"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Arbetsterapi - processmodeller, 15 hp

Engelskt namn: Occupational Therapy - Process Models

Denna kursplan gäller: 2017-11-20 och tillsvidare

Kurskod: 3AT103

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsterapi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi

Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut och tränarprogrammen, 2017-11-15

Innehåll

Kursens innehåll är främst inriktat på att utforska och använda aktivitetsfokuserade och klientcentrerade modeller som vägleder arbetsterapeutens arbete med klienter. Här ingår granskning av arbetsterapeutiska bedömningsinstrument och forskningsetiska överväganden relaterade till val av instrument och metoder. I kursen ingår också att tillägna sig egna erfarenheter av vad det kan innebära att leva med olika funktionsnedsättningar, samt identifiera och rapportera behov av arbetsterapiinsatser i samhället. Även övning i att formulera och diskutera forskningsfrågor och metoder inom arbetsterapi förekommer. Dessutom ges i kursen möjlighet att utveckla färdigheter i att leda aktivitetsgrupper.

Förväntade studieresultat

  • Beskriva vad som kännetecknar ett klientcentrerat arbetssätt
  • Jämföra och presentera arbetsterapeutiska processmodellers uppbyggnad
  • Tillämpa processmodell och beskriva genomförandet
  • Kritiskt granska bedömningsinstrument och göra forskningsetiska överväganden vid val och användning av metoder för datainsamling
  • Genomföra och redogöra för aktivitets-, miljö- och utförandeanalys
  • Utifrån mångfalds- och likabehandlingsprinciper identifiera behov av tillgänglighet i samhället och argumentera för arbetsterapiinsatser
  • Formulera och diskutera forskningsfrågor inom arbetsterapi och olika metoder för insamling av forskningsdata
  • Förklara forskningsmetodiska begrepp relaterade till olika metoder och bedömningsinstrument
  • Leda gruppaktivitet och reflektera över de egna interaktionsfärdigheterna och behov av ytterligare kunskap och kompetens
  • Visa färdigheter i att tillämpa ett akademiskt språk, vedertagna formalia och lämpliga former för presentation

Behörighetskrav

Genomgångna kurser motsvarande termin 1 inom arbetsterapeutprogrammet, enligt utbildningsplan.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, laborationer, individuella-, par- och gruppövningar, seminarier samt handledning. Den genomgående pedagogiska idén är att den teoretiska kunskapen kontinuerligt behöver omsättas i praktisk handling och att ”peer learning” utgör en viktig del i lärandet. Dessutom utgör portfoliometoden en viktig pedagogisk strategi för att främja studentens förmåga till reflektion, synliggöra den egna utvecklingen, och för att skapa sammanhang i studierna.

Examination

Flera olika examinationsformer kommer att användas och vid samtliga tillfällen där examinationen sker i par eller grupp görs en individuell bedömning:
 

  • Ett seminarium där tillämpningen av begreppet klientcentrerat arbete förklaras.
  • En muntlig presentation i par gällande jämförelser av processmodeller.
  • Två laborationer kring bedömningsinstrument och forskningsfrågor i grupp.
  • Ett praktiskt prov i form av att parvis leda en workshop.
  • En muntlig individuell presentation av olika analyser.
  • Individuell dokumentation av ett missförhållande i samhället avseende tillgänglighet och delaktighet, och det i form av en insändare.
  • Två individuella skriftliga hemtentamina avseende tillämpning av processmodeller.
  • Personliga portfolios examineras genom en individuell skriftlig rapport.

Alla obligatoriska skriftliga, muntliga och praktiska uppgifter utgör bedömningsunderlag för betyg. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda med godkänt resultat.

En student som inte helt uppfyller målen för en examination men ligger nära gränsen för godkänt betyg kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppnå examinationsuppgiftens kriterier för godkänt betyg. Komplettering av examinationen ska anpassas individuellt utifrån det/de mål som inte uppnåtts av studenten och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats examinationsresultatet men före nästa examinationstillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera ett ej godkänt resultat till godkänt, komplettering för högre betyg är ej tillåtet. Om studenten så önskar har hen rätt att genomföra omexamination och således ha möjlighet att få högre betyg än godkänt.

I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimlig proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är fem. Efter tre prov rekommenderas studenten ansöka om plats i förnyad kurs. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för arbetsterapeutprogrammet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För närmare information se Högskoleförordningen samt http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden. Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskola. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

Övriga föreskrifter

Studierna ska bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För information om universitetets plagiatpolicy för den medicinska fakulteten, se www.umu.se/medfak/. För student som bryter mot medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen 10 kap.

Litteratur

Giltig från: 2017 vecka 47

Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv
Olsson Henny, Sörensen Stefan
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 328 s. :
ISBN: 91-47-10051-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Taylor Renée R.
Kielhofner's model of human occupation : theory and application
Fifth edition. : Philadelphia : Wolters Kluwer : [2017] : xii, 499 p. :
ISBN: 978-1-4511-9034-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fossum Bjöörn
Kommunikation : samtal och bemötande i vården
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 472 s. :
ISBN: 978-91-44-07007-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Enabling occupation II : advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation : 9th Canadian occupational therapy guidelines
Townsend Elizabeth A., Polatajko Helene J.
2. ed. : Ottawa, Ontario : Canadian Association of Occupational Therapists : 2013 : xxiv, 428 p. :
ISBN: 189543789X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst