Engelskt namn: Behavioural Sciences
Denna kursplan gäller: 2012-02-13 och tillsvidare
Kurskod: 3AT045
Högskolepoäng: 15
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Arbetsterapi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen, 2008-03-19
Reviderad av: Programrådet arbetsterapeut-sjukgymnast- idrottsvetenskapliga programmen inriktn idrottsmed coaching, 2012-02-14
Det övergripande temat för hela den beteendevetenskapliga kursen är hur människan i samspel med sin omgivning utvecklas med utgångspunkt från sina biologiska, psykologiska och sociala förutsätt-ningar. Detta grundas på olika teoribildningar inom psykologi, pedagogik och sociologi. I alla moment ingår kopplingar till arbetsterapeutisk teori och praktik. Delkurs 1, 10,5 högskolepoäng Kursen innehåller studier om vad barn är utrustade med när de föds och hur aktivitetsförmåga utveck-las från reflexutlösta handlingar till ett viljestyrt och målinriktat beteende, där barnet behärskar både motorik, språk, tänkande och socialt samspel. Även den vuxna människans olika livsformer och livs-villkor samt hur händelser och skeenden i livet kan påverka det fortsatta livet ingår. Dessutom studeras grundläggande pedagogisk teori kopplad till arbetsterapeutisk teori. Delkursen ges delvis parallellt med en kurs i forskningsmetodik. Delkurs 2, 4,5 högskolepoäng Kursen handlar om vad som är aktuellt i tonåringars psykologiska utveckling och hur denna påverkas av uppväxtvillkor, könsroller och etnicitet. Kursen innehåller grundläggande sociologisk teori, där också begreppet kultur och identitet definieras. Sociologiska ungdomsforskares teorier studeras och tillämpas för att vidga förståelsen för hur ungdomar lever sina liv. Delkursen ges parallellt med en kurs i forskningsmetodik.
Efter genomgången kurs ska studenten kunna: - redogöra för spädbarns förmåga till aktivitet och förklara hur temperament kan påverka ett barns aktivitetsförmåga - förklara de grundläggande begreppen i de för kursen aktuella utvecklingsteoretikerna - beskriva utvecklingsteoretikernas människosyn och deras uppfattning om vad som utgör drivkraf-ter i människans utveckling - definiera begreppen identitet och självbild samt reflektera över aktiviteters betydelse för en per-sons identitet och självbild. - beskriva och förklara begreppet pedagogik utifrån olika vetenskapliga källor. - beskriva och förklara kopplingar mellan pedagogisk teori och arbetsterapeutisk teori - beskriva den vuxna människan ur ett livsformsperspektiv - förklara och föra ett resonemang kring hur livshistoriska händelser påverkat det fort satta livet utifrån humanistiska och existentiella psykologiska perspektiv - definiera begreppen identitet, klass, kön, genus, etnicitet och kultur samt tillämpa minst två av dessa i examinationsuppgift/litteraturstudie - tillämpa minst en sociologs synsätt i examinationsuppgifterna - beskriva kopplingar mellan sociologisk och arbetsterapeutisk teori - visa/tillämpa kommunikationsfärdigheter muntligt och skriftligt - visa/tillämpa grupp- och samspelsfärdigheter i grupparbete och vid seminarier - visa/tillämpa färdigheter i självvärdering och återkoppling
Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, kritisk granskning och reflektion. Genomgående grundas kursinnehållet på tillgänglig vetenskaplig kunskap och dokumenterad, beprövad erfarenhet. I kursen ingår föreläsningar, diskussionsseminarier, enskilda uppgifter och gruppuppgifter. De olika arbetsformerna anpassas efter förväntade studieresultat.
I båda delkurserna ingår själv-och kamratvärdering enligt PUMAP, Personlig utveckling mot arbetsterapeutisk professionalitet. Delkurs 1 examineras genom en skriftlig individuell tentamen, samt genom individuell skriftlig rapport och individuell muntlig presentation som båda presenteras vid examinerande seminarier. Delkurs 2 examineras genom en litteraturöversikt, skriftligt samt muntligt vid seminarium Som betyg används en tregradig betygsskala, väl godkänd, godkänd eller underkänd. För godkänt resultat på hela kursen krävs att samtliga uppgifter är godkända. Bedömningsunderlag utgörs av skriftliga dokument/rapporter och seminarier. Kriterier för respektive betygsnivå finns beskrivna i studiehandledningen. Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först när alla uppgifter är slutförda. I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Efter tre prov skall studenten ansöka om plats i för-nyad kurs. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programkommittén begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för arbetsterapeutprogrammet. Tillgodoräknande Prövning huruvida en tidigare utbildning helt eller delvis kan godtas för tillgodoräknande avgörs av programrådet (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).
Studierna skall bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap.10.
Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt
Askland Leif, Sataøen Svein Ole, Claesdotter Annika
1. uppl. : Stockholm : Liber : cop. 2003 : 317 s. :
ISBN: 91-47-05139-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fisher Anne G.
Occupational therapy intervention process model : a model for planning and implementing top-down, client-centered, and occupation-based interventions
Fort Collins, Colorado : Three Star Press : 2009 : 188 s. + xii s. :
ISBN: 0-9774301-5-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Jacobsen Bo
Existensens psykologi : en introduktion
Stockholm : Natur och kultur : 2000 : 284, [1] s. :
ISBN: 91-27-07633-4 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kielhofner Gary
A Model of human occupation : theory and application
4. ed. : Baltimore, MD : Lippincott Williams & Wilkins : cop. 2008 : xvii, 565 p. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0740/2007031774-d.html
ISBN: 978-0-7817-6996-9 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Enokson Uffe
Tid, pengar och sociala nätverk : en studie av arbetsvillkor och vardagsliv i Sävsjö
Växjö : Institutionen för vårdvetenskap och socialt arbete, Växjö universitet : [2005] : 139 s. :
Obligatorisk
Aktivitet & relation : mål och medel inom psykosocial rehabilitering
Eklund Mona, Gunnarsson Birgitta, Leufstadius Christel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 275 s. :
ISBN: 978-91-44-04868-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Taylor Renée R.
The intentional relationship : occupational therapy and use of self
Philadelphia : F.A. Davis : cop. 2008 : xiv, 321 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/fy0803/2007040663.html
ISBN: 978-0-8036-1365-2 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Nycklar till kunskap : om motivation, handling och förståelse i vuxenutbildning
Hedin Anna, Svensson Lennart
2., omarb. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2011 : 252 s. :
ISBN: 978-91-44-07288-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fisher Anne G.
Occupational therapy intervention process model : a model for planning and implementing top-down, client-centered, and occupation-based interventions
Fort Collins, Colorado : Three Star Press : 2009 : 188 s. + xii s. :
ISBN: 0-9774301-5-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kielhofner Gary
A Model of human occupation : theory and application
4. ed. : Baltimore, MD : Lippincott Williams & Wilkins : cop. 2008 : xvii, 565 p. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0740/2007031774-d.html
ISBN: 978-0-7817-6996-9 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ungdomsgrupper i teori och praktik
Lalander Philip, Johansson Thomas
3. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 271 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/6959-03/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 978-91-44-01474-6
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Ungdomar och identitet
Frisén Ann, Hwang Philip
1. utg. : Stockholm : Natur och kultur : 2006 : 239, [1] s. :
ISBN: 91-27-09638-6 (inb.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Öhman A
Genusperspektiv på vårdvetenskap
Stockholm : Högskoleverket : 2009 :
http://www.hogskoleverket.se
Obligatorisk
World Federation of Occupational Therapists [WFOT]. (2009) Guiding principles on diversity and culture. (Cambro)
Relevanta artiklar, avhandlingar och publikationer för området tillkommer.