Huvudområden och successiv fördjupning:
Arbetsterapi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut och tränarprogrammen, 2015-12-16
Innehåll
Kursens fokus ligger på studentens förmåga att visa sådan kunskap, färdighet och förhållningssätt som fordras för att självständigt arbeta som professionell arbetsterapeut inom områden där legitimerade arbetsterapeuter verkar. Professionens etiska värdegrund, arbetsterapeutiska teorier och modeller samt aktuell forskning ska tillämpas. Studentens egen professionella utveckling betonas och prövas genom individuell målformulering och dagbok. Vidare fokuserar kursen på arbetsterapeuters möjligheter och ansvar att genom sitt ledarskap utveckla arbetsterapeutisk verksamhet. En verksamhetsutvecklingsplan som utgår från aktuell kontext, evidens och en given modell utformas.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Visa sådan färdighet som fordras för att med ökande självständighet, under handledning, arbeta inom aktuell VFU-placering
Självständigt och i samverkan med individer och/eller grupper genomföra arbetsterapeutiska åtgärder som förebygger, förbättrar och kompenserar nedsatt aktivitetsförmåga
Visa förmåga att undervisa och handleda olika grupper
Visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper
Tillämpa professionellt bemötande, förhållningssätt och resonemang
Självständigt dokumentera arbetsterapeutiska insatser i enlighet med relevanta författningar
Analysera, planera och värdera sin förmåga till personlig utveckling mot professionalitet
Genom kreativt tänkande, förankrat i teori och evidens bidra till utveckling av yrket och verksamheten
Reflektera över etiska och juridiska frågor
Behörighetskrav
Avklarade kurser motsvarande två års studier vid av World Federation of Occupational Therapists (WFOT) godkänt Arbetsterapeutprogram.
Undervisningens upplägg
Vid lärosätet ges obligatoriska utbildningsmoment under en tre dagar lång introduktion som förberedelse inför VFU-perioden. VFU genomförs under handledning av legitimerad arbetsterapeut och med stöd av kontaktlärare vid arbetsterapeutprogrammet. Kontaktläraren kan i speciella fall där behov finns ha tät/nära kontakt med student och handledare.
Examination
Den studerandes prestation bedöms genom en tregradig betygsskala; Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga moment inom kursen är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av kursens olika delar. Examinationerna sker såväl individuellt som i par och i form av seminarier och skriftliga rapporter.
I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Efter tre prov rekommenderas studenten ansöka om plats i förnyad kurs. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. Student som blivit underkänd erbjuds studievägledning. Student som ligger nära gränsen för godkänt betyg kan få utföra kompletterande uppgifter istället för omprov. Examinatorn bestämmer vilka uppgifter studenten ska utföra och inom vilken tid som kompletteringen ska vara utförd. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för arbetsterapeutprogrammet. Prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie prov garanteras under 2 år efter studentens förstagångs-registrering på kursen.
Tillgodoräknande Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Övriga föreskrifter
Studier ska bedrivas på lika villkor enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot Medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap 10.
Litteratur
Giltig från:
2016 vecka 2
Taylor M. Clare Evidence-based practice for occupational therapists 2. ed. : Oxford : Blackwell : 2007 : 208 p. : ISBN: 9781405137003 (pbk. : alk. paper) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Enabling occupation II : advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation : 9th Canadian occupational therapy guidelines Townsend Elizabeth A., Polatajko Helene J. 2. ed. : Ottawa, Ontario : Canadian Association of Occupational Therapists : 2013 : xxiv, 428 p. : ISBN: 189543789X Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Townsend, E.A., Polatajko, H.J., Craik J.M. & von Zweck, C.M. (2011). Introducing the Leadership in Enabling Occupation (LEO) Model. Canadian Journal of Occupational Therapy, 78, 255 - 59.