Engelskt namn: Occupational Therapy - Meaningful Activity and Health
Denna kursplan gäller: 2018-08-13 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2018-08-13
Kurskod: 3AT100
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Arbetsterapi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut och tränarprogrammen, 2017-04-17
Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut och tränarprogrammen, 2018-06-25
Avsikten med kursen är att studenten ska tillägna sig kunskaper om yrkets grundläggande utgångspunkter, verksamhetsområden och förväntade kompetenser. Kursen introducerar aktuella modeller och begrepp inom arbetsterapi, aktivitetsvetenskap och hälsa. Även vad som ingår i ett professionellt förhållningssätt studeras, däribland färdigheter i kommunikation och interaktion. Lärandet präglas av ett vetenskapligt förhållningssätt.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
Lärandet sker med stöd av kurslitteratur, föreläsningar, laborationer, seminarier, par- och gruppövningar, samt handledning. Dessutom ingår auskultation vid arbetsterapeutiska verksamheter. För att främja studentens reflektion, synliggöra den egna utvecklingen, och skapa sammanhang i studierna tillämpas en pedagogisk metod (portfoliometoden) genom hela kursen. Obligatoriska moment av prövande karaktär anges i schemat.
Studentens prestationer examineras genom skriftliga, muntliga och praktiska prov, individuellt och i grupp.
FSR 1 examineras vid mittseminarium med individuell, muntlig presentation i grupp.
FSR 2 examineras genom skriftlig, individuell tentamen.
FSR 2 examineras även via individuell skriftlig uppgift utifrån användning i ’case’ med tillhörande reflektionsuppgift
samt muntlig presentation vid slutseminarium.
Delar av FSR 2 och 3 examineras gruppvis genom muntlig redovisning av aktivitetsdimensioner.
FSR 3-4 examineras gruppvis i muntligt och skriftligt format vid minimässa om hälsa och hälsomodeller.
FSR 5,7 och 8 examineras genom laborationer i grupp med skriftliga rapporter samt genom muntlig presentation, individuellt i par, inför grupp.
FSR 6 examineras genom muntlig individuell presentation i gruppformatet ’journal club’.
FSR 7-8 examineras genom laborationer i grupp.
Vid skriftlig individuell reflektion, examineras även delar av FSR 1-5 och 7.
Om studenten har ett beslut om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov, eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.
En student som inte helt uppfyller kriterierna för ett godkänt provresultat, men ligger nära gränsen kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppfylla kriterierna för ett godkänt resultat. Komplettering av provet ska anpassas individuellt utifrån de provkriterier som inte uppfyllts och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats provresultatet men före nästa provtillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera upp till ett godkänt resultat. Om studenten så önskar har hen rätt att istället genomföra omprov och således ha möjlighet att få ett högre betyg på kursen.
Alla obligatoriska uppgifter utgör bedömningsunderlag för betyg. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda med godkänt resultat.
I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimlig proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Efter tre prov rekommenderas studenten ansöka om plats i förnyad kurs. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för arbetsterapeutprogrammet.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För närmare information se Högskoleförordningen samt http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden. Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskola. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.
Studierna ska bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För information om universitetets plagiatpolicy för den medicinska fakulteten, se: http://www.umu.se/DownloadProtectedAsset.action?siteNodeId=25321&contentId=69980&languageId=1&assetKey=Bro_2005674_fusk
För student som bryter mot medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen 10 kap.
Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 223 s. :
ISBN: 9789144097329
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fossum Bjöörn
Kommunikation : samtal och bemötande i vården
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 472 s. :
ISBN: 978-91-44-07007-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Taylor Renée R.
The intentional relationship : occupational therapy and use of self
Philadelphia : F.A. Davis : cop. 2008 : xiv, 321 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/fy0803/2007040663.html
ISBN: 978-0-8036-1365-2 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Taylor Renée R.
Kielhofner's model of human occupation : theory and application
Fifth edition. : Philadelphia : Wolters Kluwer : [2017] : xii, 499 p. :
ISBN: 978-1-4511-9034-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kroksmark Ulla
Hälsa och aktivitet i vardagen : ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv
Nacka : Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter (FSA) : 2014 : 96 s. :
ISBN: 9789187837050
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (slut på förlaget - låne-ex tillhandahålles)
Sveriges Arbetsterapeuter. (2012). Etisk kod för arbetsterapeuter. http://www.arbetsterapeuterna.se/Min-profession/Kompetensutveckling/Forbundets-forlag/Etisk-kod-for-arbetsterapeuter-FSA-2012/ Sveriges arbetsterapeuter. (2016). Kompetensbeskrivningar för arbetsterapeuter. http://www.arbetsterapeuterna.se/Min-profession/Kompetensutveckling/Forbundets-forlag/Kompetensbeskrivningar-for-arbetsterapeuter/ Vetenskapliga artiklar, bedömningsinstrument och arbetsmaterial tillkommer.