Engelskt namn: Occupational Therapy, Contextual Factors
Denna kursplan gäller: 2008-09-01 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2008-09-01
Kurskod: 3AT026
Högskolepoäng: 9
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Arbetsterapi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen, 2007-05-30
Reviderad av: Programrådet för arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen, 2008-09-03
Utgångspunkten för kursens innehåll är ICF´s dimensioner kontextuella faktorer. Dessa faktorers inverkan på aktivitetsutförandet och riktlinjer och principer för arbetsterapi studeras närmare för barn med speciella behov, arbetslösa/sjukskrivna, personer med psykisk ohälsa och äldre personer. Syftet är att möjliggöra meningsfulla aktiviteter. Canadian Model of Occupational Performance och A Model of Human Occupation utgör den teoretiska förankringen vid tillämpning av riktlinjer och principer för arbetsterapi. Vidare ingår analys av likheter och skillnader mellan Occupational Performance Process Model och Occupational Therapy Intervention Process Model.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna: - redogöra och motivera hur kontextuella faktorer kan relateras till hälsa. - redogöra och argumentera för likheter och skillnader mellan processmodellerna Occupational Therapy Intervention Process Mode, Occupational Performance Process Model och Canadian Practice Process Framework. - teoretiskt förankra och redogöra för användningen av arbetsterapeutiska modeller vid datainsamling, intervention och utvärdering. - tillämpa analys av kontextuella faktorer utifrån en given modell och motivera varför de kontextuella faktorerna hindrar eller möjliggör utförandet av aktivitet. - redogöra för arbetsterapeutiska interventioner med fokus på kontextuella faktorer för personer, grupper eller samhällen baserad på vetenskaplig grund/evidens och relatera till genusperspektiv. - diskutera och motivera arbetsterapi inom nya forsknings- och arbetsområden.
Univ: Arbetsterapi, baskurs 1 och 2, som motsvarar 30 hp inom arbetsterapi samt Arbetsterapi - aktivitet och delaktighet, 22,5 hp. Utöver detta krävs kunskaper motsvarande forskningsmetodik 7,5 hp, beteendevetenskap 15 hp, humanbiologi 15 hp, samhällsvetenskap 7,5 hp och arbetsvetenskap 7,5 hp.
Undervisningens bedrivs genom introducerande föreläsningar, teoretiska studier som åtföljs av individuellt och i grupp genomförda studentaktiva mindre projekt med fokus på riktlinjer och principer för arbetsterapi. Klientmöten utgör ett viktig pedagogisk del i undervisningen för att den studerande praktiskt ska få använda sig av standardiserade instrument och arbetsterapeutiska modeller vid datainsamling och intervention.
Kursen examineras individuellt i form av en hemtentamen samt genom seminarier. Som betyg används en tvågradig betygsskala, godkänd eller underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs godkända seminarier och godkänd hemtentamen. I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimlig proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt sex. Efter tre prov skall studenten ansöka om plats i förnyad kurs. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programkommittén begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för arbetsterapeutprogrammet. Tillgodoräknande Prövning huruvida en tidigare utbildning helt eller delvis kan godtas för tillgodoräknande avgörs av programkommittén (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).
Studier skall bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot Medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap 10.
OTIPM : En modell för ett professionellt resonemang som främjar bästa praxis i arbetsterapi
Fisher Anne G., Nyman Anneli
Nacka : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter : 2007 : 47 s. :
ISBN: 91-86210-47-5 (korr)z 91-86-210-47-5
Se Umeå UB:s söktjänst
Kielhofner Gary
A Model of human occupation : theory and application
4. ed. : Baltimore, MD : Lippincott Williams & Wilkins : cop. 2008 : xvii, 565 p. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0740/2007031774-d.html
ISBN: 978-0-7817-6996-9 (alk. paper)
Se Umeå UB:s söktjänst
Occupational therapy with children : understanding children's occupations and enabling participation
Rodger Sylvia, Ziviani Jenny
Oxford : Blackwell : 2006 : xvi, 303 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0518/2005024030.html
ISBN: 978-1-4051-2456-0 (hft.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Armanius Björlin Gunilla
Om demens : [klinisk bild, utredning, vård och omvårdnad, konfusionstillstånd, genetik och biokemi, patologi, minnesfunktioner, vardagslivets aktiviteter, sexualitet och demens, frågor om tvång och självbestämmande, hälsoekonomi]
2., [rev.] uppl. : Stockholm : Liber : 2004 : 296 s. :
ISBN: 91-47-05197-3
Se Umeå UB:s söktjänst
Socialstyrelsen
Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa : svensk version av International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF)
Stockholm : Socialstyr. : 2003 : 273 s. :
ISBN: 91-7201-755-4
Se Umeå UB:s söktjänst
Enabling occupation II : advancing an occupational therapy vision for health, well-being & justice through occupation
Townsend Elizabeth A., Polatajko Helene J.
Ottawa : Canadian Association of Occupational Therapists : 2007 : xxiv, 418 p. :
ISBN: 978-1-895437-76-8
Se Umeå UB:s söktjänst
Rehabiliteringsvetenskap : rehabilitering till arbetslivet i ett flerdisciplinärt perspektiv
Vahlne Westerhäll Lotta, Bergroth Alf, Ekholm Jan (reds.) (Senaste uppl)
Lund : Studentlitteratur : 229 s. :
http://www.studentlitteratur.se/omslagsbild/artnr/32242-01/height/320/width/320/bild.jpg
ISBN: 91-44-04505-0
Se Umeå UB:s söktjänst
American Occupational Therapy Association. (2002). Occupational therapy practice framework: Domain and process. American Journal of Occupational Therapy 56(6): 609-639. Fearing, V.G., Law, M., & Clark, M. (1997). An occupational performance process model: Fostering client and therapist alliance. Canadian Journal of Occupational Therapy 64(1):5-17. Fisher, A. G. (2006). A model for planning and implementing top-down, client-centered, and occupational-based occupational therapy interventions. Opublicerat manuscript, Umeå universitet, Enheten för arbetsterapi. (Köpes genom utbildningen.) Hammarström, A. (2005). Genusperspektiv på medicinen två decenniers utveckling av medvetenhet om kön och genus inom medicinsk forskning och praktik. Utgiven av Högskoleverket Skriften kan laddas ner från Högskoleverkets webbplats http://www.hsv.se/genusskrifter Law, M., Polatajko, H., Baptiste, S., Townsend, E. (2002). Core concept and occupational therapy. I E. Townsend (Red.). Enabling Occupation: An Occupational Therapy Perspective (s. 29-56). Ottowa: Canadian Association of Occupational Therapists. Vetenskapliga artiklar och referenslitteratur för fördjupning tillkommer.