Engelskt namn: Occupational Therapy - Clinical education 1
Denna kursplan gäller: 2014-01-20 och tillsvidare
Kurskod: 3AT090
Högskolepoäng: 12
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Arbetsterapi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen samt tränarprogrammet, 2014-01-15
Det övergripande syftet med kursen är att studenten, med stöd av handledare och lärosäte, ska utveckla professionell kompetens och etiskt förhållningssätt i yrket genom att praktiskt tillämpa olika delar av arbetsterapiprocessen. Kursen syftar också till att studenten ska utveckla förmåga till kollegial kunskapsbildning.
VFU inriktas mot i första hand psykiatrisk och geriatrisk rehabilitering och fördelas på två delkurser:
Delkurs I, 6 hp
Fokus i den första delkursen är att studenten analyserar klientbegreppet, tillämpar klientcentrerat arbetssätt samt förklarar och skapar terapeutisk allians. Vidare skall olika metoder för utredning väljas, förklaras och tillämpas i klientarbetet.
Delkurs II, 6 hp
Fokus i den andra delkursen är att studenten i samråd med klienten prioriterar problemområden, formulerar behandlingsmål, planerar och genomför interventioner. Vidare skall olika principer för utvärdering beaktas, tillämpas och dokumenteras.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Avklarade kurser motsvarande termin 1 ,2 och 3 samt genomgångna kurser i termin 4 inom arbetsterapeutprogrammet, enligt utbildningsplan.
De två delkurserna genomförs i två olika verksamheter där 4 kursveckor i första hand fokuserar personer med psykiatrisk eller neuropsykiatrisk problematik och där 4 kursveckor i första hand fokuserar personer med geriatrisk problematik. Dessa delkurser kan
genomföras i valfri ordning. I verksamheter där båda inriktningarna samtidigt finns, kan studenten stanna under samtliga 8 kursveckor.
VFU genomförs under handledning av legitimerad arbetsterapeut och med stöd av kontaktlärare vid arbetsterapeutprogrammet. Förutom aktuella FSR upprättar studenten ett eget inlärningskontrakt som förankras med handledare och kontaktlärare. Kontaktläraren kan i speciella fall där behov finns ha tät/nära kontakt med student och handledare.
Som betyg används en tvågradig betygsskala, Godkänd eller Underkänd. Bedömning av studentens professionella utveckling under VFU sker genom handledarens bedömning av den studerandes kunskaper, färdigheter och förhållningssätt. Handledaren genomför både mitt-och slutbedömning av studenten och upprättar ett skriftligt bedömningsunderlag. Skriftliga uppgifter bedöms av examinator på arbetsterapeutprogrammet. Båda bedömningarna utgör underlag för betyg och sätts först när alla obligatoriska moment är slutförda. Betyg ges i respektive delkurs.
Vid frånvaro mer än tre dagar prövas behovet om en ny utbildningsperiod i samråd mellan arbetsterapeutprogrammet och handledare. Student som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds en ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för arbetsterapeut programmet.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen. I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger. Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.
Tillgodoräknande
Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Studier ska bedrivas på lika villkor enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot Medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap 10.
Fisher Anne G.
Occupational therapy intervention process model : a model for planning and implementing top-down, client-centered, and occupation-based interventions
Fort Collins, Colorado : Three Star Press : 2009 : 188 s. + xii s. :
ISBN: 0-9774301-5-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Finns att köpa på utbildningen.
Etisk kod för arbetsterapeuter : antagen av Förbundet Sveriges Arbetsterapeuters fullmäktige 1992, reviderad 2004 och 2012
[5.], rev. uppl. : Nacka : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter (FSA) : cop. 2012 : 32 s. :
fulltext
ISBN: 9789186210656
Se Umeå UB:s söktjänst
Hammarström Anne
Genusperspektiv på medicinen : två decenniers utveckling av medvetenheten om kön och genus inom medicinsk forskning och praktik
2. uppl. : Stockholm : Högskoleverket i samarbete med Nationella sekretariatet för genusforskning : 2005 : 66 s. :
ISBN: 91-85027-22-7
Se Umeå UB:s söktjänst
Jacobson Dina
Juridik för legitimerade arbetsterapeuter
Nacka : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter (FSA) : cop. 2010 : 56 s. :
ISBN: 91-86210-72-6
Se Umeå UB:s söktjänst
Kielhofner Gary
A Model of human occupation : theory and application
4. ed. : Baltimore, MD : Lippincott Williams & Wilkins : cop. 2008 : xvii, 565 p. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0740/2007031774-d.html
ISBN: 978-0-7817-6996-9 (alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst
Taylor Renée R.
The intentional relationship : occupational therapy and use of self
Philadelphia : F.A. Davis : cop. 2008 : xiv, 321 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/fy0803/2007040663.html
ISBN: 978-0-8036-1365-2 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Enabling occupation II : advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation
Townsend Elizabeth A., Polatajko Helene J.
Ottawa : Canadian Association of Occupational Therapists : 2007 : xxiv, 418 p. :
ISBN: 978-1-895437-76-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar och övrig litteratur för fördjupning tillkommer.