Engelskt namn: Occupational therapy - clinical education 2
Denna kursplan gäller: 2015-01-12 och tillsvidare
Kurskod: 3AT097
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Arbetsterapi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut och tränarprogrammen, 2014-12-17
Kursens fokus ligger på studentens förmåga att visa sådan kunskap, färdighet och förhållningssätt som fordras för att självständigt arbeta som professionell arbetsterapeut inom områden där legitimerade arbetsterapeuter verkar. Professionens etiska värdegrund, arbetsterapeutiska teorier och modeller samt aktuell forskning ska tillämpas.
Studentens egen professionella utveckling betonas och prövas genom individuell målformulering och dagbok. Vidare fokuserar kursen på arbetsterapeuters möjligheter och ansvar att genom sitt ledarskap utveckla arbetsterapeutisk verksamhet. En verksamhetsutvecklingsplan som utgår från aktuell kontext, evidens och en given modell utformas.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Avklarade kurser motsvarande termin 1 till och med termin 4 samt genomgången kurs Arbetsterapeuten som handledare, entreprenör och ledare, 15 hp i termin 5 inom arbetsterapeutprogrammet, enligt utbildningsplan.
Vid lärosätet ges obligatoriska utbildningsmoment under en tre dagar lång introduktion som förberedelse inför VFU-perioden.
VFU genomförs under handledning av legitimerad arbetsterapeut och med stöd av kontaktlärare vid arbetsterapeutprogrammet. Kontaktläraren kan i speciella fall där behov finns ha tät/nära kontakt med student och handledare.
Bedömning av studentens professionella utveckling under VFU sker genom handledarens bedömning av den studerandes kunskaper, färdigheter och förhållningssätt. Handledaren genomför både mitt-och slutbedömning av studenten enligt ett skriftligt bedömningsunderlag som lämnas till examinator.
Skriftlig och muntlig redovisning av uppgifter bedöms av examinator på arbetsterapeutprogrammet. Båda bedömningarna utgör underlag för betyg och sätts först när alla obligatoriska moment är slutförda. Som betyg används en två-gradig betygsskala: U Underkänd och G Godkänd.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studenten avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.
I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.
Om studenten vid ett sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.
Tillgodoräknande
Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Studier ska bedrivas på lika villkor enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot Medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap 10.
Etisk kod för arbetsterapeuter : antagen av Förbundet Sveriges Arbetsterapeuters fullmäktige 1992, reviderad 2004 och 2012
[5.], rev. uppl. : Nacka : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter (FSA) : cop. 2012 : 32 s. :
fulltext
ISBN: 9789186210656
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jacobson Dina
Juridik för legitimerade arbetsterapeuter
Nacka : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter (FSA) : cop. 2010 : 56 s. :
ISBN: 91-86210-72-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nordenström Jörgen
Evidensbaserad medicin i Sherlock Holmes fotspår
4., [omarb.] uppl. : Stockholm : Karolinska University Press : 2007 : 106 s. :
ISBN: 978-91-85565-12-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Taylor M. Clare
Evidence-based practice for occupational therapists
2. ed. : Oxford : Blackwell : 2007 : 208 p. :
ISBN: 9781405137003 (pbk. : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Taylor Renée R.
The intentional relationship : occupational therapy and use of self
Philadelphia : F.A. Davis : cop. 2008 : xiv, 321 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/fy0803/2007040663.html
ISBN: 978-0-8036-1365-2 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Enabling occupation II : advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation : 9th Canadian occupational therapy guidelines
Townsend Elizabeth A., Polatajko Helene J.
2. ed. : Ottawa, Ontario : Canadian Association of Occupational Therapists : 2013 : xxiv, 428 p. :
ISBN: 189543789X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
SBU. Utvärdering av metoder i hälso- och sjukvården: En handbok. Version 2013-05-16.Stockholm: Statens beredning för medicinsk utvärdering (SBU). Hämtad från www.sbu.se/metodbok den [20141128]. Townsend, E.A., Polatajko, H.J., Craik J.M. & von Zweck, C.M. (2011). Introducing the Leadership in Enabling Occupation (LEO) Model. Canadian Journal of Occupational Therapy, 78, 255 59.