"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Verksamhetsförlagd utbildning, 13,5 hp

Engelskt namn: Clinical education

Denna kursplan gäller: 2016-01-11 och tillsvidare

Kurskod: 3AT201

Högskolepoäng: 13,5

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsterapi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi

Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut och tränarprogrammen, 2015-12-16

Innehåll

Kursens fokus ligger på studentens förmåga att visa sådan kunskap, färdighet och förhållningssätt som fordras för att självständigt arbeta som professionell arbetsterapeut inom områden där legitimerade arbetsterapeuter verkar. Professionens etiska värdegrund, arbetsterapeutiska teorier och modeller samt aktuell forskning ska tillämpas.
Studentens egen professionella utveckling betonas och prövas genom individuell målformulering och dagbok. Vidare fokuserar kursen på arbetsterapeuters möjligheter och ansvar att genom sitt ledarskap utveckla arbetsterapeutisk verksamhet. En verksamhetsutvecklingsplan som utgår från aktuell kontext, evidens och en given modell utformas.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Visa sådan färdighet som fordras för att med ökande självständighet, under handledning, arbeta inom aktuell VFU-placering
  • Självständigt och i samverkan med individer och/eller grupper genomföra arbetsterapeutiska åtgärder som förebygger, förbättrar och kompenserar nedsatt aktivitetsförmåga
  • Visa förmåga att undervisa och handleda olika grupper
  • Visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper
  • Tillämpa professionellt bemötande, förhållningssätt och resonemang
  • Självständigt dokumentera arbetsterapeutiska insatser i enlighet med relevanta författningar
  • Analysera, planera och värdera sin förmåga till personlig utveckling mot professionalitet
  • Genom kreativt tänkande, förankrat i teori och evidens bidra till utveckling av yrket och verksamheten
  • Reflektera över etiska och juridiska frågor

Behörighetskrav

Avklarade kurser motsvarande två års studier vid av World Federation of Occupational Therapists (WFOT) godkänt Arbetsterapeutprogram.

Undervisningens upplägg

Vid lärosätet ges obligatoriska utbildningsmoment under en tre dagar lång introduktion som förberedelse inför VFU-perioden.
VFU genomförs under handledning av legitimerad arbetsterapeut och med stöd av kontaktlärare vid arbetsterapeutprogrammet. Kontaktläraren kan i speciella fall där behov finns ha tät/nära kontakt med student och handledare.

Examination

Den studerandes prestation bedöms genom en tregradig betygsskala; Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga moment inom kursen är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av kursens olika delar. Examinationerna sker såväl individuellt som i par och i form av seminarier och skriftliga rapporter.  

I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Efter tre prov rekommenderas studenten ansöka om plats i förnyad kurs. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. Student som blivit underkänd erbjuds studievägledning. Student som ligger nära gränsen för godkänt betyg kan få utföra kompletterande uppgifter istället för omprov. Examinatorn bestämmer vilka uppgifter studenten ska utföra och inom vilken tid som kompletteringen ska vara utförd. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för arbetsterapeutprogrammet. Prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie prov garanteras under 2 år efter studentens förstagångs-registrering på kursen.

Tillgodoräknande
Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Övriga föreskrifter

Studier ska bedrivas på lika villkor enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot Medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap 10.

Litteratur

Giltig från: 2016 vecka 2

Taylor M. Clare
Evidence-based practice for occupational therapists
2. ed. : Oxford : Blackwell : 2007 : 208 p. :
ISBN: 9781405137003 (pbk. : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Taylor Renée R.
The intentional relationship : occupational therapy and use of self
Philadelphia : F.A. Davis : cop. 2008 : xiv, 321 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/fy0803/2007040663.html
ISBN: 978-0-8036-1365-2 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Enabling occupation II : advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation : 9th Canadian occupational therapy guidelines
Townsend Elizabeth A., Polatajko Helene J.
2. ed. : Ottawa, Ontario : Canadian Association of Occupational Therapists : 2013 : xxiv, 428 p. :
ISBN: 189543789X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Townsend, E.A., Polatajko, H.J., Craik J.M. & von Zweck, C.M. (2011). Introducing the Leadership in Enabling Occupation (LEO) Model. Canadian Journal of Occupational Therapy, 78, 255 - 59.