Syftet med momentet är att ge fördjupade och breddade kunskaper om den Europeiska Unionens historia, institutioner, policyarbete och demokratiska läge. Att gå med i EU är ett stort beslut med långtgående konsekvenser för medlemsstaterna. Detta väcker nya och viktiga frågor om ansvarsutkrävande och demokratiska processer – frågor som fortfarande behöver lösas. En sofistikerad förståelse av EU är därför en nödvändighet för att förstå den nationella politiken i dagens Europa.
Under kursens gång tittar vi närmre på frågor gällande hur EU är uppbyggt, hur det fattar beslut och hur medlemsstaterna bidrar till unionens arbete och påverkas av det. Vi kommer att lära oss hur eurozonen är strukturerad, hur EU kan skicka trupper till Mali och varför den gemensamma jordbrukspolitiken är så svår att reformera. Frågor om demokrati och legitimitet är nyckelteman som kommer att integreras i alla delar av kursen.
Förväntade studieresultat
För godkänd kurs ska den studerande avseende kunskap och förståelse kunna:
Förklara EU:s övergripande struktur samt förklara hur förändringarna som har skett sedan EU:s grundande påverkar organisationens dagliga arbete.
Redogöra för EU:s viktigaste policyområden och för hur EU:s ökande inflytande påverkar demokrati och legitimitet i Europa.
För godkänd kurs ska den studerande avseende förmåga och färdighet kunna:
Använda europeiska integrationsteorier för att på ett övergripande plan kunna förklara varför EU har utvecklats som det har gjort.
Utnyttja olika teorier och definitioner av demokrati för att bedöma kvaliteten på organisationens demokratiska situation.
Behörighetskrav
Univ: 30 hp i statsvetenskap eller motsvarande.
Undervisningens upplägg
Den här kursen består av föreläsningar, seminarier, en bokrapport och en skriftlig tentamen. Föreläsningarnas syfte är att stötta studenternas lärande genom att utgöra ett komplement till böckerna på läslistan. Föreläsningarna ska ge en övergripande introduktion till ämnen som sedan kräver självstudier för att man tillskansa sig materialet på djupet. Seminarierna i sin tur utgör en möjlighet att diskutera några av de mer komplicerade frågorna för att öka förståelsen och testa den egna övertygelsen mot andras argument.
Bokrapporten och tentamen utgör examinerande inslag som förhoppningsvis också blir hjälpmedel för ökad förståelse. Allt som allt är hoppet att dessa olika delar av kursen ska samverka och integrera olika inlärningstekniker i kursen för effektivast möjliga inlärning.
Examination
Betyget under EU-kursen baseras på tre saker:
Deltagande i de obligatoriska seminarierna
En individuell bokrapport
En salstentamen
Deltagandet i de obligatoriska seminarierna betygsätts med godkänt eller icke-godkänt. Bokrapporten och tentamen betygsätts separat men poängen på båda läggs ihop och det totala resultatet kan sedan tilldelas ett av tre betyg: Underkänt, Godkänt eller Väl Godkänt.
Litteratur
Giltig från:
2014 vecka 46
Books
The European Union : how does it work? Bomberg Elizabeth E., Peterson John, Corbett Richard 3. ed. : Oxford : Oxford University Press : c2012. : xxi, 275 p. : ISBN: 978-0-19-957080-5 (acid-free paper) Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Hix Simon What's wrong with the European Union and how to fix it Cambridge : Polity : 2008 : xii, 220 s. : ISBN: 978-0-7456-4204-8 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
European Union politics Cini Michelle, Pérez-Solórzano Borragán Nieves 4th ed. : Oxford : Oxford University Press : 2013. : 450 s. : ISBN: 0199694753 Obligatorisk Se Umeå UB:s söktjänst
Articles
Moravcsik Andrew In Defence of the 'Democratic Deficit': Reassessing Legitimacy in the European Union Ingår i: Journal of common market studies [Elektronisk resurs]. Oxford : Blackwell : 1997- : 40 : sid. 603-24 : Obligatorisk
Follesdal Andreas "Why There is a Democratic Deficit in the EU: A Response to Majone and Moravcsik" Ingår i: Journal of common market studies [Elektronisk resurs]. Oxford : Blackwell : 1997- : 44 : sid. 533-62 : Obligatorisk