"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Innovation och förändringsarbete i samverkan, 9 hp

Engelskt namn: Innovation and change management in collaboration

Denna kursplan gäller: 2016-01-11 och tillsvidare

Kurskod: 3AT202

Högskolepoäng: 9

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsterapi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi

Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut och tränarprogrammen, 2015-12-16

Innehåll

Kursens fokus ligger på att tillämpa kunskap om aktivitetsvetenskap och arbetsterapi avseende hälsorelaterade och sociala utmaningar inom nya och befintliga arenor. Ett förändrings-/förbättringsarbete ska genomföras i samverkan med vald organisation/verksamhet. Studenten ska därvid visa sådan kunskap, färdighet och förhållningssätt som fordras för att självständigt kunna arbeta inom någon ny arena. Professionens etiska värdegrund, arbetsterapeutiska teorier och modeller, samt aktuell forskning ska tillämpas. Studentens egen professionella utveckling betonas och prövas genom individuellt lärandekontrakt och dagbok.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Med ett professionellt förhållningssätt och baserat på aktuell evidens initiera, planera, genomföra och utvärdera ett arbetsterapeutiskt förändrings-/förbättringsarbete i form av ett projekt i samverkan
  • Diskutera hur och varför olika kontexter har inverkan på individers och gruppers hälsa, aktivitetsutförande och engagemang i aktivitet
  • Agera proaktivt genom att företräda aktuell målgrupps rätt till meningsfull aktivitet och hälsa
  • Visa kulturell kompetens i kommunikation och samspel med andra
  • Visa kulturell kompetens i anpassning av metoder för behovsanalys och interventioner
  • Agera inom ramen för arbetsterapeutens befogenheter och yrkets begränsningar
  • Med ett professionellt förhållningssätt och respekt för andras insatser/medverkan initiera, upprätthålla och avsluta samarbete med klienter och andra aktörer
  • Ta ansvar för att den kunskap som ska tillämpas i det valda området förmedlas till relevanta aktörer på ett lämpligt sätt

Behörighetskrav

Avklarade kurser motsvarande två års studier vid av World Federation of Occupational Therapists (WFOT) godkänt Arbetsterapeutprogram.

Undervisningens upplägg

Vid lärosätet ges obligatoriska utbildningsmoment under en introduktion som förberedelse inför den verksamhetsförlagda projekttiden i någon vald arena. Ett förändrings-/förbättringsprojekt ska genomföras i samverkan med ansvariga för och deltagare i verksamheten. Studenterna genomför projektet i par under handledning av kontaktperson i aktuell verksamhet och av handledare vid arbetsterapeutprogrammet. Regelbundet genomförs reflektionsseminarier och handledning i grupp på campus med ansvarig lärare och kurskamrater. Efter slutfört projekt ingår återrapportering till verksamheten.

Examination

Den studerandes prestation bedöms genom en tregradig betygsskala; Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga moment inom kursen är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av kursens olika delar. Examinationerna sker såväl individuellt som i par och i form av seminarier och skriftliga rapporter.  

I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Efter tre prov rekommenderas studenten ansöka om plats i förnyad kurs. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. Student som blivit underkänd erbjuds studievägledning. Student som ligger nära gränsen för godkänt betyg kan få utföra kompletterande uppgifter istället för omprov. Examinatorn bestämmer vilka uppgifter studenten ska utföra och inom vilken tid som kompletteringen ska vara utförd. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för arbetsterapeutprogrammet. Prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie prov garanteras under 2 år efter studentens förstagångs-registrering på kursen.

Tillgodoräknande    
Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Övriga föreskrifter

Studierna skall bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot Medicinska fakultetens plagiatpolicy vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap 10.

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 2

Politics of occupation-centred practice : reflections on occupational engagement across cultures
Pollard Nick, Sakellariou Dikaios
Oxford : Wiley-Blackwell : 2012 : 244 s. :
ISBN: 1444336983
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Taylor Renée R.
The intentional relationship : occupational therapy and use of self
Philadelphia : F.A. Davis : cop. 2008 : xiv, 321 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/fy0803/2007040663.html
ISBN: 978-0-8036-1365-2 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Thew Miranda
Role emerging occupational therapy : maximising occupation-focused practice
Chichester : Wiley-Blackwell : 2011 : xii, 162 s. :
ISBN: 9781405197823 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Enabling occupation II : advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation : 9th Canadian occupational therapy guidelines
Townsend Elizabeth A., Polatajko Helene J.
2. ed. : Ottawa, Ontario : Canadian Association of Occupational Therapists : 2013 : xxiv, 428 p. :
ISBN: 189543789X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Ytterligare litteratur relaterad till aktuellt projekt och uppgifter tillkommer.