Delkurs 1. 4,5 högskolepoäng
Kursen innehåller olika forskningsansatser, forskningsmetodik, forskningsprocessen och forsknings-etik och vanliga begrepp relaterade till dessa. Forskningsmetodikens betydelse för arbetsterapipraxis ingår också. Kursen innehåller olika metoder för insamling av kvantitativa data såsom enkät och andra typer av självskattningsformulär samt metoder för analys av data som deskriptiv statistik och ickeparametriska metoder. Vidare ingår kritisk granskning av vetenskapliga artiklar.
Delkurs 2. 3 högskolepoäng
Kursen innehåller olika metoder för insamling av data som observation, intervju och metoder för analys av data såsom kvalitativ innehållsanalys samt litteraturstudie. Vidare ingår vetenskaplig rapportering och kritisk granskning. Kursen relateras till arbetsterapi och ges parallellt med en beteendevetenskaplig kurs varför kursens innehåll även kan relateras till denna.
Förväntade studieresultat
Det övergripande förväntade studieresultatet med hela kursen är att studenten, genom de specifika förväntade studieresultaten för respektive delkurs, skall ha tillägnat sig grunderna för ett vetenskapligt tänkande och ett vetenskapligt arbetssätt för sina fortsatta studier och sin kommande yrkesutövning.
Delkurs 1
Specifika förväntade studieresultat för delkurs 1 är att studenten efter genomgången kurs ska kunna:
- beskriva och förklara innebörden av olika forskningsansatser, olika metoder för forskning, forskningsprocessen och forskningsetik samt vanliga begrepp relaterade till dessa.
- kritiskt granska frågeformulär
- beskriva och förklara innebörden av deskriptiv, explorativ och hypotesprövande statistik
- särskilja vetenskapliga och populärvetenskapliga artiklar.
Delkurs 2
Specifika förväntade studieresultat för delkurs 2 är att studenten efter genomgången kurs ska kunna:
- kritisk granska kvantitativa och kvalitativa studier
- genomföra en litteraturöversikt och rapportera den i en form som följer vedertagna riktlinjer för vetenskaplig publikation och värdera dess kvalité
- beskriva forskningsmetodikens betydelse och användning för arbetsterapipraxis.
- kritiskt granska andra studenters arbeten och ge konstruktiv återkoppling.
Behörighetskrav
Ma B, Sh A, Nk B (alt Fy A, Ke A, Bi A)
Undervisningens upplägg
Studierna kännetecknas av aktivt kunskapssökande, kritisk granskning och reflektion. Genomgående grundas kursinnehållet på tillgänglig vetenskaplig kunskap och dokumenterad beprövad erfarenhet. I kursen ingår förläsningar, diskussionsseminarier, enskilda uppgifter och gruppuppgifter.
Examination
Hela kursen examineras genom en individuell tentamen och dessutom examineras, i delkurs 2, en litteraturöversikt, skriftligt och muntligt vid ett seminarium.
Som betyg används en tregradig betygsskala, väl godkänd, godkänd eller underkänd. Bedömningsunderlag utgörs av skriftlig individuell tentamen och seminarium. För godkänt resultat på hela kursen krävs att båda uppgifterna är godkända. Kriterierna för respektive betygsnivå finns beskrivna i studiehandledningen. Betyget utgör en sammanfattande bedömning och sätts först då alla uppgifter är slutförda.
I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges.
Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Efter tre prov skall studenten ansöka om plats i förnyad kurs. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programkommittén begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för arbetsterapeutprogrammet.
Tillgodoräknande
Prövning huruvida en tidigare utbildning helt eller delvis kan godtas för tillgodoräknande avgörs av programrådet (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).
Övriga föreskrifter
Studierna skall bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap.10.
Litteratur
Giltig från:
2011 vecka 46
Backman Jarl Rapporter och uppsatser 2., uppdaterade [och utök.]. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 223 s. : ISBN: 978-91-44-04826-0 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv Olsson Henny, Sörensen Stefan 3. uppl. : Stockholm : Liber : 2011 : 328 s. : ISBN: 91-47-10051-6 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Att göra systematiska litteraturstudier : värdering, analys och presentation av omvårdnadsforskning Forsberg Christina, Wengström Yvonne 2., [uppdaterade] utg. : Stockholm : Natur & Kultur : 2008 : 215 s. : ISBN: 978-91-27-10016-9 (inb.) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Relevanta vetenskapliga artiklar, avhandlingar och publikationer för området tillkommer.