"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Utveckling, motivation och lärande - Beteendevetenskap i arbetsterapi, 12 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-03-11

Engelskt namn: Development, Motivation and Learning - Behavioural Sciences in Occupational Therapy

Denna kursplan gäller: 2015-06-15 och tillsvidare

Kurskod: 3AT079

Högskolepoäng: 12

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsterapi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Tregradig skala

Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi

Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen samt tränarprogrammet, 2012-11-21

Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut och tränarprogrammen, 2015-06-10

Innehåll

Kursen syftar till att fördjupa förståelsen av människan ur ett aktivitetsperspektiv i ett socialt sammanhang i olika åldrar. Fenomen som utveckling, motivation och lärande fokuseras, samt relateras till både arbetsterapeutiska modeller av människan i aktivitet och till modeller inom det beteendevetenskapliga området.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  • Redogöra för olika teoretiska perspektiv på och aspekter av människans utveckling 
  • Tillämpa en pedagogisk modell för lärande i samverkan med andra grupper
  • Genomföra projekt om ungdomars aktivitetsliv och identitetsutveckling, samt diskutera begreppen klass, kön, genus, etnicitet och kultur
  • Belysa livshistoriska omständigheter och händelser utifrån arbetsterapeutiska, psykologiska och sociologiska perspektiv
  • Självständigt identifiera, formulera och lösa problem, samt genomföra uppgifter inom givna tidsramar
  • Använda för sammanhanget lämpliga former och tekniker för presentation
  • Använda ett för situationen lämpligt och tydligt språk
  • Identifiera egna resurser och behov av lärande
  • Visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information
  • Identifiera egna interaktionsfärdigheter i gruppaktivitet

Behörighetskrav

Genomgångna kurser motsvarande termin 1 inom arbetsterapeutprogrammet, enligt utbildningsplan.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, individuellt arbete, grupparbeten, seminarier samt handledning. Delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikations-teknologi. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Betydelsen av lärande genom praktisk tillämpning, samarbete med andra och genom reflektion och självvärdering betonas för utvecklingen av kompetens i yrket. Obligatoriska undervisningsmoment av prövande karaktär anges i schema.

Examination

Examination sker genom både skriftliga och muntliga uppgifter, samt genom praktisk tillämpning.

Alla obligatoriska skriftliga, muntliga och praktiska uppgifter utgör bedömningsunderlag för betyg. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda med godkänt resultat.

I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimlig proportionell uppgift anges.

Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Efter tre prov rekommenderas studenten ansöka om plats i förnyad kurs. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för arbetsterapeutprogrammet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
 

Övriga föreskrifter

Studier skall bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot Medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap 10.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 25

Fisher Anne G.
Occupational therapy intervention process model : a model for planning and implementing top-down, client-centered, and occupation-based interventions
Fort Collins, Colorado : Three Star Press : 2009 : 188 s. + xii s. :
ISBN: 0-9774301-5-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Finns att köpa på utbildningen.

Nycklar till kunskap : om motivation, handling och förståelse i vuxenutbildning
Hedin Anna, Svensson Lennart
2., omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 252 s. :
ISBN: 978-91-44-07288-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Jacobsen Bo
Existensens psykologi : en introduktion
Stockholm : Natur och kultur : 2000 : 284, [1] s. :
ISBN: 91-27-07633-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kielhofner Gary
A Model of human occupation : theory and application
4. ed. : Baltimore, MD : Lippincott Williams & Wilkins : cop. 2008 : xvii, 565 p. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0740/2007031774-d.html
ISBN: 978-0-7817-6996-9 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Introduction to sociology : Scandinavian sensibilities
Aakvaag Gunnar C., Hviid Jacobsen Michael, Johansson Thomas
Harlow : Pearson : 2012. : xii, 397 s. :
ISBN: 0-273-72739-7 ¹34.99
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Utvecklingspsykologi
Hwang Philip, Nilsson Björn
3., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2011 : 376 s. :
ISBN: 978-91-27-13074-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Att förstå ungdomars identitetsskapande : en inspirations- och metodbok
Arpi Torsten, Sorbring Emma, Andersson Åsa, Molin Martin
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 329 s. :
ISBN: 9789147098330
Se Umeå UB:s söktjänst

Enabling occupation II : advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation : 9th Canadian occupational therapy guidelines
Townsend Elizabeth A., Polatajko Helene J.
2. ed. : Ottawa, Ontario : Canadian Association of Occupational Therapists : 2013 : xxiv, 428 p. :
ISBN: 189543789X
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.