"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utveckling, motivation och lärande - beteendevetenskap i arbetsterapi, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-03-11

Engelskt namn: Development, Motivation and Learning - Behavioural Sciences in Occupational Therapy

Denna kursplan gäller: 2018-10-01 och tillsvidare

Kurskod: 3AT101

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsterapi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi

Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut och tränarprogrammen, 2017-05-24

Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut och tränarprogrammen, 2018-09-27

Innehåll

Det övergripande syftet med kursen är att studenten ska fördjupa sin förståelse av människan ur ett utvecklings- och aktivitetsperspektiv i ett socialt sammanhang. Kursens innehåll handlar mer specifikt om att tillägna sig kunskap om teoretiska perspektiv på utvecklings- och förändringsprocesser hos människan till följd av mognad, aktivitet och olika aspekter i miljön, med fokus på motivation och lärande. Syftet är också att studenten ska utveckla färdigheter i forskningsmetodik, kommunikation och samspel.

Förväntade studieresultat

  • Belysa olika teoretiska perspektiv på människans utveckling
  • Motivera nyttan med vetenskapsteori
  • Redogöra för olika aspekter av människans utveckling
  • Beskriva och använda pedagogiska strategier i samverkan
  • Belysa och diskutera ungdomars aktivitetsliv och levnadsförhållanden relaterat till hälsa, utifrån de olika stegen i forskningsprocessen
  • Visa medvetenhet om forskningsetiska principer
  • Identifiera livshistoriska händelser och resonera kring dem utifrån aktivitets- och beteendevetenskapliga perspektiv
  • Visa färdigheter i att tillämpa ett akademiskt språk, vedertagna formalia och lämpliga former för presentation
  • Identifiera egna resurser och behov av lärande
  • Visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information
  • Identifiera egna och andras samspelsfärdigheter i grupp och ge konstruktiv återkoppling

Behörighetskrav

Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 16/A14)

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, laborationer, individuellt arbete, arbetsseminarier, par- och gruppövningar, samt handledning. Delar av undervisningen kan ges med stöd av digital teknik. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. För att främja studentens reflektion, synliggöra den egna utvecklingen, och skapa sammanhang i studierna, används som i föregående kurs portfoliometoden som en pedagogisk strategi. Obligatoriska undervisningsmoment av prövande karaktär anges i schemat.

Examination

Examination sker genom skriftliga prov, seminarier och muntlig presentation, samt workshops.
Personliga portfolios examineras genom en skriftlig rapport.

Alla obligatoriska skriftliga, muntliga och praktiska uppgifter utgör bedömningsunderlag för betyg. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda med godkänt resultat.

I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimlig proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Efter tre prov rekommenderas studenten ansöka om plats i förnyad kurs. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för arbetsterapeutprogrammet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För närmare information se Högskoleförordningen samt http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden. Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskola. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

Övriga föreskrifter

Studierna ska bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se ). För information om universitetets plagiatpolicy, se https://www.umu.se/student/vi-hjalper-dig/dina-rattigheter-och-skyldigheter/fusk-och-plagiat/. För student som bryter mot Umeå universitets plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen 10 kap.

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 40

Introduction to sociology : Scandinavian sensibilities
Aakvaag Gunnar C., Hviid Jacobsen Michael, Johansson Thomas
Harlow : Pearson : 2012. : xii, 397 s. :
ISBN: 0-273-72739-7 ¹34.99
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 223 s. :
ISBN: 9789144097329
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fossum Bjöörn
Kommunikation : samtal och bemötande i vården
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 472 s. :
ISBN: 978-91-44-07007-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Nycklar till kunskap : om motivation, handling och förståelse i vuxenutbildning
Hedin Anna, Svensson Lennart
2., omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 252 s. :
ISBN: 978-91-44-07288-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Utvecklingspsykologi
Hwang Philip, Nilsson Björn
3., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2011 : 376 s. :
ISBN: 978-91-27-13074-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv
Olsson Henny, Sörensen Stefan
3. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 328 s. :
ISBN: 91-47-10051-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att förstå ungdomars identitetsskapande : en inspirations- och metodbok
Arpi Torsten, Sorbring Emma, Andersson Åsa, Molin Martin
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 329 s. :
ISBN: 9789147098330
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Taylor Renée R.
The intentional relationship : occupational therapy and use of self
Philadelphia : F.A. Davis : cop. 2008 : xiv, 321 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/fy0803/2007040663.html
ISBN: 978-0-8036-1365-2 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Taylor Renée R.
Kielhofner's model of human occupation : theory and application
Fifth edition. : Philadelphia : Wolters Kluwer : [2017] : xii, 499 p. :
ISBN: 978-1-4511-9034-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst