Engelskt namn: Development, Motivation and Learning - Behavioural Sciences in Occupational Therapy
Denna kursplan gäller: 2015-06-15 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2015-06-15
Kursplan för kurser med start mellan 2014-08-25 och 2015-06-14
Kursplan för kurser med start mellan 2013-09-02 och 2014-08-24
Kurskod: 3AT079
Högskolepoäng: 12
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Arbetsterapi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen samt tränarprogrammet, 2012-11-21
Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut och tränarprogrammen, 2015-06-10
Kursen syftar till att fördjupa förståelsen av människan ur ett aktivitetsperspektiv i ett socialt sammanhang i olika åldrar. Fenomen som utveckling, motivation och lärande fokuseras, samt relateras till både arbetsterapeutiska modeller av människan i aktivitet och till modeller inom det beteendevetenskapliga området.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
Genomgångna kurser motsvarande termin 1 inom arbetsterapeutprogrammet, enligt utbildningsplan.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, individuellt arbete, grupparbeten, seminarier samt handledning. Delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikations-teknologi. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Betydelsen av lärande genom praktisk tillämpning, samarbete med andra och genom reflektion och självvärdering betonas för utvecklingen av kompetens i yrket. Obligatoriska undervisningsmoment av prövande karaktär anges i schema.
Examination sker genom både skriftliga och muntliga uppgifter, samt genom praktisk tillämpning.
Alla obligatoriska skriftliga, muntliga och praktiska uppgifter utgör bedömningsunderlag för betyg. Bedömningskriterier anges i kursens uppgiftsbeskrivningar. På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda med godkänt resultat.
I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimlig proportionell uppgift anges.
Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Efter tre prov rekommenderas studenten ansöka om plats i förnyad kurs. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för arbetsterapeutprogrammet.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.
Studier skall bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot Medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap 10.
Fisher Anne G.
Occupational therapy intervention process model : a model for planning and implementing top-down, client-centered, and occupation-based interventions
Fort Collins, Colorado : Three Star Press : 2009 : 188 s. + xii s. :
ISBN: 0-9774301-5-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Finns att köpa på utbildningen.
Nycklar till kunskap : om motivation, handling och förståelse i vuxenutbildning
Hedin Anna, Svensson Lennart
2., omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 252 s. :
ISBN: 978-91-44-07288-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jacobsen Bo
Existensens psykologi : en introduktion
Stockholm : Natur och kultur : 2000 : 284, [1] s. :
ISBN: 91-27-07633-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kielhofner Gary
A Model of human occupation : theory and application
4. ed. : Baltimore, MD : Lippincott Williams & Wilkins : cop. 2008 : xvii, 565 p. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0740/2007031774-d.html
ISBN: 978-0-7817-6996-9 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Introduction to sociology : Scandinavian sensibilities
Aakvaag Gunnar C., Hviid Jacobsen Michael, Johansson Thomas
Harlow : Pearson : 2012. : xii, 397 s. :
ISBN: 0-273-72739-7 ¹34.99
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Utvecklingspsykologi
Hwang Philip, Nilsson Björn
3., rev. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2011 : 376 s. :
ISBN: 978-91-27-13074-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att förstå ungdomars identitetsskapande : en inspirations- och metodbok
Arpi Torsten, Sorbring Emma, Andersson Åsa, Molin Martin
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2014 : 329 s. :
ISBN: 9789147098330
Se Umeå UB:s söktjänst
Enabling occupation II : advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation : 9th Canadian occupational therapy guidelines
Townsend Elizabeth A., Polatajko Helene J.
2. ed. : Ottawa, Ontario : Canadian Association of Occupational Therapists : 2013 : xxiv, 428 p. :
ISBN: 189543789X
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.