I kursen analyseras kontextuella faktorer utifrån ICF, Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa, samt arbetsterapeutiska modeller. Dessa faktorers inverkan på utförande av och engagemang i meningsfulla aktivitet studeras närmare för individer och grupper med svårigheter att upprätthålla möjligheter och rätten till aktivitet. Vidare ingår analys av hur kontextuella faktorer påverkar den arbetsterapeutiska processen. I kursen granskas relevanta instrument och interventioner som kan underlätta den arbetsterapeutiska processen och möjliggöra meningsfulla aktiviteter för individer och grupper.
Förväntade studieresultat
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- analysera kontextuella faktorer kring en individ eller grupp utifrån en modell och motivera varför de kontextuella faktorerna möjliggör eller hindrar utförande av eller engagemang i aktivitet
- analysera kontextuella faktorer kring en arbetsterapeutisk process och motivera varför dessa möjliggör eller hindrar processen
- föreslå och motivera lämpliga arbetsterapeutiska instrument och interventioner baserade på vetenskaplig grund/evidens, riktade mot kontextuella faktorer
- diskutera och motivera arbetsterapi inom relevanta forsknings- och arbetsområden
- med ett professionellt förhållningssätt, skriftligt och muntligt presentera förslag till arbetsterapeutiska instrument/interventioner för en individ eller grupp
- med ett professionellt förhållningssätt, skriftligt och muntligt förespråka rätten till aktivitet för en individ eller grupp
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet samt Ma B, Sh A, Nk B (alt Fy A, Ke A, Bi A) (områdesbehörighet 16) samt kunskaper motsvarande Arbetsterapeutprogrammet termin 4.
Undervisningens upplägg
Undervisningens bedrivs genom introducerande föreläsningar, teoretiska studier som åtföljs av individuellt och i grupp genomförda studentaktiva mindre projekt.
Examination
Kursen examineras genom en gruppuppgift och en individuell hemtentamen samt redovisning av dessa uppgifter i seminarier.
Som betyg används en tregradig betygsskala, väl godkänd, godkänd eller underkänd.
För betyget Godkänd på hela kursen krävs godkänt resultat på grupp- och individuell examinationsuppgift. För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs dessutom väl godkänt på individuell examinationsuppgift.
I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimlig proportionell uppgift anges.
Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Efter tre prov skall studenten ansöka om plats i förnyad kurs. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programkommittén begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för arbetsterapeutprogrammet.
Tillgodoräknande
Prövning huruvida en tidigare utbildning helt eller delvis kan godtas för tillgodoräknande avgörs av programkommittén (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).
Övriga föreskrifter
Studier skall bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot Medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap 10.
Litteratur
Giltig från:
2011 vecka 41
Fisher Anne G. Occupational therapy intervention process model : a model for planning and implementing top-down, client-centered, and occupation-based interventions Fort Collins, Colorado : Three Star Press : 2009 : 188 s. + xii s. : ISBN: 0-9774301-5-4 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Socialstyrelsen Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa : svensk version av International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) Stockholm : Socialstyr. : 2003 : 273 s. : ISBN: 91-7201-755-4 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Enabling occupation II : advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation Townsend Elizabeth A., Polatajko Helene J. Ottawa : Canadian Association of Occupational Therapists : 2007 : xxiv, 418 p. : ISBN: 978-1-895437-76-8 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Öhman A Genusperspektiv på vårdvetenskap Stockholm : Högskoleverket : 2009 : http://www.hogskoleverket.se Obligatorisk
Rehabiliteringsvetenskap : rehabilitering till arbetslivet i ett flerdisciplinärt perspektiv Vahlne Westerhäll Lotta, Bergroth Alf, Ekholm Jan 2., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2009 : 248 s. : ISBN: 978-91-44-05264-9 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Dessutom tillkommer vetenskapliga artiklar med inriktning mot arbetsterapeutisk bedömning och intervention.