"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Arbetsterapi - meningsfull aktivitet och hälsa, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-03-11

Engelskt namn: Occupational Therapy - Meaningful Activity and Health

Denna kursplan gäller: 2018-08-13 och tillsvidare

Kurskod: 3AT100

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsterapi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi

Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut och tränarprogrammen, 2017-04-17

Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut och tränarprogrammen, 2018-06-25

Innehåll

Avsikten med kursen är att studenten ska tillägna sig kunskaper om yrkets grundläggande utgångspunkter, verksamhetsområden och förväntade kompetenser. Kursen introducerar aktuella modeller och begrepp inom arbetsterapi, aktivitetsvetenskap och hälsa. Även vad som ingår i ett professionellt förhållningssätt studeras, däribland färdigheter i kommunikation och interaktion. Lärandet  präglas av ett vetenskapligt förhållningssätt.

Förväntade studieresultat

Efter genomgången kurs ska studenten kunna

  1.  Övergripande resonera kring arbetsterapi som ämne och yrke
  2.  Redogöra för och använda arbetsterapeutiska och aktivitetsvetenskapliga begrepp och modeller
  3.  Reflektera kring sambandet mellan mänsklig aktivitet och hälsa
  4.  Beskriva och resonera kring modeller för hälsa och relaterade begrepp
  5.  Använda och reflektera över metoder för kommunikation och interaktion
  6.  Använda relevanta metoder för litteratursökning och kritiskt granska och diskutera innehållet
  7.  Visa insikt om egna prestationer och identifiera behov av utveckling
  8.  Identifiera och tillämpa grupp- och samspelsfärdigheter

Behörighetskrav

Matematik B, Naturkunskap B, Samhällskunskap A. Eller: Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet 16/A14)

Undervisningens upplägg

Lärandet sker med stöd av kurslitteratur, föreläsningar, laborationer, seminarier, par- och gruppövningar, samt handledning. Dessutom ingår auskultation vid arbetsterapeutiska verksamheter. För att främja studentens reflektion, synliggöra den egna utvecklingen, och skapa sammanhang i studierna tillämpas en pedagogisk metod (portfoliometoden) genom hela kursen. Obligatoriska moment av prövande karaktär anges i schemat.

Examination

Studentens prestationer examineras genom skriftliga, muntliga och praktiska prov, individuellt och i grupp.
FSR 1 examineras vid mittseminarium med individuell, muntlig presentation i grupp.
FSR 2 examineras genom skriftlig, individuell tentamen.
FSR 2 examineras även via individuell skriftlig uppgift utifrån användning i ’case’ med tillhörande reflektionsuppgift
samt muntlig presentation vid slutseminarium.
Delar av FSR 2 och 3 examineras gruppvis genom muntlig redovisning av aktivitetsdimensioner.
FSR 3-4 examineras gruppvis i muntligt och skriftligt format vid minimässa om hälsa och hälsomodeller.
FSR 5,7 och 8 examineras genom laborationer i grupp med skriftliga rapporter samt genom muntlig presentation, individuellt i par, inför grupp.
FSR 6 examineras genom muntlig individuell presentation i gruppformatet ’journal club’.
FSR 7-8 examineras genom laborationer i grupp.
Vid skriftlig individuell reflektion, examineras även delar av FSR 1-5 och 7.

Om studenten har ett beslut om särskilt pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning, har examinatorn rätt att ge ett anpassat prov, eller låta studenten genomföra provet på ett alternativt sätt.

En student som inte helt uppfyller kriterierna för ett godkänt provresultat, men ligger nära gränsen kan, efter beslut av examinator, ges möjlighet till komplettering för att uppfylla kriterierna för ett godkänt resultat. Komplettering av provet ska anpassas individuellt utifrån de provkriterier som inte uppfyllts och ska äga rum inom två veckor efter att studenterna meddelats provresultatet men före nästa provtillfälle. Det är enbart tillåtet att komplettera upp till ett godkänt resultat. Om studenten så önskar har hen rätt att istället genomföra omprov och således ha möjlighet att få ett högre betyg på kursen.

Alla obligatoriska uppgifter utgör bedömningsunderlag för betyg. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda med godkänt resultat.

I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimlig proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Efter tre prov rekommenderas studenten ansöka om plats i förnyad kurs. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för arbetsterapeutprogrammet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tillgodoräknande av hel eller del av kurs baserat på tidigare genomgången utbildning eller yrkesverksamhet. För närmare information se Högskoleförordningen samt http://www.student.umu.se/examen/tillgodoraknanden. Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskola. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt.

Övriga föreskrifter

Studierna ska bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För information om universitetets plagiatpolicy för den medicinska fakulteten, se: http://www.umu.se/DownloadProtectedAsset.action?siteNodeId=25321&contentId=69980&languageId=1&assetKey=Bro_2005674_fusk   
För student som bryter mot medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen 10 kap.

Litteratur

Giltig från: 2018 vecka 33

Backman Jarl
Rapporter och uppsatser
3., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2016 : 223 s. :
ISBN: 9789144097329
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fossum Bjöörn
Kommunikation : samtal och bemötande i vården
2. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2013 : 472 s. :
ISBN: 978-91-44-07007-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Taylor Renée R.
The intentional relationship : occupational therapy and use of self
Philadelphia : F.A. Davis : cop. 2008 : xiv, 321 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/fy0803/2007040663.html
ISBN: 978-0-8036-1365-2 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Taylor Renée R.
Kielhofner's model of human occupation : theory and application
Fifth edition. : Philadelphia : Wolters Kluwer : [2017] : xii, 499 p. :
ISBN: 978-1-4511-9034-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kroksmark Ulla
Hälsa och aktivitet i vardagen : ur ett arbetsterapeutiskt perspektiv
Nacka : Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter (FSA) : 2014 : 96 s. :
ISBN: 9789187837050
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: (slut på förlaget - låne-ex tillhandahålles)

Sveriges Arbetsterapeuter. (2012). Etisk kod för arbetsterapeuter. http://www.arbetsterapeuterna.se/Min-profession/Kompetensutveckling/Forbundets-forlag/Etisk-kod-for-arbetsterapeuter-FSA-2012/ Sveriges arbetsterapeuter. (2016). Kompetensbeskrivningar för arbetsterapeuter. http://www.arbetsterapeuterna.se/Min-profession/Kompetensutveckling/Forbundets-forlag/Kompetensbeskrivningar-for-arbetsterapeuter/ Vetenskapliga artiklar, bedömningsinstrument och arbetsmaterial tillkommer.