Huvudområden och successiv fördjupning:
Arbetsterapi: Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen, 2008-05-21
Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen, 2009-09-30
Innehåll
Kursen behandlar principer för att planera, tillämpa, dokumentera och utvärdera olika typer av gruppaktiviteter. Kursen innehåller presentation av begrepp som gruppdynamik och grupprocesser samt ger en översikt av grupper och gruppaktiviteters terapeutiska värde. Kursen innehåller även en beskrivning av modeller och verktyg för att utveckla och tillämpa sitt ledarskap vid olika former av grupper. Kursen inbegriper även reflektion kring egna upplevelser av att leda, observera och delta i gruppaktivitet.
Förväntade studieresultat
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- planera ett gruppaktivitetsprogram utifrån deltagarnas behov
- planera och genomföra ett gruppaktivitetstillfälle ur programmet
- dokumentera, analysera och utvärdera grupptillfället utifrån en teoretisk modell
- reflektera över mottagen handledning och feedback på sitt ledarskap
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Undervisningens upplägg
Studierna kännetecknas av den studerandes aktiva kunskapssökande, problemlösning och reflektion. Som pedagogisk metod används upplevelsebaserat lärande t.ex. rollspel med videoinspelning. Metoden innehåller direkt återspegling från såväl kursledning som samtliga deltagare med fokus på observation och analys av ledarskapet och skeendet i gruppen. Lärandet sker i form av föreläsningar, litteraturstudier, seminarier, grupparbeten, handledning samt självständigt arbete. Kunskapsbyggandet baseras på deltagande i verkstäder, reflektion över egna upplevelser, förankring av dessa i teori och praxis, samt tillämpning genom att själv leda gruppaktivitet. Kursinnehållet ska bygga på tillgänglig vetenskaplig kunskap och beprövad erfarenhet.
Examination
Kursen examineras individuellt i form av hemuppgifter, samt i grupp i form av seminarium och verkstad. Examinationsuppgifterna beskrivs utförligt i studiehandledningen. Som betyg används en tregradig betygsskala, väl godkänd, godkänd eller underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs närvaro vid värkstäder sam att samtliga prov och obligatoriska moment är godkända. För betyget väl godkänt krävs dessutom väl godkänt på examinationens individuella skriftliga uppgifter. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av examinationens olika delar och sätts först när alla obligatoriska moment är godkända
I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programkommittén begära annan examinator.
Tillgodoräknande
Inga generella tillgodoräknanden tillämpas. Prövning huruvida en tidigare utbildning eller verksamhet helt eller delvis kan godtas för tillgodoräknande avgörs av programkommittén. Dessförinnan görs en bedömning av kursansvarig lärare som också lämnar förslag till beslut.
Övriga föreskrifter
Studierna skall bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap.10.
Litteratur
Giltig från:
2008 vecka 36
Cole Marilyn B. Group dynamics in occupational therapy : the theoretical basis and practice application of group intervention 3. ed. : Thorofare, NJ : Slack : cop. 2005 : 417 s. : ISBN: 1-55642-687-9 (alk. paper) Se Umeå UB:s söktjänst
Finlay Linda Groupwork in occupational therapy London : Chapman & Hall : 1993 : xvi, 232 s. : ISBN: 0-412-35220-6 (pbk) Se Umeå UB:s söktjänst