologiska, muskuloskeletala, internmedicinska och geriatriska funktionsnedsättningars inverkan på aktivitetsutförande utifrån individuella kontext
Värderingsförmåga och förhållningssätt:
11. Tillämpa ett professionellt förhållningssätt i mötet med och i resonemang om andra människor
Undervisning och lärande sker huvudsakligen via digital lärplattform, vilket förutsätter tillgång till dator med internetuppkoppling, kamera och mikrofon/headset. Studenten förväntas medverka aktivt i olika lärandesituationer och ta ansvar för sitt eget lärande. Vanligt förekommande undervisningsformer och arbetssätt är föreläsning, grupparbete, seminarium, handledning, casemetodik och laboration. En del material kommer att vara förinspelat. Distansstudierna kombineras med en fysisk träff som innefattar färdighetsträning, laborationer, tentamen och seminarier vilket kräver studentens närvaro på plats i Umeå. Obligatoriska moment av prövande karaktär anges i schemat.
Modul 1
FSR 1 och 2 prövas individuellt genom skriftlig tentamen
FSR 3 prövas individuellt genom aktivt deltagande i seminarium*
FSR 4 prövas individuellt genom digital tentamen
FSR 5 prövas genom skriftlig analysrapport i grupp
*Med aktivt deltagande avses att studenten är förberedd och i diskussioner bidrar med muntliga, analytiska och relevanta inlägg, vilket bedöms individuellt.
Modul 2
FSR 6 och 7 prövas individuellt genom skriftlig rapport samt muntligt i seminarium
FSR 8 prövas individuellt genom muntlig presentation och praktiskt prov i grupp
FSR 9 prövas individuellt genom praktiskt prov
FSR 10 prövas individuellt genom skriftlig rapport samt muntligt i seminarium
FSR 11 prövas individuellt genom praktiskt prov och muntligt i seminarium
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Alla obligatoriska moment utgör bedömningsunderlag för betyg på kursen. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda och bedömda.
I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie tillfälle. Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provet.
Examinator kan besluta att komplettering är möjlig för att nå godkänt resultat och ska anpassas individuellt utifrån det/ de mål som inte uppnåtts. Komplettering ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet, men före nästa examinationstillfälle.
Om examinator beslutat att komplettering är möjlig har studenten rätt att välja komplettering eller att istället göra ett omprov för att uppnå ett godkänt resultat.
I det fall kursen har upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Studierna ska bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se).
För student som bryter mot Umeå universitets plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen 10 kap.
Handrehabilitering
Björkman Anders, Johansson Stefan, Rosén Birgitta
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2023] : 361 sidor :
ISBN: 9789144154442
Se Umeå UB:s söktjänst
Rörelseapparatens anatomi
Bojsen-Møller Finn, Tranum-Jensen Jørgen, Simonsen Erik B., Hejle Jan, Bolinder-Palmér Inger, Olsson Kristina
Andra upplagan : Stockholm : Liber : 2023 : 464 sidor :
ISBN: 9789147147205
Se Umeå UB:s söktjänst
Anatomisk bildordbok
Feneis Heinz, Dauber Wolfgang, Spitzer Gerhard, Brinkman Ingrid
5., utökade uppl. / b [fackgranskning: Håkan Aldskogius] : Stockholm : Liber : 2006 : [4], 520 s. :
http://www2.liber.se/bilder/omslag/100/4705301o.jpg
ISBN: 91-47-05301-1
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar och publikationer tillkommer.