"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Arbetsterapi - processmodeller, 12 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-03-11

Engelskt namn: Occupational therapy - process models

Denna kursplan gäller: 2015-04-06 och tillsvidare

Kurskod: 3AT078

Högskolepoäng: 12

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsterapi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi

Beslutad av: Programrådet arbetsterapeut-sjukgymnast- idrottsvetenskapliga programmen inriktn idrottsmed coaching, 2012-09-26

Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut-, fysioterapeut och tränarprogrammen, 2015-02-25

Innehåll

Kursen behandlar olika aktivitetsfokuserade och klientcentrerade modeller som illustrerar och förklarar hur en människas aktivitetssituation kan identifieras och som vägleder arbetsterapeutens sätt att tänka och genomföra intervention. Utifrån ett aktivitetsvetenskapligt perspektiv ges även möjlighet att upptäcka och rapportera behov av arbetsterapiinsatser i samhället. I kursen ingår också att tillägna sig egna erfarenheter av att leva med olika funktionsnedsättningar och att leda en gruppaktivitet.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
•    Jämföra olika arbetsterapeutiska processmodellers uppbyggnad
•    Tillämpa två olika arbetsterapeutiska processmodeller
•    Använda relevanta metoder för datainsamling
•    Beskriva vad som kännetecknar ett klientcentrerat arbetssätt
•    Genomföra och redogöra för aktivitets-, miljö- och utförandeanalys
•    Diskutera tillgänglighet i samhället
•    Beakta mångfalds- och likabehandlingsprinciper
•    Identifiera, beskriva och argumentera för behov av arbetsterapiinsatser i samhället
•    Visa förmåga att informera olika grupper
•    Leda gruppaktivitet och reflektera över genomförandet
•    Självständigt identifiera, formulera och lösa problem, samt genomföra uppgifter inom givna tidsramar
•    Använda relevanta metoder för litteratursökning
•    Använda lämpliga former och tekniker för presentation
•    Använda ett lämpligt och tydligt språk
•    Visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet områdesbehörighet 16: Behörighetskurser: Matematik B, Naturkunskap B/Naturkunskap 2 och Samhällskunskap A. Naturkunskap B/ Naturkunskap 2 kan också ersättas med motsvarande kurser i omvårdnadsprogrammet. För information om meritkurser, se ”studera.nu/meritkurser”.

Från och med höstterminen 2013 kommer områdesbehörighet A14 att gälla:
Behörighetskurser: Matematik 2a alternativt Matematik 2b alternativt Matematik 2c
Naturkunskap 2, Samhällskunskap 1b alternativt Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Naturkunskap B/Naturkunskap 2 kan också ersättas med motsvarande kurser i omvårdnadsprogrammet. För information om meritkurser se ”studera.nu/meritkurser”.

Undervisningens upplägg

Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, individuellt arbete, par- och gruppövningar, seminarier samt handledning. Delar av undervisningen kan ges med stöd av informations- och kommunikationsteknologi. Detta kan innebära specifika krav på viss teknisk utrustning och kompetens. Betydelsen av lärande genom praktisk tillämpning, samarbete med andra och genom reflektion och självvärdering betonas för utvecklingen av kompetens i yrket. Obligatoriska undervisningsmoment av prövande karaktär anges i schema.
 

Examination

Alla obligatoriska skriftliga, muntliga och praktiska uppgifter utgör bedömningsunderlag för betyg.
På hela kursen ges något av betygen Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG). Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när samtliga obligatoriska moment är genomförda med godkänt resultat.
I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimlig proportionell uppgift anges.
Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Efter tre prov rekommenderas studenten ansöka om plats i förnyad kurs. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator.  I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för arbetsterapeutprogrammet.

Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller motsvarande kunskaper och färdigheter förvärvade i yrkesverksamhet kan tillgodoräknas för motsvarande utbildning vid Umeå universitet. Ansökan om tillgodoräknande skickas in till Studentcentrum/Examina. Mer information om tillgodoräknande finns på Umeå universitets studentwebb, www.student.umu.se, och i högskoleförordningen (6 kap). Ett avslag på ansökan om tillgodoräknande kan överklagas (Högskoleförordningen 12 kap) till Överklagandenämnden för högskolan. Detta gäller såväl om hela som delar av ansökan om tillgodoräknande avslås.

Övriga föreskrifter

Studier skall bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot Medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap 10.

Litteratur

Giltig från: 2015 vecka 15

Law Mary
Canadian occupational performance measure : svensk version
4. uppl. : Stockholm : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter : cop. 2006 : 48 s. :
ISBN: 91-86210-41-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fisher Anne G.
Occupational therapy intervention process model : a model for planning and implementing top-down, client-centered, and occupation-based interventions
Fort Collins, Colorado : Three Star Press : 2009 : 188 s. + xii s. :
ISBN: 0-9774301-5-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Finns att köpa på utbildningen.

Sett med patientens ögon : arbetsterapi och rehabilitering som patientens egen verksamhet
Fortmeier Susanne, Thanning Gitte, Ruthman Edström Mia, Jepsen Inger
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 243 s. :
ISBN: 91-44-00365-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kielhofner Gary
A Model of human occupation : theory and application
4. ed. : Baltimore, MD : Lippincott Williams & Wilkins : cop. 2008 : xvii, 565 p. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0740/2007031774-d.html
ISBN: 978-0-7817-6996-9 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Min mening : bedömning av kompetens och värderingar genom självskattning
Sjöberg Eva Marie, Baron Kathi
Nacka : Förbundet Sveriges Arbetsterapeuter : 2012 : 64 s. :
ISBN: 978-91-86210-53-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Taylor Renée R.
The intentional relationship : occupational therapy and use of self
Philadelphia : F.A. Davis : cop. 2008 : xiv, 321 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/fy0803/2007040663.html
ISBN: 978-0-8036-1365-2 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Enabling occupation II : advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation
Townsend Elizabeth A., Polatajko Helene J.
Ottawa : Canadian Association of Occupational Therapists : 2007 : xxiv, 418 p. :
ISBN: 978-1-895437-76-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

ADL-taxonomi : en bedömning av aktivitetsförmåga
Törnquist Kristina, Sonn Ulla
Nacka : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter : 2001 : 24, [16] s. :
ISBN: 91-86210-20-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Vetenskapliga artiklar och publikationer utifrån studentens eget val tillkommer. Övrig litteratur som ingår i temastudier anges i studieuppgifterna.