"False"
Hoppa direkt till innehållet
printicon
Huvudmenyn dold.
Kursplan:

Arbetsterapi - perspektiv och processer, 15 hp

Kursen är nedlagd från och med 2021-03-11

Engelskt namn: Occupational Therapy - Perspectives and Processe

Denna kursplan gäller: 2011-11-14 och tillsvidare

Kurskod: 3AT042

Högskolepoäng: 15

Utbildningsnivå: Grundnivå

Huvudområden och successiv fördjupning: Arbetsterapi: Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd

Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi

Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen, 2007-12-12

Reviderad av: Programrådet arbetsterapeut-sjukgymnast- idrottsvetenskapliga programmen inriktn idrottsmed coaching, 2011-11-03

Innehåll

Kursen innehåller grundläggande begrepp och principer i ämnet arbetsterapi, yrkets interventionsom-råden och dess teoribildning. Undervisningens fokus är analys av människans vardagsaktiviteter och de miljöer hon utför dem i, samt grundläggande kunskaper om hur arbetsterapeuten på ett strukture-rat sätt kan möjliggöra meningsfull aktivitet. Kursen innehåller även ett aktivt reflekterande kring bemötande och professionellt förhållningssätt.

Förväntade studieresultat

Efter avslutad kurs ska studenten på en grundläggande nivå kunna: - visa på färdigheter att, med utgångspunkt i teori och praxis, aktivt förmedla kunskaper och egna synpunkter vid seminarier, reflektionsforum, diskussioner och praktiska övningar samt i skriftliga dokument referera till relevant litteratur. - såväl skriftligt som muntligt visa på förståelse av, och förmåga att tillämpa, en processdriven arbetsprocess. - redogöra för WHO´s begrepp International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF) och dess tillämpbarhet inom arbetsterapi. - självständigt kunna analysera de vardagssysslor människan utför och de miljöer hon befinner sig i inom områdena personlig vård, produktivitet och fritid. - redogöra för och diskutera personliga erfarenheter av att ”leva med funktionshinder” och be-skriva vilka konsekvenser detta medför för aktiviteter i det vardagliga livet samt att kunna fö-reslå åtgärder för att bibehålla eller möjliggöra aktivitet och delaktighet. - självständigt, utifrån teori och praxis, exemplifiera och argumentera för anpassningar och gradering av aktiviteter, miljöer och det egna förhållningssättet relaterat till personer med funktionsnedsättning, aktivitetshinder och/eller begränsning i att delta och upprätthålla sina ”centrala livsroller”. - redogöra för och förmedla innehållet i begreppet Alternativ Komplementär Kommunikation (AKK) - redogöra för och tillämpa grunderna för hjälpmedelsförskrivning och bostadsanpassning. - visa på förmåga till ett professionellt förhållningssätt enligt begrepp definierade i Personlig Utveckling mot Arbetsterapeutisk Professionalitet (PUMAP).

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs grundläggande behörighet samt Ma B, Sh A, Nk B (alt Fy A, Ke A, Bi A) (områdesbehörighet 16) och kunskaper motsvarande 15 högskolepoäng i arbetsterapi dock med förbehåll för omtentamensregler angivna i utbildningsplanen.

Undervisningens upplägg

Studierna kännetecknas av den studerandes aktiva kunskapssökande, problemlösning och reflektion. Som pedagogisk metod används miniseminarier, reflektion över egna och andras upplevelser/bidrag, självständigt arbete med förankring till arbetsterapeutisk teori och praxis. Undervisningen sker i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbeten, en veckas verksamhetsförlagd utbildning (VFU).

Examination

Kursens samtliga seminarier, uppgifter och laborationer ligger till grund för betygssättning. Kursen examineras sista kursveckan genom en individuell muntlig tentamen i grupp samt en skriftlig tenta-men. Vidare ingår en individuellt skriftlig uppgift med fokus på Bostadsanpassning kopplat till en av-gränsad funktionsnedsättning. Som betyg används en tregradig betygsskala väl godkänd, godkänd eller underkänd. På de individuella examinationerna sätts något av betygen väl godkänd, godkänd eller underkänd; För betyget GODKÄND på kursen krävs att du: - lämnar in samtliga uppgifter inom angiven tid och enligt föreskrivna ramar i studiehandled-ningen. - såväl skriftligt som muntligt visar på förståelse av, och förmåga att tillämpa, en processdriven arbetsprocess - analyserar de vardagssysslor människan utför och de miljöer hon befinner sig i inom områdena personlig vård, produktivitet och fritid. - redogör för och diskuterar dina personliga erfarenheter av att ”leva med funktionshinder” och beskriver vilka konsekvenser detta får för aktiviteter i det vardagliga livet samt föreslår åtgär-der för att kunna bibehålla eller möjliggöra aktivitet och delaktighet. - utifrån teori och praxis, exemplifierar och argumenterar för anpassningar och gradering av ak-tiviteter, miljöer och eget förhållningssätt relaterat till personer med funktionsnedsättning, ak-tivitetshinder och/eller begränsning i att delta och upprätthålla sina ”centrala livsroller”. - i skriftliga uppgifter refererar till relevant litteratur, och hänvisar till en avslutande referenslis-ta. - presenterar alla uppgifter/rapporter i en logisk struktur - såväl muntligt som skriftligt, visar på färdigheter att reflektera kring kursens aktuella fråge-ställningar både utifrån litteratur och egna erfarenheter. - visar på färdigheter att, med utgångspunkt i teori och praxis, aktivt förmedlar kunskaper och egna synpunkter vid föreläsningar, seminarier, reflektionsforum, diskussioner och praktiska övningar - redogör för WHO´s begrepp ICF och dess tillämpbarhet inom arbetsterapi - redogör för och förmedlar innehållet i begreppet AKK - redogör för och tillämpar grunderna vid hjälpmedelsförskrivning och bostadsanpassning. - visar förmåga till ett professionellt förhållningssätt enligt begrepp definierade i PUMAP. För betyget VÄL GODKÄND på kursen krävs utöver ovanstående att du: - under den muntliga slutexaminationen refererar till litteraturen, använder och visar på bred förståelse av de begrepp som har tagits upp i kursen, kopplat till en klients kontext. - presenterar alla uppgifter i stilistiskt välstrukturerade former. - teoretiskt förankrar analyser, slutsatser och reflektioner och styrker dessa med arbetsterapeu-tisk litteratur/forskning. - aktivt lyfter egna relevanta synpunkter och frågeställningar vid föreläsningar, seminarier, re-flektionsforum, diskussioner och praktiska övningar För övriga uppgifter ges muntliga eller skriftliga omdömen. Betyget utgör en sammanfattande bedöm-ning av resultaten från samtliga uppgifter och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända. I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan an-nan rimligt proportionell uppgift anges. Student, som ligger nära gränsen för godkänt betyg, kan få utföra kompletterande uppgifter i stället för en omtentamen. Examinator bestämmer vilka uppgifter studenten ska utföra samt inom vilken tid som komplettering ska vara utförd. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. Student som blivit underkänd erbjuds studievägledning. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för arbetsterapi. Tillgodoräknande Prövning huruvida en tidigare utbildning kan godtas för tillgodoräknande avgörs av programkommit-tén. Dessförinnan görs en bedömning av kursansvarig lärare som också lämnar förslag till beslut.

Övriga föreskrifter

Studierna skall bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap.10.

Litteratur

Giltig från: 2011 vecka 46

Sett med patientens ögon : arbetsterapi och rehabilitering som patientens egen verksamhet
Fortmeier Susanne, Thanning Gitte, Ruthman Edström Mia, Jepsen Inger
Lund : Studentlitteratur : 1998 : 243 s. :
ISBN: 91-44-00365-X
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Hagedorn Rosemary
Occupational therapy : perspectives and processes
Edinburgh ;a New York : Churchill Livingstone : 1995 : 328 s. :
ISBN: 0-443-04978-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Heister Trygg Boel
Alternativ och kompletterande kommunikation (AKK) i teori och praktik
1. uppl. : Vällingby : Handikappinstitutet : 1998 : 228 s. :
ISBN: 91-88337-19-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Kielhofner Gary
A Model of human occupation : theory and application
4. ed. : Baltimore, MD : Lippincott Williams & Wilkins : cop. 2008 : xvii, 565 p. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0740/2007031774-d.html
ISBN: 978-0-7817-6996-9 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Fisher Anne G.
Occupational therapy intervention process model : a model for planning and implementing top-down, client-centered, and occupation-based interventions
Fort Collins, Colorado : Three Star Press : 2009 : 188 s. + xii s. :
ISBN: 0-9774301-5-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Aktivitet & relation : mål och medel inom psykosocial rehabilitering
Eklund Mona, Gunnarsson Birgitta, Leufstadius Christel
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 275 s. :
ISBN: 978-91-44-04868-0
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Mosey Anne Cronin
Psychosocial components of occupational therapy
New York : Raven Press : cop. 1986 : 606 s. :
ISBN: 0-89004-334-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst

Svensk version av International Classification of Functioning, disability and Health Short version ICF. Statens Institut för Särskilt Utbildningsstöd. (2003). Om bemötande av människor med funktionshinder. Sisus idébank. (pdf.fil) Vetenskapliga artiklar och publikationer tillkommer.