Engelskt namn: Art Therapy - Advanced Level
Denna kursplan gäller: 2013-01-21 till 2014-03-23 (nyare version av kursplanen finns)
Kursplan för kurser med start efter 2014-03-24
Kursplan för kurser med start mellan 2013-01-21 och 2014-03-23
Kursplan för kurser med start mellan 2012-03-26 och 2013-01-20
Kursplan för kurser med start mellan 2010-01-18 och 2012-03-25
Kurskod: 3AT015
Högskolepoäng: 30
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Huvudområden och successiv fördjupning:
Arbetsterapi: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
Bildterapi: Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Avdelningen för arbetsterapi
Beslutad av: Programrådet för arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen, 2008-04-16
Reviderad av: Programrådet arbetsterapeut-sjukgymnast- idrottsvetenskapliga programmen inriktn idrottsmed coaching, 2012-10-24
Kursen är en fördjupning i området bildterapi, i olika forskningstraditioner och vetenskapliga metoder. Kursen omfattar tillämpning av bildterapeutisk teori och metod i eget klientarbete under handledning (delkurs 1), samt planering, genomförande och försvar av ett självständigt examensarbete (uppsats) på avancerad nivå (delkurs 2). Arbete med eget bildskapande utgör en väsentlig del av lärandet.
.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
Delkurs 1. Tillämpning - Bild i klientarbete under handledning, 15 högskolepoäng
- självständigt tillämpa bildterapi utifrån etiska riktlinjer för bildterapeuter
- självständigt och i samverkan med klient, planera, genomföra och utvärdera eget klientarbete
- granska och analysera sin professionella roll som bildterapeut samt identifiera behov av fortsatt lärande
- analysera och beakta genus-, klass- och etniskt perspektiv på bildterapi
Delkurs 2. Självständigt examensarbete, 15 högskolepoäng
- genomföra systematisk litteratursökning, samt granskning och värdering av vetenskapliga publikationer
- planera, genomföra, dokumentera och försvara ett självständigt examensarbete i bildterapi samt kritiskt granska ett motsvarande arbete
- genomföra projekt utifrån god forskningsetisk sed
Univ: Avlagd högskoleexamen om minst 180 hp eller motsvarande utländsk examen inom Alt I: vård, Alt II: socialt arbete eller Alt III: lärarexamen omfattande minst 180 hp samt specialpedagogexamen eller kandidatexamen i specialpedagogik. Den sökande skall också ha genomgått minst 30 timmar sammanhållen bildterapi hos utbildad bildterapeut, eller minst 30 timmar sammanhållen psykoterapi hos leg psykoterapeut. Vidare krävs genomgången utbildning i bildterapi "Bildterapins grunder" (30 hp), eller motsvarande. Den sökande skall dessutom under utbildningstiden a) ha anställning eller uppdrag genom avtal på arbetsplats, där bildterapi/bildarbete kan bedrivas, vilket skall kunna verifieras med intyg från arbetsgivaren, och b) ingå i ett arbetsteam och förväntas få sådana bildterapeutiska arbetsuppgifter, som kan utgöra underlag för meningsfull handledning. En A och svenska för grundläggande behörighet för högskolestudier (om kursen ges på svenska). Undantag kan beviljas för dig med svenska som modersmål eller motsvarande.
Kursen bedrivs med modifierad studietakt som distansutbildning med undervisningsperioder på studieorten. Studierna sker genom ett problemorienterat arbetssätt med självstudier på hemorten. Kursen är delvis nätbaserad, varför tillgång till dator med internetuppkoppling via bredband eller till ett lärcentrum (www.larcentra.se) krävs. Schemalagd tid omfattar undervisning, seminarier och internat, självstudier utgörs av litteraturstudier, examensarbete, eget måleri (studio) och klientarbete under handledning. Studieortsträffar och internatveckor innehåller introduktion till nya kursmoment, föreläsningar och seminarier, samt arbete i träningsgrupp och själverfarenhet. Anvisningar om delkursernas mål, studiernas uppläggning och examination ges i studiehandledningar.
Studenten prestation bedöms genom en tregradig betygsskala, Väl godkänd, Godkänd eller Underkänd. För att bli godkänd på hela kursen krävs att samtliga moment inom kursen är godkända. Betyget utgör en sammanfattande bedömning av kursens olika delar. För väl godkänd krävs betyget väl godkänd på det självständiga examensarbetet.
Delkurs 1 examineras individuellt i form av skriftliga rapporter och i seminarier. Delkurs 2 examineras i seminarium med presentation och försvar av det egna arbetet samt granskning av annat arbete. Opposition och försvar bedöms av examinator. Student som ligger nära gränsen för godkänt betyg kan få utföra kompletterande uppgifter i stället för en omtentamen. Examinatorn bestämmer vilka uppgifter studenten ska utföra samt inom vilken tid som komplettering ska vara utförd.
I de fall prov eller obligatoriska moment inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov kan annan rimligt proportionell uppgift anges. Antalet provtillfällen är begränsade till totalt fem. Student som har underkänts två gånger har rätt att hos programrådet begära annan examinator. Student som blivit underkänd erbjuds studievägledning. I övrigt hänvisas till utbildningsplanen för magisterprogrammet i bildterapi.
Tillgodoräknande
Prövning huruvida en tidigare utbildning kan godtas för tillgodoräknande avgörs av programrådet för arbetsterapeut- och sjukgymnastprogrammen. Dessförinnan ska samråd ha skett mellan examinator, berörd lärare och student.
Studierna skall bedrivas på lika villkor i enlighet med Umeå universitets styrdokument för genus och likabehandling (www.umu.se). För student som bryter mot Medicinska fakultetens plagiatpolicy vidtas åtgärder enligt Högskoleförordningen kap 10.
Dalsgaard Axelsen Eva
Symptomet som ressurs : psykiske problemer og psykoterapi
Oslo : Pax : cop. 1997 : 166 s. :
ISBN: 82-530-1870-3
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillämpad psykoterapi - en metod för den kliniska vardagen.n D. 1,p Ett försök att göra det otydliga mer tydligt
Glantz Anna Stina, Hamreby Mats
Stockholm : Svenska fören. för psykisk hälsovård (Sfph) : 1996 : 79 s. :
ISBN: 91-88650-06-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillämpad psykoterapi - en metod för den kliniska vardagen.n D. 2,p Att hålla många bollar i luften
Glantz Anna Stina, Hamreby Mats
Stockholm : Svenska fören. för psykisk hälsovård (Sfph) : 1996 : 95 s. :
ISBN: 91-88650-08-1
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hinz Lisa D.
Expressive therapies continuum : a framework for using art in therapy
New York : Routledge : c2009 : xxv, 292 p. :
http://www.loc.gov/catdir/toc/ecip0823/2008030581.html
ISBN: 978-0-415-96347-3 (hardback : alk. paper)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Etik : en introduktion
2., omarb. uppl. : Stockholm : Statens medicinsk-etiska råd : [1994] : 59 s. :
ISBN: 91-38-30265-9 ; 80:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Etiska riktlinjer för nationella bildterapeutförbunden i Sverige, USA, Storbritannien, Canada, Australien och Nya Zeeland (tillgängliga on-line). Folkhälsoinstitutet om genus i folkhälsofrågor. http://www.fhi.se/en/Publications/All-publications-in-english/Folkhalsofragor-ur-ett-genusperspektiv/
Gilroy Andrea
Art therapy, research and evidence-based practice
London : Sage : 2006 : 177 s. :
ISBN: 0-7619-4114-2 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Tillämpad kvalitativ forskning inom hälso- och sjukvård
Granskär Monica, Höglund-Nielsen Birgitta
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2008 : 210 s. :
ISBN: 978-91-44-00155-5
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hogan Susan.
Gender issues in art therapy
London ;a Philadelphia, Pa. : Jessica Kingsley Pub : cop. 2003. : 239 s. :
ISBN: 1-85302-798-7 (pbk.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Forskningsprocessen : kvalitativa och kvantitativa perspektiv
Olsson Henny, Sörensen Stefan
1. uppl. : Stockholm : Liber : 2001 : 189, [3] s. :
ISBN: 91-47-04958-8 ; 351:00
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Val av övrig litteratur sker i samråd med kursansvarig utifrån tillämpningsområde och fallstudier.Till varje delkurs tillkommer dessutom vetenskapliga artiklar och publikationer.