Engelskt namn: Occupational Therapy - Activity and Participation
Denna kursplan gäller: 2012-09-03 och tillsvidare
Kurskod: 3AT056
Högskolepoäng: 22,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Arbetsterapi: Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Tregradig skala
Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen, 2009-01-21
Reviderad av: Programrådet arbetsterapeut-sjukgymnast- idrottsvetenskapliga programmen inriktn idrottsmed coaching, 2012-09-05
I kursen, som består av två delkurser, ingår riktlinjer för hur arbetsterapeuter genom sina insatser, värderingar och sitt förhållningssätt möjliggör aktivitet och delaktighet för personer hindrade att vara delaktiga i för dem meningsfulla sysslor och livsroller. Som genomgående arbetsprocessmodell används Occupational Therapy Intervention Process Model. Vikt läggs vid datainsamlingsmetoder och intervention med tillämpning av principer, metoder och teoretiska referensramar. Exempel på tillämpning i Delkurs 1 är anpassning av boendemiljön för personer med aktivitetshinder, att utifrån möten med funktionshindrade personer föreslå strategier och arbetsterapiinsatser och att dokumentera arbetsterapi i journal. I Delkurs 2 ingår arbetsterapeutiska insatser som syftar till att lotsa personer med psykisk ohälsa till meningsfulla sysslor för att öka delaktighet i samhället på individens villkor.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- tillämpa OTIPM (Occupational Therapy Intervention Process Model)
- tillämpa och redogöra för utförandeanalyser, uppgiftsanalyser och aktivitetsanalyser
- tillämpa principer för dokumentation av utgångsläge, mål och resultat
- exemplifiera och motivera för gradering av aktivitet, miljö och eget förhållningssätt, applicerat på klientfall
- tillämpa lagar och riktlinjer som styr journaldokumentation
- diskutera perspektiven etik och genus i relationen mellan klient, anhörig och arbetsterapeut
- tillämpa principer och riktlinjer vid bostadsanpassningsärenden
- tillämpa principer för val och anpassning av rullstolar och visa färdighet i rullstolskörning
- beskriva riktlinjer för bedömning och intervention som är rådande vid den verksamhet där fältstudier genomförts
visa förmåga att utreda och dokumentera miljöinriktade åtgärder på individnivå
- omsätta innebörden av principerna: klientcentrerad och aktivitetsfokuserad arbetsterapi, top-down- ansats, meningsfulla och ändamålsenliga aktiviteter, direkt och indirekt arbetsterapi, närmaste utvecklingszon/optimal match
- självständigt redogöra för och konkretisera överväganden vid val av riktlinjer vid arbetsterapeutiska bedömningar och insatser
- motivera val av teoretiska referensramar/teoretisk grund i arbetsterapi
- identifiera sitt behov av kunskap och fortlöpande visa förmåga till kompetensutveckling
- kritiskt granska, välja och tillämpa lämpliga metoder för datainsamling och intervention
- redogöra för de konsekvenser som funktions- aktivitets- och delaktighetsbegränsningar kan ha på en individs möjligheter i livet.
- visa förmåga att söka, kritiskt granska och redogöra för evidens i litteratur som stödjer föreslagna arbetsterapeutiska insatser
- visa färdighet i att aktivt förmedla kunskaper och egna synpunkter vid seminarier, reflektionsforum, diskussioner och praktiska övningar
- visa förmåga att leda workshop och förmedla sitt kunnande om intervention
Univ:Kunskaper som motsvarar samtliga föregående kurser i arbetsterapeututbildningen, dock med förbehåll för omtentamensregler angivna i utbildningsplanen.
Kursen är uppdelad i Delkurserna 1 (16.5 hp) och 2 (6 hp). Varje delkurs har en studiehandledning, vilken ger vägledning för de ingående uppgifterna och hur de examineras. Undervisningen i Delkurs 1 bedrivs i form av introducerande föreläsningar inför praktiska och teoretiska studier, enskilt och i mindre grupper, färdighetsträning, seminarium, reflektionsforum och uppgifter i projektform samt en veckas verksamhetsförlagda studier. Under delkursen ger möten med klienter förutsättningar för en del av de ingående uppgifterna. Även i Delkurs 2 varvas introducerande föreläsningar med inläsnings-uppgifter, seminarier och praktisk tillämpning till exempel i form av studerandeledda workshops. Personbeskrivningar i skönlitteratur och film används också som grund för färdighetsträning i arbetsterapiprocessen.
Bedömningsunderlag för kursen utgörs av seminarier och skriftliga dokument/rapporter samt visad färdighet vid praktiska moment. Delkurs 1 avslutas med en individuellt dokumenterad och muntligt redovisad uppgift och Delkurs 2 examineras med individuella skriftliga uppgifter och studerandeledd workshop i grupp.
Uppgifter bedöms utifrån nivåerna väl godkänd, godkänd eller underkänd. För att få väl godkänt/ godkänt betyg krävs närvaro vid samtliga seminarier och att samtliga obligatoriska uppgifter uppnår kriterierna för respektive betygsnivå, beskrivna i studiehandledningen. Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när alla obligatoriska moment är slutförda.
I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Efter tre prov rekommenderas studenten ansöka om plats i förnyad kurs. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för arbetsterapeutprogrammet.
Tillgodoräknande
Prövning huruvida en tidigare utbildning helt eller delvis kan godtas för tillgodoräknande avgörs av programkommittén (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).
Studierna skall bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap.10.
Äldre och matsituationen : om att äta och dricka på ett säkrare sätt
Bergerson Gunilla, Larsson Ingrid
Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet : cop. 2009 : 31 s. :
http://www.hi.se/Global/pdf/2009/09304-aldreochmatsituationen.pdf
ISBN: 978-91-85435-59-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Davies Patricia M.
Steps to follow : the comprehensive treatment of patients with hemiplegia
2. completely rev. ed. : Berlin : Springer : 2000 : xxxii, 514 s. :
ISBN: 3-540-60720-X (kart.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Engström Bengt
Ergonomi. Sittande & rullstolar
Posturalis Books : 2007 :
http://www.elib.se/library/ebook_detail.asp?id=9197237965&id_type=ISBN&lib=Lz Omslag och förlagets beskrivning
ISBN: 978-91-972379-6-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fisher Anne G.
Occupational therapy intervention process model : a model for planning and implementing top-down, client-centered, and occupation-based interventions
Fort Collins, Colorado : Three Star Press : 2009 : 188 s. + xii s. :
ISBN: 0-9774301-5-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Neuropsychology for occupational therapists : cognition in occupational performance
Grieve June I., Gnanasekaran Linda
3. ed. : Oxford : Blackwell : 2008 : x, 235 s. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0802/2007037064-d.html
ISBN: 978-1-4051-3699-0 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kielhofner Gary
A Model of human occupation : theory and application
4. ed. : Baltimore, MD : Lippincott Williams & Wilkins : cop. 2008 : xvii, 565 p. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0740/2007031774-d.html
ISBN: 978-0-7817-6996-9 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
WEIS-S
Moore-Corner Renee A., Kielhofner Gary, Olsson Linda, Ekbladh Elin, Haglund Lena
Version 2 : Linköping : 2000 : 34 bl. :
Obligatorisk
Wemmenborn Lotte
Handbok till bra sittande : en vägledning genom förskrivningsprocessen
Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet : cop. 2007 : 84 s. :
ISBN: 978-91-85435-32-6 (spiralh.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dialog om arbetsförmåga : (DOA) version 4.0
Norrby Eva, Linddahl Iréne
[Ny utg.] : Nacka : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter (FSA) : cop. 2010 : 32 s. + :
ISBN: 91-86210-62-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nationell psykiatrisamordning
Vad är psykiskt funktionshinder? Nationell psykiatrisamordning ger sin definition av begreppet psykiskt funktionshinder. Rapport 2006:5.(www.sou.gov.se/psykiatri)
2006 :
Obligatorisk
WRI-S : översättning och bearbetning av: The worker role interview
Braveman Brent, Ekbladh Elin, Haglund Lena
Version 3 : Linköping : Univ., Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier : 2007 : 40 s. :
Obligatorisk
Rehabilitering och stöd till återhämtning vid psykiska funktionshinder : möjlighetens metoder för en ny praktik
Bogarve Camilla, Ershammar David, Rosenberg David
1. uppl. : Stockholm : Gothia : 2012 : 285 s. :
ISBN: 978-91-7205-787-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Bostadsanpassningsbidraget : en webbhandbok från Boverket
Karlskrona : Boverket : [2012]- :
http://www.boverket.se/Vagledningar/Bostadsanpassningsbidrag
Obligatorisk
Lindström, M. (2007). Vardagslivets Rehabilitering - Del A: Modellverksamhet för rehabilitering inom socialpsykiatri. Pilotprojekt i svensk kommun med modellverksamhet baserad på OTIPM. Rapport från Umeå universitet, enheten för arbetsterapi. (Kan hämtas som pdf-dokument på Cambro med författarens godkännande). Lindström, M. (2007). Vardagslivets Rehabilitering - Del B: Vy över arbetsterapeutiska insatser i svensk psykiatri. Rapport från Umeå universitet, enheten för arbetsterapi. (Kan hämtas som pdf-dokument på Cambro med författarens godkännande). I kursen ingår, med hänvisning till studiehandledningens litteraturlista, instrument, artiklar, arbetsterapiprogram, skönlitteratur och biografier. Dessutom tillkommer egna val av vetenskapliga artiklar.
Äldre och matsituationen : om att äta och dricka på ett säkrare sätt
Bergerson Gunilla, Larsson Ingrid
Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet : cop. 2009 : 31 s. :
http://www.hi.se/Global/pdf/2009/09304-aldreochmatsituationen.pdf
ISBN: 978-91-85435-59-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hjälpmedel och annat stöd för personer med psykiska funktionsnedsättningar : man kan inte ha kaos både i huvudet och hemma
Brun Catarina, Grönberg-Eskel Marit, Fritzson Magnus
Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet : cop. 2008 : 88 s. :
ISBN: 978-91-85435-57-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Att leva med psykiska funktionshinder : livssituation och effektiva vård- och stödinsatser
Brunt David, Hansson Lars
Lund : Studentlitteratur : 2005 : 320 s. :
ISBN: 91-44-03316-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Davies Patricia M.
Steps to follow : the comprehensive treatment of patients with hemiplegia
2. completely rev. ed. : Berlin : Springer : 2000 : xxxii, 514 s. :
ISBN: 3-540-60720-X (kart.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Engström Bengt
Ergonomi. Sittande & rullstolar
Posturalis Books : 2007 :
http://www.elib.se/library/ebook_detail.asp?id=9197237965&id_type=ISBN&lib=Lz Omslag och förlagets beskrivning
ISBN: 978-91-972379-6-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fisher Anne G.
Occupational therapy intervention process model : a model for planning and implementing top-down, client-centered, and occupation-based interventions
Fort Collins, Colorado : Three Star Press : 2009 : 188 s. + xii s. :
ISBN: 0-9774301-5-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Neuropsychology for occupational therapists : cognition in occupational performance
Grieve June I., Gnanasekaran Linda
3. ed. : Oxford : Blackwell : 2008 : x, 235 s. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0802/2007037064-d.html
ISBN: 978-1-4051-3699-0 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kielhofner Gary
A Model of human occupation : theory and application
4. ed. : Baltimore, MD : Lippincott Williams & Wilkins : cop. 2008 : xvii, 565 p. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0740/2007031774-d.html
ISBN: 978-0-7817-6996-9 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
WEIS-S
Moore-Corner Renee A., Kielhofner Gary, Olsson Linda, Ekbladh Elin, Haglund Lena
Version 2 : Linköping : 2000 : 34 bl. :
Obligatorisk
Wemmenborn Lotte
Handbok till bra sittande : en vägledning genom förskrivningsprocessen
Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet : cop. 2007 : 84 s. :
ISBN: 978-91-85435-32-6 (spiralh.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Användning av vardagsteknik efter förvärvad hjärnskada : arbetsterapeutisk bedömning och intervention i daglig aktivitet
Larsson Lund Maria, Lindén Anita
1. uppl. : Vällingby : Hjälpmedelsinstitutet : cop. 2010 : 16 s. :
ISBN: 978-91-86633-18-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Dialog om arbetsförmåga : (DOA) version 4.0
Norrby Eva, Linddahl Iréne
[Ny utg.] : Nacka : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter (FSA) : cop. 2010 : 32 s. + :
ISBN: 91-86210-62-9
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nationell psykiatrisamordning
Vad är psykiskt funktionshinder? Nationell psykiatrisamordning ger sin definition av begreppet psykiskt funktionshinder. Rapport 2006:5.(www.sou.gov.se/psykiatri)
2006 :
Obligatorisk
WRI-S : översättning och bearbetning av: The worker role interview
Braveman Brent, Ekbladh Elin, Haglund Lena
Version 3 : Linköping : Univ., Institutionen för samhälls- och välfärdsstudier : 2007 : 40 s. :
Obligatorisk
Lindström, M. (2007). Vardagslivets Rehabilitering - Del A: Modellverksamhet för rehabilitering inom socialpsykiatri. Pilotprojekt i svensk kommun med modellverksamhet baserad på OTIPM. Rapport från Umeå universitet, enheten för arbetsterapi. (Kan hämtas som pdf-dokument på Cambro med författarens godkännande). Lindström, M. (2007). Vardagslivets Rehabilitering - Del B: Vy över arbetsterapeutiska insatser i svensk psykiatri. Rapport från Umeå universitet, enheten för arbetsterapi. (Kan hämtas som pdf-dokument på Cambro med författarens godkännande). I kursen ingår, med hänvisning till studiehandledningens litteraturlista, instrument, artiklar, arbetsterapiprogram, skönlitteratur och biografier. Dessutom tillkommer egna val av vetenskapliga artiklar.