Huvudområden och successiv fördjupning:
Arbetsterapi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut och tränarprogrammen, 2022-10-12
Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut-, och idrottsfysiologprogrammen (PRAFI), 2024-12-11
Innehåll
Kursen introducerar arbetsterapeuters grundläggande kunskapskrav samt innebörden av personlig och professionell utveckling. Grundläggande färdigheter i samtalsmetodik och bemötande förvärvas liksom förståelse av olika synsätt på hälsa. Övergripande färdigheter i att söka och läsa vetenskaplig litteratur inhämtas.
Förväntade studieresultat
Kunskap och förståelse Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna: 1. Förklara huvuddragen i olika synsätt på hälsa 2. Identifiera skillnader mellan olika forskningsansatser 3. Visa grundläggande kunskap om arbetsterapeutens kompetenser
Färdigheter och förmåga Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna: 4. Visa förmåga att genomföra professionella samtal om aktivitet och hälsa 5. Visa självkännedom och empatisk förmåga i samspel med andra 6. Använda relevanta metoder för litteratursökning av akademisk litteratur.
Värderingsförmåga och förhållningssätt Efter avslutad kurs förväntas studenten kunna: 7. Visa insikt och värdera egna och andras interpersonella färdigheter. 8. Reflektera över betydelse av meningsfulla aktiviteter för hälsa
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet och Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2
Undervisningens upplägg
Undervisningen och lärandet sker huvudsakligen via digital lärplattform, vilket förutsätter tillgång till dator med internetuppkoppling, kamera och mikrofon/headset. Studenten förväntas medverka aktivt i olika lärandesituationer och ta ansvar för det egna lärandet. Vanligt förekommande undervisningsformer och arbetssätt är föreläsning, grupparbete, seminarium, handledning och laboration. Distansstudierna kombineras med två fysiska träffar som innefattar färdighetsträning, laborationer och seminarier vilket kräver din närvaro på plats i Umeå. Obligatoriska moment av prövande karaktär anges i schemat.
Examination
Studentens prestationer prövas genom skriftliga och muntliga prov.
FSR1 prövas genom aktivt deltagande i seminarium* och individuellt reflektionsprotokoll FSR 2 och 6 prövas genom individuell redovisning FSR 3 prövas genom individuell presentation i grupp FSR 4 och 5 prövas genom individuell presentation i grupp FSR 7 prövas genom individuell skriftlig rapport FSR 8 prövas genom individuellt reflektionsprotokoll
*Med aktivt deltagande avses att studenten är förberedd och i diskussioner bidrar med muntliga, analytiska och relevanta inlägg, vilket bedöms individuellt.
Examinator kan besluta om avsteg från kursplanens examinationsform. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Student som har behov av en anpassad examination ska senast 10 dagar innan examinationen begära anpassning hos kursansvarig institution. Examinator beslutar om anpassad examination som sedan meddelas studenten.
Alla obligatoriska moment utgör bedömningsunderlag för betyg på kursen. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U) eller Godkänd (G). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda och bedömda.
I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem.
Övriga föreskrifter
I det fall kursen har upphört att gälla eller kursplanen genomgått större förändringar ska prov/förnyat prov som baseras på samma kursplan som ordinarie tentamen garanteras under 2 år efter studentens förstagångsregistrering på kursen.
Litteratur
Giltig från:
2025 vecka 4
Professionell vägledning : med samtal som redskap Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria 2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. : ISBN: 978-91-44-01537-8 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Taylor Renee. The Intentional Relationship : Occupational Therapy and Use of Self uuuu-uuuu : Online access for UMUB ISBN: 9781719641777 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Antingen väljer du E-bok eller vanlig bok men vid val av E-bok kan man bara vara tre läsare samtidigt.
Taylor Renée R. The intentional relationship : occupational therapy and use of self Second edition : Philadelphia : F.A. Davis Company : [2020] : 382 pages : ISBN: 9780803669772 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst Läsanvisning: Antingen väljer du vanlig bok eller E-bok men vid val av E-bok kan man bara vara tre läsare samtidigt.