Engelskt namn: Supervision in Practicum for Career Guidance Counsellors
Denna kursplan gäller: 2022-08-15 och tillsvidare
Kurskod: 2SY000
Högskolepoäng: 7,5
Utbildningsnivå: Grundnivå
Betygsskala: Väl godkänd, godkänd, underkänd
Ansvarig institution: Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap
Beslutad av: Prefekten, 2022-03-11
Med utgångspunkt i styrdokument och aktuell forskning behandlas modeller och metoder för vägledning och vägledningssamtal såväl teoretiskt som praktiskt. Kopplingen mellan vetenskap och den beprövade erfarenheten är här i fokus. I kursen ingår även inslag som behandlar utvärdering, bedömning och uppföljning. Utifrån olika modeller studeras färdigheter i handledning och återkoppling samt teorier som ligger till grund för dessa. Eftersom handledning i lärande situationer både är yrkesmässigt och personligt är det den studerandes egen praxisen som står i fokus för reflektioner och bearbetning. I kursen läggs därför särskilt vikt vid dokumentation av den egna lärandeprocessen samt förmågan att tillämpa teorier och metoder för handledning. Slutligen analyseras och värderas handledarens roll och ansvar när det gäller formativ bedömning i relation till förväntade studieresultat i relevant kursplan och bedömningsunderlag för praktik.
För godkänd kurs skall den studerande kunna:
Kunskap och förståelse
Färdigheter och förmåga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Studie- och yrkesvägledarexamen
I kursen kan finnas obligatoriska inslag som kräver fysisk närvaro på campus och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar, se vidare i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, seminarier, och tillämpningsövningar. Föreläsningarna syftar till att introducera studenterna till problematisering, analys och värdering av kursens innehåll. Föreläsningar, seminarier, och tillämpningsövningar avser att förankra inslag samt att ge stöd för att uppnå förväntade studieresultat.
Fysisk närvaro och/eller deltagande vid schemalagda digitala träffar vid obligatoriska moment kan fordras för godkänt resultat på kursen, om inte annat anges i kurstillfällets gällande schema och information i lärplattform.
Examinationer sker individuellt via seminarier samt ett individuellt skriftligt fördjupningsarbete.
Seminarieuppgifterna betygssätts enligt skalan: Godkänd, Underkänd. Det individuella fördjupningsarbetet betygsätts enligt skalan: Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. Betyg för hel kurs utgör en sammanfattande bedömning av resultaten på de olika examinationerna och sätts när alla obligatoriska delar är betygssatta. Hel kurs betygssätts enligt skalan Väl godkänd, Godkänd, Underkänd. För betyget Väl Godkänd på hela kursen krävs dock betyget Väl godkänd på den individuella skriftliga tentamen.
Om särskilda skäl föreligger har examinator rätt att besluta om annan examinationsform.
Avsteg från kursplanens examinationsform kan göras för en student som har beslut om pedagogiskt stöd på grund av funktionsnedsättning. Individuell anpassning av examinationsformen ska övervägas utifrån studentens behov. Examinationsformen anpassas inom ramen för kursplanens förväntade studieresultat. Efter begäran av studenten ska kursansvarig lärare, i samråd med examinator, skyndsamt besluta om anpassad examinationsform. Beslutet ska sedan meddelas studenten.
Den som erhållit betyget Godkänd (G) på kursen kan ej examineras för högre betyg. Den som utan godkänt resultat genomgått ordinarie prov samt ett omprov för en kurs eller en del av kurs, har vid nästa omprovstillfälle rätt att hos prefekten begära att få en annan examinator utsedd.
Det första omprovet ska erbjudas senast två månader efter det ordinarie provet, dock tidigast tio arbetsdagar efter det att resultatet av det ordinarie provet har meddelats. För prov som genomförs under maj och juni månad får första omprovet erbjudas inom tre månader efter ordinarie provtillfälle.
Tidpunkt för omprov ska meddelas senast i samband med det ordinarie provtillfället.
I de fall prov inte kan upprepas enligt gällande regler för omprov ska det i stället ersättas med annan uppgift. Omfattningen av och innehållet i sådan uppgift ska stå i rimlig proportion till det missade provet.
Tillgodoräknande
Student har rätt att få prövat om en tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande. För närmare information se högskoleförordningen samt: http://www.umu.se/utbildning/antagning/tillgodoraknande/
Ett negativt beslut om tillgodoräknande är möjligt att överklaga till Överklagandenämnden för högskolan. Ett negativt beslut skall även motiveras skriftligt. För mer information kontakta Studentcentrum/Examina.
I de fall kursen upphör att gälla eller om kursplanen genomgår större förändringar garanteras minst tre provtillfällen (inklusive ordinarie provtillfälle) enligt denna kursplan under en tid av maximalt två år från att denna kursplan upphört att gälla eller att kursen slutat erbjudas.
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Birnik Hans
Handledande samtal
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 120 s. :
ISBN: 9789144055725
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell handledning
Selander Ulla-Britt, Selander Staffan
3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 77 s. :
ISBN: 9789144102962
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Hilmarsson Hilmar Thór
Samtalet : förbättra din professionella kommunikation genom empati
Femte upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 328 sidor :
ISBN: 9789144134505
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Konstruktiva stödsamtal : perspektiv och redskap vid handledning, rådgivning, mentorskap och coachning
Bjørndal Cato R. P., Sjösten Lisa
Första upplagan : Stockholm : Liber : [2017] : 296 sidor :
ISBN: 9789147122639
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell vägledning : med samtal som redskap
Hägg Kerstin, Kuoppa Svea Maria
2., [rev.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2007 : 141, [3] s. :
ISBN: 978-91-44-01537-8
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Zunker Vernon G.
Career counseling : a holistic approach
Student edition. : Boston, MA : Cengage Learning : [2016] : 1 volume :
ISBN: 9781305087286
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Referenslitteratur
Reflektionshandboken
Bie Kristin, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 96 s. :
ISBN: 978-91-40-66635-2
Se Umeå UB:s söktjänst
Yrkesmässig handledning - mer än ord
Tveiten Sidsel, Ruthman Karin, Ruthman Mia
Femte upplagan / översättning: Karin Ruthman & Mia Ruthman : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 427 sidor :
ISBN: 9789144136271
Se Umeå UB:s söktjänst
Egan Gerard
The skilled helper : a problem-management and opportunity-development approach to helping
10. ed. : [Belmont, Calif.] : Brooks/Cole, Cengage Learning : [cop. 2012] : xv, 464 s. :
ISBN: 9781285065786 (international ed.)
Se Umeå UB:s söktjänst
Amundson Norman E.
Active engagement : the being and doing of career counselling
Anniversary edition : [Richmond, Canada] : Ergon Communications : 2018 : 371 sidor :
ISBN: 9789198454000
Se Umeå UB:s söktjänst
Motiverande samtal i skolan : samtal som förbättrar lärande
Rollnick Stephen, Kaplan Sebastian G., Rutschman Rickard
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 270 sidor :
ISBN: 9789144119175
Se Umeå UB:s söktjänst
Lovén Anders
Karriärvägledning : en forskningsöversikt
Lund : Studentlitteratur : 2015 : 347 s. :
ISBN: 9789144097435
Se Umeå UB:s söktjänst
Karlsson Lars
Psykologins grunder
Sjunde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2022] : 696 sidor :
ISBN: 9789144152011
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar
The Power of Feedback
Hattie John, Timperley Helen
Ingår i:
Review of educational research
Beverly Hills : Sage : 1999- : sid. 81-112 :
Planned Happanstance: Constructing Unexpected Career Opportunities
Mitchell Kathleen E, Levin Al S, Krumboltz John D
Journal of Counseling & Development : 1999 :
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.1556-6676.1999.tb02431.x/pdf
The Chaos Theory of Careers (CTC): Ten years on and only just begun
G. L. Pryor Robert, Bright Jim
Australian Journal of Career Development : 2014 :
https://www.researchgate.net/publication/274989166_The_Chaos_Theory_of_Careers_CTC_Ten_years_on_and_only_just_begun
Hope-action theory and practice
Amundson Norman, Niles Spencer G, Joon Yoon Hyung
Ingår i:
Psychologia Wychowawcza.
Warszawa : Instytut Wydawniczy "Nasza Ksiȩgarnia" : sid. 91-102 :
https://e-psychologiawychowawcza.pl/resources/html/article/details?id=211598&language=en
Artiklar som handlar om Life Space som metod
Vance Peavy Dr. R.
PART 1: A Brief Outline of SocioDynamic Counselling: A Co-Constructivist Perspective on Helping
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2000 :
http://www.sociodynamic-constructivist-counselling.com/documents/brief_outline.pdf
Brott Pamelia E
Constructivist Assessment in Career Counseling
Ingår i:
Journal of career development.
Columbia, Mo. : College of Education, University of Missouri-Columbia : 1984- : 30 : sid. 189-200 :
Ladda ner pdf
Stowik Aneta
Life Space Mapping as an Innovative Method in Career Counselling for Refugees, Asylum Seekers and Migrants
Procedia - Social and Behavioral Sciences : 2014 :
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042813053007
Artikel som beskriver APS modellen (Sharon Kolb)
Kolb Sharon
Active Problem Solving : A Model for Empowerment
Ingår i:
Teaching exceptional children.
Reston, Va., etc. : Council for Exceptional Children : 1968- : 38 : sid. 14-20 :
Ladda ner pdf
Artikel som beskriver PATH metoden (Sharon Kolb)
Person Centered Planning in Saudi Schools : An Arabic Model
Kolb Sharon M, Collet-Klingenberg Lana, Alrabiah Abdalmajeed, Bergstrand Othman Lama, Robinson T. Rowand
Ingår i:
Journal of emerging trends in educational research and policy studies
2010- : 11 : sid. 25-32 :
https://journals.co.za/content/journal/10520/EJC-1d0423354a
Med "obligatorisk" kurslitteratur avses huvudsaklig och rekommenderad litteratur för att tillgodogöra sig kursens innehåll och uppnå de förväntade studieresultaten.
Birnik Hans
Handledande samtal
1. uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2010 : 120 s. :
ISBN: 9789144055725
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Professionell handledning
Selander Ulla-Britt, Selander Staffan
3., [omarb.] uppl. : Lund : Studentlitteratur : 2015 : 77 s. :
ISBN: 9789144102962
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Yrkesmässig handledning - mer än ord
Tveiten Sidsel, Ruthman Karin, Ruthman Mia
Femte upplagan / översättning: Karin Ruthman & Mia Ruthman : Lund : Studentlitteratur : [2020] : 427 sidor :
ISBN: 9789144136271
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Reflektionshandboken
Bie Kristin, Kärnekull Bo, Kärnekull Ethel
1. uppl. : Malmö : Gleerup : 2009 : 96 s. :
ISBN: 978-91-40-66635-2
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Egan Gerard
The skilled helper : a problem-management and opportunity-development approach to helping
10. ed. : [Belmont, Calif.] : Brooks/Cole, Cengage Learning : [cop. 2012] : xv, 464 s. :
ISBN: 9781285065786 (international ed.)
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Zunker Vernon G.
Career counseling : a holistic approach
Student edition. : Boston, MA : Cengage Learning : [2016] : 1 volume :
ISBN: 9781305087286
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Karlsson Lars
Psykologins grunder
Sjunde upplagan : Lund : Studentlitteratur : [2022] : 696 sidor :
ISBN: 9789144152011
Obligatorisk
Se Umeå UB:s söktjänst
Referenslitteratur
Amundson Norman E.
Active engagement : the being and doing of career counselling
Anniversary edition : [Richmond, Canada] : Ergon Communications : 2018 : 371 sidor :
ISBN: 9789198454000
Se Umeå UB:s söktjänst
Motiverande samtal i skolan : samtal som förbättrar lärande
Rollnick Stephen, Kaplan Sebastian G., Rutschman Rickard
Upplaga 1 : Lund : Studentlitteratur : [2017] : 270 sidor :
ISBN: 9789144119175
Se Umeå UB:s söktjänst
Group counseling : strategies and skills
Jacobs Edward E., Schimmel Christine J., Masson Robert L., Harvill Riley L.
Eighth edition : Boston, MA : Cengage learning : [2016] : xviii, 478 pages :
ISBN: 1305087305
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Alternativ 1
Gladding Samuel T.
Groups : a counseling specialty
Eighth edition : Hoboken, N.J. : Pearson : [2020] : xxii, 522 pages :
ISBN: 9780135166895
Se Umeå UB:s söktjänst
Läsanvisning: Alternativ 2
Lovén Anders
Karriärvägledning : en forskningsöversikt
Lund : Studentlitteratur : 2015 : 347 s. :
ISBN: 9789144097435
Se Umeå UB:s söktjänst
Artiklar
The Power of Feedback
Hattie John, Timperley Helen
Ingår i:
Review of educational research
Beverly Hills : Sage : 1999- : sid. 81-112 :
Planned Happanstance: Constructing Unexpected Career Opportunities
Mitchell Kathleen E, Levin Al S, Krumboltz John D
Journal of Counseling & Development : 1999 :
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/j.1556-6676.1999.tb02431.x/pdf
The Chaos Theory of Careers (CTC): Ten years on and only just begun
G. L. Pryor Robert, Bright Jim
Australian Journal of Career Development : 2014 :
https://www.researchgate.net/publication/274989166_The_Chaos_Theory_of_Careers_CTC_Ten_years_on_and_only_just_begun
Hope-action theory and practice
Amundson Norman, Niles Spencer G, Joon Yoon Hyung
Ingår i:
Psychologia Wychowawcza.
Warszawa : Instytut Wydawniczy "Nasza Ksiȩgarnia" : sid. 91-102 :
https://e-psychologiawychowawcza.pl/resources/html/article/details?id=211598&language=en
Artiklar som handlar om Life Space som metod
Vance Peavy Dr. R.
PART 1: A Brief Outline of SocioDynamic Counselling: A Co-Constructivist Perspective on Helping
Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap : 2000 :
http://www.sociodynamic-constructivist-counselling.com/documents/brief_outline.pdf
Brott Pamelia E
Constructivist Assessment in Career Counseling
Ingår i:
Journal of career development.
Columbia, Mo. : College of Education, University of Missouri-Columbia : 1984- : 30 : sid. 189-200 :
Ladda ner pdf
Stowik Aneta
Life Space Mapping as an Innovative Method in Career Counselling for Refugees, Asylum Seekers and Migrants
Procedia - Social and Behavioral Sciences : 2014 :
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1877042813053007
Artikel som beskriver APS modellen (Sharon Kolb)
Kolb Sharon
Active Problem Solving : A Model for Empowerment
Ingår i:
Teaching exceptional children.
Reston, Va., etc. : Council for Exceptional Children : 1968- : 38 : sid. 14-20 :
Ladda ner pdf
Artikel som beskriver PATH metoden (Sharon Kolb)
Person Centered Planning in Saudi Schools : An Arabic Model
Kolb Sharon M, Collet-Klingenberg Lana, Alrabiah Abdalmajeed, Bergstrand Othman Lama, Robinson T. Rowand
Ingår i:
Journal of emerging trends in educational research and policy studies
2010- : 11 : sid. 25-32 :
https://journals.co.za/content/journal/10520/EJC-1d0423354a