Engelskt namn: Clinical Education
Denna kursplan gäller: 2012-09-03 och tillsvidare
Kursplan för kurser med start efter 2012-09-03
Kursplan för kurser med start mellan 2009-08-31 och 2012-09-02
Kurskod: 3AT025
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Arbetsterapi: Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Betygsskala: Godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen, 2007-05-30
Reviderad av: Programrådet arbetsterapeut-sjukgymnast- idrottsvetenskapliga programmen inriktn idrottsmed coaching, 2012-04-25
Den verksamhetsförlagda utbildningen sker inom slutna vårdformer. Tillämpningen av arbetsterapi är klientcentrerad och sker i nära samarbete med patienter/klienter, närstående, andra yrkesgrupper och offentliga aktörer. Dokumentationen av arbetsterapi sker enligt gällande regler och juridiska förordningar. I kursen ingår att för en vald patient/klient dokumentera arbetsterapi enligt Occupational Therapy Intervention Process Modell (OTIPM) samt med stöd av beprövad erfarenhet, vetenskap eller evidens kritiskt värdera den föreslagna interventionen.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
• Självständigt formulera behov av kunskap och färdigheter genom att formulera ett inlärningskontrakt
• Självständigt och i samverkan med individen genomföra arbetsterapeutiska insatser som förebygger, förbättrar och kompenserar nedsatt aktivitetsförmåga
• Självständigt tillämpa och dokumentera arbetsterapiprocessen OTIPM i samverkan med klient/patient/brukare
• Kritiskt analysera, motivera och argumentera för egna val/beslut som tas under arbetsterapiprocessen, samt kritiskt granska och argumentera för förhållningssätt som använts i mötet med klienten/patienten/brukaren
• Reflektera över genusperspektiv och etiska frågeställningar i verksamheten
• Dokumentera arbetsterapiinsatser i enlighet med relevanta författningar
• Visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper
• Visa förmåga till personlig utveckling mot professionalitet
Univ: Kunskaper motsvararande samtliga föregående kurser på Arbetsterapeutprogrammet termin 4 enligt utbildningsplan.
Den verksamhetsförlagda utbildningen sker med handledning av legitimerad arbetsterapeut och med stöd av lärare vid arbetsterapeutprogrammet Tillsammans med handledare upprättar studenten ett inlärningskontrakt för kursen som skickas till lärare vid arbetsterapeutprogrammet. I kursen genomför handledaren tillsammans med studenten en halvtidsbedömning och slutbedömning om den studentens utveckling mot arbetsterapeutisk professionalitet. I det direkta mötet med patient/klient tillämpar studenten arbetsterapi och övar att integrera teoretiska kunskaper i arbetsterapeutisk praxis med stöd av handledare.
Som betyg används en tvågradig betygsskala, godkänd eller underkänd. Underlaget för godkänd i den verksamhetsförlagda utbildningen innefattar: godkänt omdöme från handledare och två godkända examinationsuppgifter.
Vid frånvaro mer än tre dagar prövas behovet om en ny utbildningsperiod i samråd mellan utbildningsprogrammet och handledare. Student som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds en ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för arbetsterapeutprogrammet.
Ansvarig examinator äger rätt att i samråd med berörd handledare besluta att underkänna en student under pågående praktik i de fall denne uppvisar sådana brister avseende kunskaper, färdighet eller förhållningssätt att dessa, enskilt eller i kombination, medför en påtaglig risk att studenten under praktiken kan komma att skada någon annan person fysiskt eller psykiskt. Studentens avbryter då sin praktik i förtid och får betyget underkänd på den aktuella kursen.
I samband med ett sådant beslut ska en individuell utvecklingsplan upprättas av examinator i samråd med studenten. Utvecklingsplanen ska ange vilka kunskaper, färdigheter och förhållningssätt som studenten behöver tillägna sig för att få återuppta praktiken samt en tidpunkt vid vilken kontroll av detta ska ske. Studenten har rätt till två sådana kontrolltillfällen per år. Totalt ska dock inte antalet kontrolltillfällen uppgå till mer än fyra, såvida inte synnerliga skäl föreligger.
Om studenten vid sådant kontrolltillfälle visar att denne tillgodogjort sig de kunskaper, färdigheter och förhållningssätt utvecklingsplanen anger ska studenten ha rätt att genomföra en ny praktikperiod, under förutsättning att studenten inte förbrukat sina praktiktillfällen.
Tillgodoräknande
Prövning huruvida en tidigare utbildning helt eller delvis kan godtas för tillgodoräknande avgörs av programrådet (se universitetets regelsamling och tillgodoräknandeordning).
Studier ska bedrivas på lika villkor enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling(www.umu.se). För student som bryter mot Medicinska fakultetens plagiatpolicy, vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap 10.
Etisk kod för arbetsterapeuter : antagen av Förbundet Sveriges Arbetsterapeuters fullmäktige 1992 och reviderad 2004
[4.], rev. uppl. : Nacka : Förbundet Sveriges arbetsterapeuter (FSA) : cop. 2005 : 35 s. :
ISBN: 91-86210-32-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Fisher Anne G.
Occupational therapy intervention process model : a model for planning and implementing top-down, client-centered, and occupation-based interventions
Fort Collins, Colorado : Three Star Press : 2009 : 188 s. + xii s. :
ISBN: 0-9774301-5-4
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hammarström Anne
Genusperspektiv på medicinen : två decenniers utveckling av medvetenheten om kön och genus inom medicinsk forskning och praktik
2. uppl. : Stockholm : Högskoleverket i samarbete med Nationella sekretariatet för genusforskning : 2005 : 67 s. :
ISBN: 91-85027-22-7
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Kielhofner Gary
A Model of human occupation : theory and application
4. ed. : Baltimore, MD : Lippincott Williams & Wilkins : cop. 2008 : xvii, 565 p. :
http://www.loc.gov/catdir/enhancements/fy0740/2007031774-d.html
ISBN: 978-0-7817-6996-9 (alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Taylor Renée R.
The intentional relationship : occupational therapy and use of self
Philadelphia : F.A. Davis : cop. 2008 : xiv, 321 s. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/fy0803/2007040663.html
ISBN: 978-0-8036-1365-2 (hft.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Vetenskapliga artiklar och övrig litteratur för fördjupning tillkommer